Adm. direktør Eivind Hovden (46) med verdens første digitale kamera (1995), Casio QV-10 – og verdens minste, Casio Exilim S-600.

Casio bruker egne kalkulatorer når de beregner gode kameratall

Casinus begynte med kalkulatorer fra Casio. Nå er selskapet i følge Fotorådet nummer tre når det gjelder antall solgte digitalkamera.

– Hvordan har dere lykkes i konkurransen med de tradisjonelle kameraprodusentene?

 

– Vi har hatt en av de beste utviklingene i Europa. Hvis du ser på Fotorådets statistikk, var vi nummer tre på antall i fjor etter Canon og Olympus. I denne statistikken er riktignok verken HP eller Sony med, og de har tradisjonelt vært sterke. Vi har oppnådd dette med bare fem-seks modeller, som vi skifter to ganger i året! I begynnelsen ble vi uglesett av den tradisjonelle fotobransjen, der vi møtte mange stengte dører. Dermed ble veien kortere til elektronikkbransjen, hvor vi ble godt mottatt. Vi innledet fort et godt og effektivt samarbeid med kjedene. I ettertid har det vist seg at det er her markedsandelene ligger, og det har vært en lykkelig utvikling for oss. Jeg må legge til at da vi først var kommet inn i elektronikkbransjen, ble vi langt bedre akseptert av fotobransjen som i dag er en av våre viktige samarbeidspartnere, sier Eivind Hovden.

 

Han har siden før jul eid Casinus, etter et oppkjøp som sto referert slik etter en børsmelding som gikk ut:

 

Oppkjøp før jul

”Andvord Tybring-Gjedde har inngått en avtale om å selge sin 70 prosents eierandel i Casinus for ni millioner kroner kontant. Casinus er et agentur for Casio kalkulatorer og digitale kamera i Norge, og har åtte ansatte. Selskapet anses ikke for å være en del av Andvord Tybring-Gjeddes kjernevirksomhet, og kjøper er Eivind Hovden Holding.”

 

– Jeg har arbeidet med Casio siden 1982, da jeg begynte med kalkulatorer i F. Beyer. I 1998 overtok vi digitalkamera og håndholdt PC fra Esselte. Casio la ned produksjonen av sistnevnte kategori i 2001. I dag er digitalkamera blitt mye større enn kalkulator volummessig, og står for tre firedeler av omsetningen vår. Når det gjelder inntjening, er forholdet et helt annet. Digitalkameramarkedet er spesielt, og de store aktørene forlanger mye av leve randørene. Vi er heldigvis en liten og effektiv organisasjon, siden bedriften er bygd opp rundt kalkulatorer. Siden vi har store kunder på kamera, har det vært greit å implementere dette i driften. Digitalkamera tar rundt 60 prosent av tiden vår. Kalkulatorer er også et helårsprodukt, med en topp fra sommeren og frem til skolestart. Både på kalkulator og kamera fokuserer vi mest på kjeder, rundt fem i hver kategori, forteller Hovden.

 

Kalkulatormann

– Hva liker du best å arbeide med?

 

– Jeg har alltid vært kalkulatormann, men det pirrer å krangle og slåss om markedsandeler på kamera. Kalkulatormarkedet har nådd høyden, men det er fortsatt veldig stabilt siden skolene har en jevn strøm av elever – bortsett fra svingningene vi merker i barnekullene. Vi har 70 prosent av kalkulatormarkedet i Norge, Casio er ikke i samme posisjon verken i Danmark eller Sverige. Årsaken til at vi har lykkes, er at vi har satset mye på opplæring av lærerne. Det er på lærerværelset beslutningene tas. Dessuten har vi arbeidet kommune- og fylkesvis.

 

– Selges det kalkulatorer i elektronikkbransjen?

 

– Elektronikkjedene kan absolutt selge flere kalkulatorer enn de gjør i dag. Nå ligger markedsandelene hos bokhandelen og i kontorrekvisitaforretningene.

 

– Hvordan har de ansatte i Casinus taklet overgangen til digitalkamera?

 

Alle på lageret!

– I Bergen er vi heldig stilt med en svært stabil arbeidsstokk. Over halvparten har vært her i over 20 år, og dette er i all hovedsak positivt. Når vi er såpass få, er det ikke uvanlig at alle er med på lageret når varer skal ut. Dette er småbedriftens privilegium. Vi ansatte folk i 1998 som skulle jobbe med digitalkamera. Omstillingen for de øvrige har gått veldig bra. Fem av oss kan i dag holde informasjons- og produktopplæring om digitalkamera, – opplæringen hadde vi i blodet fra kalkulatorene. Det er en fornøyelse å holde opplæring hos kjedene, når du uka etter ser det på salgsstatistikken. I kjedene arbeider ofte unge mennesker som er svært interessert i nye produkter, og det er skikkelig motiverende å se hvor ivrige de er!

