BRUKSVERDI ER VERDT SIN PRIS

Mange av hodesettene til Autra AS koster mer enn mobiltelefonen de koples til. Hvordan har selskapet lykkes i å opprettholde dette prisnivået?

– Vi har lagt vekt på det helsemessige, ergonomi, hørsel, trivsel, komfort og lydkvalitet. Man blir mer effektiv med et godt hodesett, man slipper alle repetisjonene og unngår misforståelser. Vi legger vekt på bruksverdien, ikke bare selve produktet, sier daglig leder Terje Henriksen i Autra AS.

Selskapet anbefaler alle å bruke hodesett, spesielt hvis man snakker mer enn to timer i telefonen per dag. I bil er det dessuten påbudt å bruke en håndfriløsning. Prisene på hodesettene fra Autra ligger fra 400 til 5.500 kroner.

Autra AS har levert hodetelefoner til kontorbruk siden 1989. Etter at GN Netcom kjøpte Jabra er det blitt et økt fokus på mobilmarkedet.

– Vi har alltid vært sett på som leverandør til kontorbrukere og har ikke hatt bilproduktene i mer enn tre-fire år, sier Henriksen.

Slik forklarer han at mobilutstyret kun utgjør 20 prosent av omsetningen til selskapet. Autra AS ble etablert i 1989, og har stort sett drevet med hodesett til kontorbruk. Selskapet eies av Åge Bergerud, og firmanavnet er sammensatt av ordene auto og transport. For tre år siden flyttet selskapet fra Drammen nordover mot Asker, til Tranby i Lier kommune. Her holder de til i Sletta næringspark sammen med blant annet Acer Norge. Selskapet har tolv ansatte og omsatte i fjor for 74 millioner kroner. Omsetningen til Autra har i følge Henriksen økt stort sett hvert år, bortsett fra en dipp i forbindelse med finanskrisen. Ambisjonen for 2011 er 84 millioner.

– Hvor skal dere hente denne veksten?

– I nye markeder, spesielt innen PC-kommunikasjon, sier Henriksen.

I en periode var det fokus på kombinasjonsmodeller som både fungerte mot telefonsentraler og mobiltelefoner. Nå går utviklingen mot modeller som både kan brukes på IP-telefoni og mobiltelefoner.

Hovedleverandør for Autra har siden starten vært GN Netcom, som har sitt utspring som produsent av høreapparater. I 2000 kjøpte de amerikanske Jabra, som drev med blåtannprodukter til mobilbruk.

Ikke i elektrokjedene

– Etter hvert fant de ut at det var plundreteå markedsføre to merkenavn, og de valgte å bruke Jabra. Tidligere brukte selskapet to andre distributører i Norge, etter hvert ble det til at også vi tok inn hodesettene for bil - men vi har aldri hatt skikkelig fokus på dette, innrømmer Henriksen.

Han anslår at Jabra har en markedsandel på rundt 35 prosent når det gjelder antall solgte hodesett i Norge, og ønsker nå at Autra AS skal bli mer kjent ute i bransjen.

– Vi ønsker å øke omsetningen, og vil profilere oss sterkere ute hos telekom-forhandlerne og de rådgivende selskapene. Stort sett har vi vært hos telekombransjen, men siden denne smelter sammen med IT må vi også inn hos de store integratørene, sier Henriksen.

– Hvem er konkurrentene deres?

– Plantronics og Sennheiser.

Autra AS har sin største omsetning i telebutikkene. I tillegg kommer enkelte nettbutikker, samt småforhandlere og systemintegratører.

– En stor del av mobiltelefonene selges i elektrokjedene, her er dere ikke til stede. Hvorfor ikke?

– Det er tungt å arbeide med disse og det finnes andre som allerede har avtaler med kjedene når det gjelder disse produktene. Vi arbeider gjerne med faghandelen i stedet for å arbeide direkte mot sluttbruker, sier Henriksen.

Salgssjef Merethe Evensen legger til:

– Sluttbrukerne ønsker å få rådgivning til å velge riktig produkt, det tror jeg ikke du får ute i butikk. Da må man ut i faghandelen.

– Hvilke spørsmål har en kunde som skal kjøpe seg et hodesett til kontor- eller mobilbruk?

– Det viktigste er å få et hodesett med riktig funksjonalitet til sitt bruk. Vi snakker om komplekse ting som hva slags telefonsystem man har, hvilket miljø man arbeider i – skal man ha støyfilter eller ikke, om man må være bevegelig eller om man kan sitte stasjonært. Det er mange spørsmål rundt dette, det er et hav av systemer der ute, sier Henriksen.

Mot PC/mobil

Til telefonbaserte kundesentre selges hodesettene i første omgang av systemleverandørene. Siden skal være enkelt å få tak supplerende hodesett hos teleforhandlerne, sier Henriksen.

– Hvor stor del av hodesettene brukes på en mobiltelefon?

– Flere og flere. Man vil gjerne ha en kombinasjonsmodell, som både kan brukes på arbeid og sammen med mobiltelefonen, sier Evensen.

– Det er ikke alle som har et bordapparat lenger. Markedet vil dreie seg mot kombinasjonen PC/mobil, sier Henriksen.

– Er det mange som kjører bil mens de snakker i det samme hodesettet de bruker på kontoret?

– Jeg gjør det, og ser stadig andre som gjør det samme, smiler Henriksen.

– Det kommer flere biler med integrerte systemer, men det fungerer ikke alltid så bra. Med et hodesett får man lyden i øret og man fjerner støyen fra bilen, sier Evensen.

Hun forteller at Autraøkte omsetningen av blåtannprodukter med 30 prosent i fjor.

– Vi er ikke store på markedsføringen av disse produktene. De selger seg selv, som et supplement til kontorproduktene, sier Evensen.

Fem av de ansatte i Autra AS arbeider med kundestøtte og ettermarked. Ofte handler dette om brukerfeil, sier Henriksen.

– Dette er kompliserte produkter som krever at man leser bruksanvisningen. Det hender også det blir solgt feil produkt til sentralene. Det er få kvalitetsproblemer i dag, sier han.

Ved siden av Jabra har Autra tatt inn enkelte produkter under sitt eget navn, samt produkter fra Jawbone.

– Jawbone har god lyd og tøft design. Profilen er litt røffere, produktene rettet seg opprinnelig mer mot privatmarkedet, sier Evensen.

– De er etter min mening markedsledende når det gjelder utvikling av nye funksjoner, de var for eksempel de første som kom med HD-lyd på blåtann. På de fleste blåtannsettene får man bare lavere båndbredde, sier Henriksen.

– Det er mange som liker å lytte på musikk mens man arbeider. De nye modellene har dessuten økt taletid, sier Evensen.

Powered by Labrador CMS