Innehaver av og hjernen bak Hege, Bent Holter, vil gjerne at folk kopler en rimelig musikkspiller som denne fra Logitech til D/A-omformeren HD20 til 10.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

DAGS FOR DAC mener norske Hegel

Hegel vil være best på å forbedre digitallyd. Det norske selskapets innehaver, Bent Holter, sier ubeskjedent at ingen slår deres D/A-omformere.

På High End-messen i München la Hegel Music System AS stor vekt på sine D/A-konvertere. I denne artikkelen forklarer halvleder-teknolog med master innen mikroelektronikk, Bent Holter, hva Hegels separate DACer (D/A Converter) gjør med digitallyden fra datamaskiner og musikkspillere. Men først vil han dele gleden han føler over at det amerikanske magasinet Absolut Sound i april på forsiden omtaler H200 under tittelen ”Bringing Music to Life”.

– Absolute Sound er verdens absolutt største bladet innen høykvalitets hifi, det er som å komme på forsiden av Vogue i motebransjen. Dette blir lagt merke til, spesielt i Asia og USA, og vi merker helt klart økt pågang etter Hegel. Vi blir en mer, hva skal vi si, mer seriøs aktør for mange. Folk forstår at vi har vært med en stund, det bygger opp under all den jobben vi har gjort tidligere og er selvsagt svært viktig for oss, sier Holter.

H200 er fem år gammel, og Holter mener det er utrolig at de kan få en så god test på et produkt som har vært så lenge på markedet.

Ikke bruk og kast

– Dette viser at Hegel-teknologien og produktene vi lager ikke er bruk og kast. De funker, og de funker bra og lenge, sier Holter.

H200 byr på 2x200 watt i 8 ohm, ifølge Holter er den ekstremt kraftig.

– Dette er spesielt viktig i asiatiske markeder, og vi selger faktisk mest av H200 i Kina. Det de er mest begeistret over er det vi kaller driving power, den driver hva som helst av høyttalere, sier Holter.

Prisen i Norge er 23.000 kroner. H200 ble utviklet i 2005 og kom på markedet i 2006.

– Hvordan er det å selge receivere uten en avansert D/A-omformer innebygd i et marked da stadig flere har musikken liggende i komprimert format?

– Vi ser at stadig flere ønsker en slik løsning. Problemet er at man for å holde konkurransedyktige priser ikke kan legge inn så gode D/A-konvertere som i en ekstern DAC (D/A Converter). Det betyr at når man kommer opp på et kvalitetsnivå som en H200, fortjener receiveren en bedre DAC enn det man kunne integrert – for eksempel vår HD20. Vi har derfor solgt H200 i en pakkeløsning med HD20, sier Holter.

HD20 koster separat 10.000 kroner i Norge.

– Hva gjør Hegel med sine DACer som dere mener er bedre enn konkurrentene?

Jitter

– Vi har arbeidet sinnsykt mye med å fjerne det som kalles jitter. Hvis du ser på avspillingen av digital musikk er det to ting som gjelder: selve musikkdataene og timingen av disse. Selve musikkdataene blir riktige om du spiller dem av på en DVD-spiller til 300 kroner, en bærbar datamaskin, eller en kjempedyr musikkserver til 50.000 kroner. De digitale musikkdataene som kommer ut er nøyaktige og korrekte i alle tilfeller, men selve timingen blir gal. Du får unøyaktigheter, en urytmisk rate på selve dataene som kallesjitter. Du får ekstra lyder som blir tillagt musikken, forvrengningskomponenter og ekstra lyd som ikke skal være der. Det gjør at lyden blir diffus, at bassen ikke blir ren, du mister dynamikk og klarhet i lydbildet. Dette har vi arbeidet mye med i alle våre DACer, som har mange ulike teknologier som alle er med på å redusere og fjerne jitter-problemet.

– Er dette problem som kvinnen i gata vil høre?

– Helt klart. Det er veldig enkelt å demonstrere dette, noe vi også har gjort på ulike messer og i opplæringssituasjoner. Like før messen her i München var vi i Hong Kong, der vi kjørte store demonstrasjoner for å vise folk hvordan jitter høres ut. Når man lar folk høre hvordan man kan fjerne mer og mer jitter, kan alle høre disse forskjellene.

Vekst med DAC

– Vi snakker om teknologier som finnes i produkter fra kroner…?

– Jitter-reduksjonen bruker vi de rimeligste produktene våre, fra en HD2 til 2.000 kroner. Denne har et veldig avansert jitterreduksjonssystem. Denne teknologien er Hegel alene om, og gjør at HD2 kan vinne gruppetester mot amerikanske produkter som er fem ganger så dyre.

– Du har også langt dyrere D/A-omformere i sortimentet. På hvilket nivå bør man legge seg for å få et tilfredsstillende resultat?

– HD2 er en innmari bra DAC, altså. I forhold til prisen er det ingen tvil om at HD2 er best når det gjelder pris/ytelse. Men det er klart, toppmodellen HD20 har en del fasiliteter som HD2 ikke har. HD2 har blant annet ikke innebygd strømforsyning, den får strøm fra datamaskinen. Det gir noen begrensninger.

– Når vil vi begynne å se denne teknologien i boksprodukter som selges i de store kjedene?

– Det er vanskelig å si. Det er ingen som har tilsvarende til Hegels teknologi, her ligger vi faktisk helt foran.

– Hvor viktig er DAC for Hegel i dag?

