Hans Christian Andersen gleder seg over at dab-markedet igjen skyter fart, og er klar til å sende ut Pop-radioer fra lageret i Fredrikstad. Foto: Stian Sønsteng

DAB BØR FORTSATT VÆRE POP

– Man kan spørre seg hva kringkasterne tenker hvis de så fort FM er slukket kun markedsfører appene sine, sier Hans Christian Andersen.

Publisert

NRKs radio- og TV-kjendis fra 90-tallet har siden 2004 satset på salg av dab-produkter, siden 2012 gjennom Sahaga AS. I fjor hadde selskapet et tungt år finansielt, men nå ser Hans Christian Andersen lyst på situasjonen. Han stusser imidlertid over kringkasterne, og spesielt NRK, som han frykter har skiftet plattform-fokus for tidlig.

– Når Reiseradioens programledere i sommer sier at lytterne hører på dem i appen eller mobilen, virker det som NRK ønsker at lytterne skal strømme dem på nett. Hvis de fortsetter å markedsføre dette, blir det nok mye app-lytting. Jeg håper imidlertid at dette kun er en liten glipp, og at de holder fast på argumentasjonen sin om at overgangen til dab var viktig både av økonomiske og beredskapsmessige årsaker, sier Andersen til fagbladet Elektronikkbransjen.

POPdeluxe har dab, dab+, FM RDS, fargedisplay med slideshow, FS-modul, hodetelefonutgang, AUX-inngang, automatisk klokke, klokkeradio, auto-tune og norsk tekst (DLS) i display. 220V og 4xAA-batterier. Finnes i sort, hvit, rosa og blå. Pris: 700,-.

Tæring etter næring

Vi møter ham i Sahagas lokaler i næringsområdet Øra i Fredrikstad, der de har utstillingsrom, kontorer og et lager på 500 kvadratmeter. Her venter Andersen i løpet av sommeren inn kontainere med hørselvern med dab, som har vært selskapets storselger, og til høsten kommer nye radiomodeller. Selskapet har tre ansatte, og omsetter årlig dab-produkter for rundt 25 millioner kroner. I 2012 etablerte de sitt eget varemerke Pop, og de distribuerer i tillegg skotske Revo.

Hans Christian Andersen og Ruta Tekoriute-Rudzinskiene utgjør to tredeler av staben i Sahaga. Her med modellene myPOP og POPtube. Foto: Stian Sønsteng.

– Vi holdt tidligere til på Glommen brygge på Kråkerøy, som var et flott utstillingsvindu. I fjor måtte vi derimot sette tæring etter næring, etter en runde med en finansinstitusjon vi var uheldig med. Vi kom til en enighet, har byttet bankforbindelse, men det hele satte oss i en utfordrende situasjon likviditetsmessig. Nå styrer vi alt selv, inkludert lageret, sier Andersen.

Kanskje er det slik at de som satset på sine egne varemerker også har sett at markedet har normalisert seg, og heller tar inn merkene de solgte før 2017

I 2017, som var slukkeåret for rikskanalene i FM-nettet, omsatte Sahaga for nesten 84 millioner kroner. I tillegg til det finansielle uføret, bød imidlertid 2018 også på en smell markedsmessig.

– Det har vært utfordrende siden julen 2017. Da fikk hele bransjen øynene opp for at de som hadde solgt aller flest dab-radioer, var de kinesiske fabrikkene. Det virket som det var like store mengder dab-radioer på lager, som det var solgt over disk i løpet av hele året. I år har vi heldigvis sett en fin utvikling i salget. Kanskje er det slik at de som satset på sine egne varemerker også har sett at markedet har normalisert seg, og heller tar inn merkene de solgte før 2017, sier Andersen.

POPradio har dab+, FM, blåtann, linje inn og linje ut, kommer i valnøtt og sort, fargedisplay med slideshow-visning, fjernkontroll med favorittkanalknapper (1-6), mulighet for bruk av ekstern antenne (POPyourSIGNAL), mulighet for drift på 12V, klokkeradio, equalizer, norske tekster i displayet. Pris: 1.700,-.

De beste mottakerne

– Hva synes du om det som finnes av dab-produkter i norsk handel?

– Hos tradisjonelle radiohandlere er det absolutt mye bra, men hos dem som kastet seg på det nye markedet rundt 2017 er det ikke alt som imponerer like mye. Vi får håpe sluttkundene tester radioene før de kjøper dem, og innser at et helt ukjent merke kanskje ikke leverer den samme kvaliteten som et kjent merke. En konsekvens av at alle plutselig skulle selge dab, var at det kom produkter med ymse mottakskvalitet på markedet, og det har ikke bare vært bra for ryktet til dab, sier Andersen.

Han mener mange kunder i 2017 følte seg tvunget til å kjøpe en ny radio.

POPworldradio er den samme som POPradio, men med internettradio, Spotify Connect, APP-kontroll og multiromfunksjon i tillegg. Pris: 2.000,-.

– Betalingsviljen var nok deretter. Derfor er jeg glad at Pop har plassert seg i de rimeligste prisklassene, samtidig som vi hele tiden har fokusert på mottakskvaliteten. At Pop har de beste mottakerne og antennene har vært viktig, sier Andersen.

