Lars Askheim, opplæringsansvarlig i Canon Norge, vil ha ungdommen til å oppdage gleden ved å skrive ut bilder. Foto: Marte Ottemo

CANON TAR PRINT TIL UNGDOMMEN

Skrivere og insta-kamera er i hovedsetet hos Canon under Elkjøps opplæringsmesse. Sistnevnte er spådd en vekst på 20-25 prosent.

– På årets Campus har vi fokus på skrivere og enkle, gode kamera. Vi har med oss et kompaktkamera med mye zoom, et speilløst systemkamera og vårt nye insta-kamera. Sistnevnte er et segment som er spådd å øke 20-25 prosent, etter en vekst som allerede har vært formidabel, sier Lars Askheim, salgstrener hos Canon, til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Er det nostalgi for trykte bilder eller noe annet som er årsak til veksten?

– Jeg tror ikke det er nostalgi, heller at det er en kul gadget. Det er kidsa som elsker det, og de har jo gjerne ikke hatt noe forhold til et bilde før. For mange er det første gang de får ut et fysisk bilde av motivet sitt, sier han.

Det jeg frykter litt, er at det stort sett er voksne som skriver ut bilder. Unge har ikke noe særlig forhold til fysiske bilder, og det er noe vi jobber steinhardt med

– Du har også tatt med deg en printer, og standen er full av trykte bilder. Hvordan er markedet for skrivere om dagen?

– Salget av skrivere er ganske stabilt. Det jeg frykter litt, er at det stort sett er voksne som skriver ut bilder. Unge har ikke noe særlig forhold til fysiske bilder, og det er noe vi jobber steinhardt med. Et digitalt bilde er én ting, men et bilde forandrer karakter når du skriver det ut. Det er litt utfordrende å formidle, men insta-kameraene kan for ungdom kanskje være en inngang til den fysiske bildeverdenen, sier Askheim.

Canon viste fram litt enklere modeller beregnet på forbrukermarkedet under messen, med insta-kameraet Zoemini S og det speilløse M100. Foto: Marte Ottemo.

Folkemodell

På Campus på Gardermoen i juni er det en Canon Pixma T6251 som representerer den trykte verdenen.

– 6000-serien til Canon er nok den absolutt mest solgte skriveren i Norge, det er en folkemodell rett og slett. Det er ikke den øverste eller laveste Pixma-modellen, men en seks-patroners skriver i midtsegmentet. Og den selger i veldig store volumer, sier han.

Pixma 6000-serien til Canon er selskapets absolutte storselger. Foto: Marte Ottemo.

 

– Hva legger dere vekt på under opplæringen her på Campus?

– Vi fokuserer ikke noe særlig på spesifikasjonene her, snakker du spesifikasjoner til disse blir du buet ut. Du må bruke en helt annen innfallsvinkel, forklare egenskapene til produktet, og trekke frem unike fordeler, sier Askheim.

– Hvor viktig er det for Canon å være på Campus?

– Det er veldig viktig. Elkjøp er jo en svært stor kunde og de selger ekstreme volumer.

Canon lokker med egen fotovegg under Campus-messen. Foto: Marte Ottemo.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen