Ingar Spigseth er norsk salgssjef i Thermex Scandinavia AS. Ventilatoren Vichy koster 8.800 kroner. Foto: Stian Sønsteng

DANSK DESIGN EN STYRKE

– Kjøkkenventilatoren skal være effektiv, men helst ikke høres. Enten skal den være helt usynlig, eller dominere kjøkkeninnredningen.

Det sier Ingar Spigseth, norsk salgssjef i Thermex Scandinavia AS. Dette er et dansk familieeid selskap, etablert i 1958, med avdelinger i Norge, Sverige, Danmark og Spania. Hovedkontoret ligger i Hjørring på Nord-Jylland i Danmark. Produksjonen foregår i blant annet i Danmark, Tyrkia og Italia, og det norske salgskontoret i Norge ligger på Lørenskog, med seks ansatte.

– Både bransjen og forbrukerne forventer at vi oftere kommer med nye og spennende ting. Bortsett fra enkelte klassiske modeller bytter vi derfor ut sortimentet oftere enn tidligere. Når det gjelder ventilatorer ønsker noen at de skal være diskrete og ikke synes i det hele tatt, mens andre bruker det som et designelement i kjøkkenet, sier Spigseth.

Vi har derfor utviklet et stort sortiment med eksterne motorer, som kan plasseres ute eller på loftet

Vi møter ham på kompetansedagene i april, som Euronics Norge har i Ørebro sammen med de svenske søsterkjedene Elon og Elkedjan i Elon-gruppen.

 

Lang erfaring og bredt sortiment

– Hva er styrken deres som produsent?

– Vi er en ren ventilasjonsleverandør, og er spesialister på dette. Vi har lang erfaring, og et bredt sortiment som kan tilpasses alle ventilasjonssystemer. Faget er blitt mer komplekst, med nye boliger med balanserte ventilasjonsanlegg, sentrale ventilasjonsanlegg og fellesanlegg. Vi har et sortiment som kan tilpasses alle de ulike kravene kundene måtte ha.

– Er dere flinke nok til å henge med?

– Absolutt. Vi ligger godt i forkant når det gjelder endringene i markedet, men det krever at man er våken og følger med.

– Ved siden av ønskene om at kjøkkenventilatorer skal synes mye eller være helt usynlige, har det vært andre endringer?

– De senere årene har det blitt et stadig økende ønske om at ventilatoren samtidig som den er veldig effektiv og fjerner all lukt ikke skal høres. Vi har derfor utviklet et stort sortiment med eksterne motorer, som kan plasseres ute eller på loftet. Dette fjerner motorstøyen fra kjøkkenet, noe mange er opptatt av.

– I hvor stor grad monterer kundene ventilatoren selv?

– Hjemmesnekkere vil gjerne gjøre dette selv, men vi anbefaler at det brukes en tekniker som er fagperson på området. Dette er vesentlig for at man får best mulig avtrekk; at det for eksempel brukes riktige dimensjoner på kanalene og kortest mulig avstand ut av huset, sier Spigseth.

 

Konkurrerer med de hvite

Thermex har ikke egne montører, men samarbeider med en rekke servicefirma som kan bistå kundene.

– Mange kjøkkenleverandører har sine egne medarbeidere som også kan montere våre produkter.

– Hvem er de argeste konkurrentene deres i Norge?

– Selvfølgelig de store hvitevareleverandørene som også har ventilatorer, som Bosch, Siemens, Electrolux, Gorenje og Miele. Den konkurrenten som er mest lik oss er Røroshetta, som har mye av det samme sortimentet som oss og også er en spesialistleverandør.

– Har de en fordel i Norge i og med at de er et norsk selskap, mens dere er danske?

– For en del kunder er nok det et positivt element at de er basert i Norge. Samtidig opplever vi at det klinger godt for mange at vi er danske, med dansk design.

– Er det slik at folk bytter ut ventilatoren når de pusser opp kjøkkenet, eller skjer det også ellers?

– Det skjer nok som regel når folk pusser opp kjøkkenet, men det er også de som skifter ut vifta samtidig med en koketopp eller komfyr.

Ole Marius Ulfsbøl og Irmelin Langøy Nikolaysen ved Euronics Flisa på besøk hos Ingar Spigseth i Thermex. Bak dem Macon. Pris: 15.000,-
Til toppen