Canon med SED TV i 2007

I 2007 kommer Canons nye TVer med SED-skjermer i handelen i Norge. Det kommer også apparater med andre typer skjermer.

Det bekrefter adm. direktør Trond Langeland i Canon Norge AS overfor fagbladet Elektronikkbransjen på Canon Expo 2005 i Paris. Canon skal utnytte sitt image innen bilde og bildekommunikasjon til å starte produksjon og markedsføring av TV-apparater.

– Vi er sikre på at SED-teknologien vil konkurrere med kvaliteten til både LCD- og plasmaskjermer. Tidspunktet for lansering vil avhenge av når kapasiteten ved fabrikkene som lager skjermene blir stor nok. Sammen med Toshiba investerer vi nå 10 milliarder kroner i en ny fabrikk som skal ha en kapasitet på 3 millioner enheter i året. Kapasiteten i 2007 skal være ca. 75.000 enheter i måneden, og da vil kunne få nok produkter til våre markeder, sier adm. direktør i Canon Norge AS, Trond Langeland.

Store SED-skjermer

Utviklingen av SED-røret (Surface Conduction Electronic Emitted Display), som er ment å konkurrere med LCD og plasmapanelene, har foregått som et nært samarbeid mellom Canon og Toshiba. Toshiba presenterte SED på IFA i Berlin i et separat demonstrasjonsrom på sin stand. Hovedpoenget har vært å oppnå samme bildekvalitet som på tradisjonelle bilderør, men med atskillig mindre dybde. På Expo 2005 viste Canon 36-tommers SED-skjermer med dybde på i overkant av 22 cm eller omtrent det dobbelte av en vanlig LCD- eller plasmaskjerm. Produksjonskostnadene for SED skal foreløpig ligge på samme nivå som plasmapaneler, men SED-røret bruker bare halvparten av effekten av en tilsvarende plasmaskjerm.

En demonstrasjon av røret sammenliknet med gjengivelsen til samme bilde på LCD og plasma viste at bildekvaliteten er meget god. Svartnivået er på samme nivå som tradisjonelt bilderør og plasma, og bedre enn LCD. Alle modeller tilfredsstiller kravene til HD Ready.

– Fra starten kommer vi til å markedsføre SED-modeller med størrelser på pluss minus 50 tommer, sier Langeland. Han tror at når flatskjermene med HD-kvalitet overtar store deler av markedet, vil folk flest kjøpe større skjermer enn før.

Avhenger av kvalitet, distribusjon og pris

SED-skjermene kommer sent, men de kan likevel komme godt. Folk flest har for lengst vennet seg til at flatskjerm i TV-sammenheng er LCD eller plasma. Her har Canon og evt. Toshiba en tung jobb å gjøre for å introdusere en ny teknologivariant som ikke har vært med fra starten. Kanskje må det også en god del muskler til for å vinne innpass som ny TV-leverandør hos bransjens distributører. Skal SED lykkes i markedet må bransjens distributører først akseptere SED og de konkurransefortrinn denne teknologien eventuelt har i forhold til LCD og plasma. Deretter må prisen være fullt ut konkurransedyktig med tilsvarende skjermestørrelser for LCD og plasma. Også når det gjelder kvalitet må SED vise fortrinn. I dag har SED et klart forsprang på mye av de LCD-skjermene som er i markedet, men i løpet av et par år har dette trolig jevnet seg mye ut.

Canon er meget godt kjent som leverandør av foto (stillbilde), video, skrivere, skannere og kontormaskiner med høy kvalitet. Dette vil Canons direktør selvfølgelig utnytte og har strategien klar:

– Multimedia Home Entertainment er veien inn til bildemarkedet. Vi vil utnytte styrken vår som bildekommunikator til å komme inn i TV-markedet med nye typer produkter. Vi tror også vi på samme måte kan komme inn på businessmarkedet, sier Langeland.

Projeksjon og OLED

Canon tenker også i flere baner. På Expo i Paris presenterte de også en stor bakprojeksjons-TV, og det japanske konsernet arbeider med OLED-teknologi og displayer i produkter som stillbilde- og videokameraer, mobiltelefoner og håndholdte TV-apparater. Canon ønsker også å komme sterkere inn på frontprojektorer, der markedet i hele Europa er i vekst.

– Vi ser også på alle mulighetene bredbånd gir for videokonferanseutstyr og andre datarelaterte produkter som trenger ulike typer displayer. Også her er deling av video og stillbilder en del av konseptene som vi vil være med på å tilby utstyr for, sier Langeland.

Powered by Labrador CMS