 

– Hvordan er kontakten deres med Casio i Japan?

 

– Vi har mest kontakt med Europakontoret, og det har vist seg flere ganger at ting vi har presset på er blitt oppjustert på neste modell. De er absolutt lydhøre. Casio er japansk, men de produserer i mange land.

 

– Hvilken distribusjon har dere?

 

– Vi måtte bygge et nytt distribusjonsnett da vi begynte med kamera. Bokhandlerne står bare for to-tre prosent av kameraomsetningen vår. Vi har valgt å ikke være i dagligvaren, og det blir veldig godt mottatt hos de store aktørene. Dette henger sammen med profilen til Casio, som aldri har vært et billigmerke.

 

Eneveldig eier

– Hvordan føles det å ha blitt eneveldig eier av Casinus?

 

– Det er mange fordeler med å være en del av et konsern. Tidligere kunne jeg konsentrere meg om kunder, salg, avtaler og personell. Nå må jeg i tillegg fokusere på finansiering, bank og tjenester som tidligere lå i en konsernavtale. Det er blitt en annen hverdag på kort tid. Men det er utrolig spennende.

 

– Hvordan har kundene reagert på det nye eierskapet?

 

– Det er blitt veldig godt mottatt. Folk er veldig opptatt av dette med kanalmiks, at man ikke kjøper av noen som samtidig konkurrerer med deg. Tidligere kunne dette være en hemsko for oss, nå er vi kvitt denne. Norge er et lite land, så denne problemstillingen vil vi se mer av – at en importør eller grossist også selger til sluttkundene.

 

– Hvordan har det vært å komme inn i elektronikkbransjen?

 

– Kanalen har fokus på pris og marginer. Man selger høyteknologiske produkter, der markedet dobler seg fra år til år. USA nådde toppen i 2005, i Europa er den spådd å komme i 2007. Hvis dette er riktig, vil nok Norge nå toppen allerede i 2006 – da vi ligger langt framme. Vi får håpe spådommen om at nedgangen ikke kommer før i 2010 er riktig. Hvis markedet stopper opp, vil mange som driver med små marginer få problemer. I løpet av de neste to-tre år vil nok mange forsvinne. Casio har vært tydelige på at de ønsker å være igjen, og har derfor begynt å posisjonere seg.

 

Casinus

Casinus er tuftet på det bergenske grossistselskapet F. Beyer, som i 1971 fanget opp agenturet på Casio under CeBIT. Siden har selskapet hatt en rekke eiere: Tofte fabrikker, Norske skog, Orkla, RGI og Anvod Emo. Før jul kjøpte Eivind Hovden ut Andvord Tybring-Gjedde ASA. Navnet Casinus ble tatt i bruk i 1988.

 

EXILIM EX-S600 med MPEG-4 og 6 MP har batteri med lang levetid.
Exilim S-600 i Mistral Blue. Pris: 3.300,-
Produktsjef for digitalkamera i Casinus, Olve Byre, setter pris på at det er små produkter han skal pakke med seg på turné.
Casio ClassPad 300 representerer i følge Casinus den nye utviklingen innen kalkulatorer i videregående- og høyskole. Størrelse 21x84x189,5 mm. Vekt: 280 gram. Pris: 2.000,-
Exilim Z-600 med helt ny 2,7 tommers skjerm, 6 MP oppløsning og batteri som skal holde til 550 bilder på én ladning. Pris: 2.800,-
Exilim S-600 har 6MP, tre ganger optisk zoom og 2,2 tommers skjerm – og skal være verdens minste digitalkamera med disse spesifikasjonene.
Casinus har et lag kontaktlærere: lektor Bjørn Bjørneng (f.v.), produktsjef Kjell Skajaa (Casinus), skolekoordinator Kurt Klaner (Casio), lektor/forsker Tor Andersen og professor Gunnar Gjone.
Servicetekniker og dataansvarlig, Per Stian Berge.
Aksel Flagtveit har kontrollen på lageret.
Når bergenstegneren Frode Øverli tegner en Casiokalkulator, blir det selvfølgelig hengt opp hos Casinus.
Til toppen