BREDERE MOBILT INTERNETT

Mobilt bredbånd er i ferd med å vokse seg ut av karakteristikken som annenrangs datanettverk, både når det gjelder dekning og priser. Abonnementsmassen har trolig passert 350.000.

En bransjemann uttrykte det slik at nå er prisene på mobilt bredbånd så gunstige og dekningen så god at han godt kunne vurdere å gå over til et slikt datanettverk hjemme i stedet for den faste bredbåndstilkoplingen han har.

Ja, kanskje er det slik. Etter en runde med aktørene på mobilt bredbånd, erfarer vi at denne plattformen er i ferd med å vokse seg sterk og ut fra stemplet som annenrangs eller alternativt bredbånd.

I dag kan mer enn 80 prosent av befolkningen motta trådløst bredbånd der de bor. Det samme gjelder stadig flere av landets omlag 500.000 fritidsboliger. Mobilnettene er den viktigste bæreren av dette nettverket i versjonene Edge (2,5G), 3G (UMTS), Super 3G (HSDPA) og 4G (LTE), samt det gamle NMT 450-nettet. I startgropa ligger også WiMAX som er en trådløs bredbåndstandard med høy kapasitet og stor rekkevidde. Utviklingen av trådløst bredbånd ser på sikt ut til å bli den samme som trådbasert bredbånd har vært igjennom med kamp om posisjoner hos aktørene når det gjelder datahastighet, dekning og ikke minst pris.

God dekning

I mars annonserte Netcom at prisene på fri bruk av data i trådløst nettverk skulle kuttes med nesten 40 prosent.

– Vi ønsker å tilpasse oss et marked i sterk vekst og abonnementstyper som er godt tilpasset ulike behov, både til privat- og bedriftsmarkedet, sa Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus den gang.

Netcom tilbyr mobilt bredbånd med turbo 3G-hastighet til over 80 prosent av befolkningen.

– Dekningen på over 80 prosent gjelder også hytteområdene i Norge. Alle store hytteområder har i dag turbo 3G-dekning fra oss, sier Vederhus.

Han karakteriserer prisene som konkurransedyktige. Første prioritet for Netcom er nå å utvide kapasiteten i det mobile nettet slik at man både er rustet til å ta volumvekst og å kunne tilby høyere og mer stabil hastighet. Netcom arbeider også med økte muligheter for opplasting (HSUPA) og en hastighetsjustering opp til 7,2 mbit/sek i nettet i løpet av 2009.

– Når vi nå åpner 4G-nett i Oslo, signaliserer vi at vi ønsker å utbygge kapasiteten ytterligere, sier Vederhus.

Ved utgangen av første kvartal hadde Netcom 110.000 kunder på mobilt bredbånd.

Størst i Norge

Med mer enn 200.000 kunder er Telenor størst i landet på mobilt bredbånd.

– Telenor har hatt lederposisjon innen dette feltet siden lanseringen for halvannet år siden. Vi mener vi er best både på dekning og kapasitet, sier Per Aril Meling, informasjonssjef i Telenor.

Anna Støp fra Vingrom ble Telenors kunde nummer 200.000 på mobilt bredbånd. Hun valgte dette fordi hun ønsket en fleksibel løsning både til jobb og fritid.

En undersøkelse utført av Ipsos Norge på vegne av Telenor viser at gjennomsnittsbrukeren benytter seg av mobilt bredbånd en gang i løpet av døgnet, og brukertiden er i gjennomsnitt en time. 22 prosent av de undersøkte er på nett mer enn to timer hver gang de logger seg på. Telenors kunder oppgir at de bruker mobilt bredbånd både hjemme, på reise og på hytta. I fritidsboligen er det vanlig å lese epost og betale regninger. I tillegg gir det barna muligheter til å surfe på nett eller oppdatere Facebook.

– Det er den totale brukeropplevelsen vi fokuserer på. Telenor har et tett cellesystem. Det gir sikker dekning overalt. I dag dekker vi 87 prosent av befolkningen der de bor fast, i tillegg til de fleste hytteområdene med 3G-nettet vårt, sier Meling.

I startfasen

Tele2 er i ferd med å starte salget av abonnementer, og administrerende direktør Haakon Dyrnes vil ikke oppgi hvor mange kunder selskapet har fått så langt.