– DAC har virkelig tatt av for Hegel. I løpet av de tre siste årene har DAC stått for en stor del av veksten vår. Utfordringen med DAC er at du hele tiden må ligge foran. Det kommer nye produkter, og selvfølgelig ser konkurrentene på hva vi har gjort. Vi må derfor ligge noen hestehoder foran for å beholde forspranget. Vi er avhengige av å lansere nye produkter i hvert fall én gang i året.

Halvlederteknolog

– Er det ingen dere har noe å lære av på området?

– Hegel kan lære av andre fagområder, men det er ingen i selve hifi-markedet som vi føler vi kan lære noe av. Dette er en sammensatt teknologi; høyfrekvensteknologi, kretskortteknologi, strømforsyningsteknologi og en mengde ulike fagdisipliner, der vi kan hente kunnskap fra andre fagfelt – som vi har kompetanse på eller tilgang til andre med nødvendig kompetanse.

– Hvordan har det vært for deg som produsent av forsterkere å gå inn på dette fagområdet?

– Det har faktisk vært veldig enkelt. Den første Hegel-DACen ble produsert i 1995, så vi hadde DACer samtidig som vi hadde forsterkere. Jeg er halvleder-teknolog med master innen mikroelektronikk. Min bakgrunn er å designe innsiden av komponentene som brukes i en DAC. Jeg utviklet for eksempel verdens første høytemperaturs A/D-konverter for Sintef for 15-16 år siden, så jeg har dyp kompetanse på denne type teknologi. Det gjør at vi kan gjøre en del andre ting, siden vi vet hva som foregår inne i brikkene.

– Når dere viser DACene deres i praktisk bruk, benytter dere tredjepartsløsninger som Logitech og Apples Airplay. Hvorfor har dere ikke integrert DACene i andre produkter?

Rimelig avspiller

– Dette har vi faktisk tenkt veldig mye på. Mange har spurt hvorfor vi ikke lager musikkservere eller komplette Hegel-system. Vi fant ut at Hegel ikke kan bli flinkest på å lage et avspillerprogram. Vi ønsker at folk skal kunne bruke den musikkspilleren som passer best for dem, i en datamaskin, en Iphone eller en Logitech. Dette er kosteffektive løsninger om fungerer bra. Problemet med disse løsningene er at de har relativt mye jitter i det digitale utgangssignalet. Våre produkter vil rette opp svakhetene til avspillerne, som på sin side har et mye bedre grensesnitt enn det vi kan lage.

– Hvordan føles det å kople til en Logitech-boks til en tusenlapp, med tynne kabler, til en DAC som hos deg koster 20.000 kroner?

– Jeg synes det er kjempebra, at man med en rimelig avspiller kan få hentet ut musikkdataene. Alle er tjent med at man ikke trenger legge i mye penger i avspilleren.

– På engelsk heter det shit in – shitout?

Trommeslager

– Det stemmer. Det som er så fint med digitale musikkdata er at så lenge dataene overføres riktig, selv om timingen på musikkdataene er dårlig, vil denne timingen rettes opp med en DAC fra Hegel.

– Kan du forklare nærmere hva du mener med timing?

– Du kan sammenligne det med en trommeslager i et band, forskjellen på at hun holder takten, alt svinger og er presist og ordentlig – med at hun sakker tempoet og slår i utakt. Tilsvarende er det musikkdata; hvis dataene ikke kommer i eksakt hastighet vil det lage ekstra toner og legge på ekstra lyder i musikken som ikke skal være der. Dette gjør at musikken blir diffus og uklar. Alle kan høre dette, nettopp dette er bra med de demoene vi kan kjøre. Først kan vi kjøre signalet rett ut, siden kan vi kople til stadig dyrere produkter. Alle kan være med på dette.

– Hva betyr denne messen for dere?

– Det er et viktig sted å møte mange av distributørene våre. Per i dag har vi ingen distributør i Tyskland, så det er ikke så viktig å møte sluttbrukerne som er her.

D/A-konverteren Hegel HD2 er et rent eksternt lydkort for datamaskiner. Kobles til via USB. Pris: 2.000,-
D/A-omformeren HD20 fra Hegel har tilkobling for både datamaskiner, lydstrømmere (streamere) som Apple Airplay og andre digitale lydkilder som CD-spiller eller DAB-radio. Med en egenutviklet teknologi (re-klokking) skal HD20 langt på vei reparere mange av skadene en billig lydstrømmer eller datamaskin gjør med lyden. Pris: 10.000,-
D/A-omformeren HD10 er ifølge Hegel deres største suksess, og bidro sterkt til at selskapet kunne gå mot strømmen og faktisk vokse midt i finanskrisen. Pris: 5.000,-
Det amerikanske magasinet Absolut Sound hadde i april Hegel H200 på forsiden med tittelen ”Bringing Music to Life”.
Eksportsjef Anders Ertzeid i Hegel Music System AS (t. h.) i samtale med administrerende direktør Peter Sommer i Bang & Olufsen ICEpower AS.
Joacim Jacobsen er softwareingeniør i Hegel Music System AS, her viser han fjernkontrollen som følger med HD20.
Hegels maskot Isbjørnar passer på selskapets patenterte og miljøvennlige SoundEngine-teknologi. Denne skal redusere strømforbruket til forsterkerne inntil 60 prosent og samtidig forbedre den lydmessige ytelsen.
Hegels utstilling på High End-messen i München.
Hegel H70 er en alt-i-ett forsterker, med både analoge og digitale tilkoblinger. – Med H70 og et par høyttalere har du, sammen med PCen, en komplett lydpakke i øverste klasse, sier Bent Holter. Pris: 10.000,-
Til toppen