– Hvilken feilrate har dere på Pop-produktene?

– Den har på enkelte modeller vært for høy, oppe i fem-seks prosent, men i dag ligger vi under halvannen prosent, sier Andersen fornøyd.

– Er det noe dere mangler i porteføljen i dag?

POPyourCAR 3.0 har dab+, blåtann, service following (SF) og traffic announcements (TA). FM-sender. Spill musikk fra telefonen/svar og snakk i telefonen. 5 direktevalg-knapper. Spesialutviklet antenne med "click and ground". Linje inn/ut. Dobbel USB - kan lade. Pris: 1.900,-.

– På grunn av de finansielle utfordringene har vi ikke hatt nok hørselvern på lager. Disse er i tillegg blitt ytterligere forsinket på grunn av EUs nye sertifiseringsregler, som kom i april i år, der personlig beskyttelsesutstyr (PPE) ble flyttet fra én kategori til en annen. Dette tar vi seriøst, og det er viktig for oss at vi tilbyr produkter som tilfredsstiller disse kravene, men det førte til at vi måtte resertifisere modellene våre, noe som både ble dyrt og tidkrevende. I sommer har vi masseproduksjon av Pro-modellen vår, og til høsten er disse klare for markedet. Faktisk er disse snart utsolgt, og det er gøy, sier Andersen.

Frankrike vil slik jeg ser det raskest ta til seg dab, siden de nå bygger ut i rekordfart og fra 2020 vil kreve at en radio som importeres skal ha dab-modul

Utlandet kommer

Han mener det er en styrke for Sahaga og Pop at de i perioden de har slitt likevel har utviklet nye produkter.

– Blant annet kommer vi med en klokkeradio som projiserer tiden i taket, en bitteliten lommeradio, samt en adapter for oppgradering av hifi-anlegg til dab.

Hans Christian Andersen i Sahaga AS er glad for at han i høst igjen kan levere dab-hørselvernet POP@work PRO. Foto: Stian Sønsteng.

– I hvor stor grad er dere delaktige i utviklingen av produktene?

– Når det gjelder hørselvern er vi veldig delaktige. Biladapterne har vi vært tett på for å få dem riktig spesifisert, også med eksklusive design for markedene vi er inne i. Kjøkkenradioene har vi bestemt designet på, men siden vi ikke har egne ingeniører bruker vi kompetansen til fabrikkene. Noen produkter er hyllevarer, men vi har ikke et eneste produkt i sortimentet vi ikke har modifisert på én eller annen måte, sier Andersen.

POP@work PRO er et PPE-sertifisert hørselvern med dab+, FM, aux-inngang, blåtann for strømming fra mobil og håndfri for samtaler, oppladbart batteri, display med kanalnavn, info og menyer, utskiftbare puter (hygienesett er ekstrautstyr), IPx4 vanntett, SNR 28. Pris: 2.500,-.

– I hvilken grad satser Sahaga på andre marked enn Norge?

– Vi selger ganske mye i Sveits, har et OK salg i Tyskland, og i 2018 solgte vi langt flere Pop-radioer i Storbritannia enn i Norge. Frankrike og Italia er spennende marked for oss. Frankrike vil slik jeg ser det raskest ta til seg dab, siden de nå bygger ut i rekordfart og fra 2020 vil kreve at en radio som importeres skal ha dab-modul. Dette vil være en veldig effektiv og sympatisk måte å innføre teknologien på, sier Andersen.

Smartradio før jul

– Har Sahaga planer om å lansere smarthøyttalere?

– Vi har som sikkert alle andre sett på dette, men med det lave kostnadsbildet Google og Amazon legger på sine egne modeller blir det vanskelig å konkurrere med disse. Jeg har stor sans for Frontier Silicons tilnærming; når man kjøper en radio med deres chip vil man kunne styre den via en smarthøyttaler. På denne måten kan du forholde deg til alle systemene. Skal du ha en smartradio med mikrofon, må du velge plattform. Vi har planer om å lansere POPdeluxe med denne chipen, større høyttaler og bedre lydkvalitet allerede til jul. I dag koster denne 2.000 kroner, mens den nye og forbedrede modellen kun vil koste det halve, sier Andersen.

– Hvordan klinger varemerket Pop?

Hans Christian Andersen og Sahaga AS har flyttet inn i nye lokaler på Øra i Fredrikstad. Foto: Stian Sønsteng.

– Det virker som det er godt mottatt. Årsaken til at vi valgte dette navnet var at det skulle være lett å huske, og det passet bra siden jeg selv har alltid drevet med popmusikk. I Europa heter vi Pop by Sahaga, fordi de også synes Sahaga klinger bra. Det er jeg glad for, siden Sahaga er initialene til barna mine, Sofie Amalie og Herman Aleksander med etternavn Galborgen Andersen, sier Andersen.

Han var programleder i NRK radio og TV, da han i 2004 etablerte HCAG AS.

–Jeg er radioentusiast, og startet med dette fordi jeg synes det som fantes av dab-radioer sto så langt tilbake for det som fantes av FM-modeller, sier Andersen.