– Denne tjenesten er svært viktig for oss. Vår oppgave er å bygge Norges tredje mobilnett. Grunnen til at vi gjør det, er at mobilt bredbånd blir en stadig viktigere tjeneste i samfunnet. Det blir stort, og vi trenger et eget nett for å være med på karusellen, sier Dyrnes.

Foreløpig har Tele2 samme nettverk som Netcom. Pris skal være det viktigste konkurransemomentet, og Dyrnes lover at selskapet alltid skal ligge på laveste pris i forhold til konkurrentene.

– Når vi kommer med eget nett, ønsker vi å skreddersy tjenester etter behovet hos kundene. Vi tror kundene ønsker større fleksibilitet enn de er vant til i dag. Et eksempel kan være at vi kommer med abonnementer basert på ukebetaling, sier han.

I fremtiden ser Dyrnes for seg at Tele2 i tillegg til eget nett vil ha en roamingavtale med Netcom. Der Tele2-nettet ikke gir dekning, vil kundene automatisk komme over på Netcoms nett. Når det gjelder datahastighet, vil Tele2 legge seg helt på topp.

– Umettelig appetitt på båndbredde

Også Chess er aktive i markedet for mobilt bredbånd. Administrerende direktør Rolf Barmen legger vekt på kundenes muligheter for å velge type abonnement etter aktiviteten i løpet av døgnet. Abonnementstypen Surf King er et fri bruk-abonnement, og Surf Night er begrenset til helger, kveld- og nattetid.

– Prisene våre er tilpasset markedet. Vi har vært på banen en god stund, men det er først fra sist jul vi har merket en stor oppgang i abonnementsmassen. Vi legger vekt på at styrken vår vil være at du har abonnement for mobilt bredbånd parallelt med at du er kunde på mobiltelefon. Prisen på en slik kombinasjon mener vi er uslåelig i markedet. Dette gjelder spesielt for Surf King, sier Barmen.

Chess kommer fremover til å arbeide med abonnementsløsninger for forskjellige datahastigheter. Det betyr at man kjøper et antall mbit/sek etter behov.

– Vi er spent på hvordan datakapasiteten i nettene vil utvikle seg i forhold til mobilt bredbånd. Folk har en umettelig appetitt på båndbredde, slår Barmen fast.

Dekning 120 km til havs

Ice.net eies av Nordisk mobiltelefon Norge AS, og er god på dekning generelt men spesielt på havområdene siden de bruker det gamle NMT 450-nettet. I begynnelsen av mai gjennomførte Ice en omfattende oppgradering av nettet og skal nå tilby mobil bredbåndsdekning inntil 120 km fra land. Selskapet sier også at det er alene om å tilby turbo 3G-hastighet til alle.

– Vi har nylig kjørt analyser for Post- og teletilsynet. De viser at vi har litt i overkant av 90 prosent dekning der folk bor fast. Dette gjelder utendørs dekning. Vi dekker også cirka 75 prosent av arealet i Norge. Når det gjelder hyttedekning, mener jeg vi er ganske unike med cirka 80 prosent, sier teknisk direktør Terje Hammer i Ice.

”Bredbånd overalt” er det nye slagordet til Ice. Det mener Hammer betyr at hvis du skal skikkelig bredbånd utenom byer og tettsteder, er Ice-abonnement det rette. Foreløpig tilbyr Ice basistjenester for mobilt bredbånd. Firmaet kommer nå også inn på bedriftsmarkedet og satser særlig på mobilt bredbånd til firmaer med ustabile DSL-linjer. Disse brukerne har hittil ikke hatt noe godt alternativ til fastlinjenettene sine, mener han. Her pågår tester i samarbeid med Bane Tele. Ice satser også på transportnæringen og vil komme med nisjeprodukter for dette segmentet. Spesielt gjelder dette ferger. Det skal gi god dekning for passasjerene om bord. Når det gjelder dekningen til havs, lanserer Ice nå tjenesten Boomer Cell.

– Hittil har havdekningen stort sett vært begrenset til 60 km. Nå kan den teoretiske dekningen være opp til 200 km, men i praksis sier vi 120, forteller Hammer.

Mobilt bredbånd

I følge Post- og teletilsynet var det ved forrige årsskifte 220.000 abonnement for mobilt bredbånd. 117.400 av dem er til privatkunder.

I løpet av de tre første kvartalene i fjor økte antall abonnementer med mer enn 55.000. Privatkundene står for mer enn 60 prosent av denne økningen.

Powered by Labrador CMS