I ettertid er jeg skuffet over at de så fort de siste FM-senderne var slukket begynte å trappe ned driften

I 2006 gikk danske GizmoLink AS inn på eiersiden i HCAG AS, og i 2008 ble selskapet solgt da Andersen gikk tilbake som redaksjonell medarbeider i NRK. I 2012 etablerte han Sahaga AS, men han har siden også tatt på seg vikariat i NRK, senest i sommer som programleder i NRK Østfold.

myPOP har dab, dab+, FM RDS, fargedisplay med slideshow, FS-modul, hodetelefonutgang, AUX-inn, automatisk klokke, klokkeradio med to alarmer, 220V eller 4xAA-batterier. Norsk tekst. 5 direktevalgsknapper. Snooze/sleep. Finnes i sort, hvit, oransje og blå. Pris: 700,-.

Skuffet over kringkasterne

Hans Christian Andersen i HCAG AS presenterte sin dab-radio Symfoni under et pressearrangement Elkjøp hadde før jul i 2005. Foto: Stian Sønsteng.

– Har du underveis angret på at du begynte med dab?

– Jeg har ikke angret, men hadde ikke ventet at engasjementet mot dab skulle bli så ekstremt. At det er debatt rundt en ny teknologi er bra, men at det kommer til dels drøye angrep på enkeltpersoner har jeg ingen respekt for. Aktiviteten fra en liten gruppering, spesielt i sosiale medier, viste at det var sterke følelser ute og gikk. Dette henger nok sammen med at de følte seg tvunget til et teknologiskifte. Jeg mener dab er helt utmerket til det det er ment å være; for kringkasting av nyheter og underholdning. Hvis du er hifi-entusiast med et anlegg til 100.000 kroner forstår jeg at musikk med komprimert dab-lyd ikke blir bra nok, men for meg er dette to bruksområder.

– Hva synes du om kringkasternes rolle i forbindelse med FM-slukkingen?

– Man må legge til grunn at Norge er som det er, med et stort kostnadsbilde for å bringe signalene ut til alle. Derfor ble det bestemt politisk, med flere regjeringers samtykke, at riksnettet med FM-sendere skulle slukkes. Oppgaven man fikk var krevende, og gjenstand for mye kritikk. Kringkasterne med Radio Norge, P4 og NRK i spissen, med deres selskap Digitalradio Norge som utøvende aktør, gjorde en fantastisk jobb informasjonsmessig. I ettertid er jeg skuffet over at de så fort de siste FM-senderne var slukket begynte å trappe ned driften, frem til Digitalradio Norge ble lagt ned i mai 2018. Vi må ta til oss at langt fra hele befolkningen hadde gått over til dab i løpet av 2017, noe enkelte lokalradioer som fortsatt sender på FM har merket gjennom en enorm vekst. Jeg håper og tror kringkasterne ser at de burde holdt informasjonsarbeidet gående lenger. Vi visste på forhånd at radio aldri kom til å bli det samme igjen, slik det var på FM, men at dab allerede nå ikke lenger nevnes i kringkasternes radioprogrammer, men at de i stedet snakker om å lytte til dem i appen, på mobilen eller smarthøyttaleren, det reagerer jeg på. Det er nok personen HC, som har vært dab-tryne siden 2004, som reagerer mest på dette, men også lytterne, spesielt de eldre som kanskje ikke vet hva en smarthøyttaler er, spør seg nok om hva som skjedde med dab. Ikke minst når det gjelder den norske bilparken, der langt fra alle biler var digitalisert i løpet av 2017, gjenstår det ekstremt mye arbeid. Her skulle man gjerne hatt drahjelpen videre fra Digitalradio Norge, sier Andersen.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Strømming og kringkasting

– Hvor vil fremtidens radiolytting skje?

– Jeg har brukt en del tid på å forstå 5G-konsekvensene, der mobilnettet blir revolusjonerende mye raskere. Foreløpig er det vanskelig å se hva kringkasterne ønsker, om de vil være kringkastere eller strømmere. Hvis de som før FM-slukkingen legger opp til at folk skal bruke dab, vil nok halvparten av radiolyttingen i lang tid fremover skje via en radiomottaker – og da snakker vi dab. Jeg håper radio fortsatt vil være gratis tilgjengelig via kringkasting til et ubegrenset antall mennesker, ikke minst med tanke på det beredskapsmessige, men jo mer jeg setter meg inn i 5G dess bedre forstår jeg at mulighetene her er store. Også jeg kommer nok til å strømme radio, ikke minst når smarthøyttalerne blir enda smartere, og tror begge plattformer vil leve side om side, brukt i ulike sammenhenger.

– Hvordan ser du for seg fremtiden?

– Pop er min baby, men jeg har aldri lagt skjul på at jeg ikke er en skarpskodd forretningsmann. Jeg kommer alltid til å ha et hjerte for merket, men trenger ikke nødvendigvis selv å eie selskapet. Vi ser derfor etter investorer eller medeiere som vil gå inn i eller overta selskapet.

Powered by Labrador CMS