Libratone ønsker å henvende seg til folk som etablerer seg. Bor de slik som denne kvinnen, har de trolig også råd til seks Zipp-høyttalere satt opp i multiromsystem. Foto: Libratone
Libratone ønsker å henvende seg til folk som etablerer seg. Bor de slik som denne kvinnen, har de trolig også råd til seks Zipp-høyttalere satt opp i multiromsystem. Foto: Libratone

DANSK LYD OG DESIGN

Danske Libratone er igjen på banen med nye høyttalere, med yen fra kinesiske investorer.

Sommeren 2014 gikk kinesiske investorer inn i det danske selskapet, og i oktober 2015 kom de med sine første nye høyttalere etter at kineserne gikk inn i selskapet; Zipp og Zipp Mini.

– Hvor danske er produktene?

De nye høyttalerne spiller både blåtann og wifi, lyden spres 360 grader, og man kan kombinere seks av dem i en gruppe

– Alt ingeniør- og designarbeid skjer i Danmark, mens teknologien er utviklet i Danmark, London og Beijing. Det er de samme menneskene som har laget alle Libratone-produktene siden starten i 2009. Dette er viktig for oss. Vi markedsfører oss som danske, og vi er som nasjon kjent for to ting ute i verden; design og audio. Vi kombinerer disse, og har vært så heldige at vi har vunnet mange priser for dette, sier global markedsdirektør Simon Peschcke-Køedt i Libratone til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han legger likevel ikke skjul på at de kinesiske eierne har vært viktige.

– De muliggjorde at vi med Zipp og Zipp Mini kunne ta et kvantesprang rent teknologisk; de nye høyttalerne spiller både blåtann og wifi, lyden spres 360 grader, og man kan kombinere seks av dem i en gruppe via wifi. De har innebygd internettradio og høyttalertelefon, sier Peschcke-Køedt.

 

Unge og urbane etablerere

Når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på CES-messen i Las Vegas i januar, viser han i tillegg til Zipp og Zipp Mini den mer påkostede nyheten Copenhagen Edition.

– Vi definerer vår målgruppe som young urban settlers; de er ikke audiofile eller teknofriker, men ønsker seg et produkt som er enkelt, fleksibelt, og spiller godt, sier Libratones mann.

Selskapet ble grunnlagt i 2009, og var ifølge Peschcke-Køedt en av de første lydbedriftene til å utfordre designet på høyttalere.

– Vi flyttet dem fra hjørnet av rommet til midten, og gir folk mulighet til å ta musikken med seg rundt i hjemmet og videre ut på farten, sier markedsdirektøren.

– Kan du si mer om hvem som er deres typiske kunder?

– Vi definerer ikke alderen, men det er ofte folk som flytter for seg selv. Det kan være de har bodd hjemme hos foreldrene eller i et kollektiv, og får sin første egne leilighet. De ønsker god lyd, ikke for dyr, noe som er enkelt å bruke. Og, ikke minst, det skal være mulig å utvide systemet. De lever det vi kaller en elastisk livsstil, og bor kanskje et halvår et sted før de bor et par år det neste. Det er dem vi har tenkt på når vi har utviklet Zipp og Zipp Mini, sier Peschcke-Køedt.

 

Multirom uten 220V

Batteritiden på høyttalerne er åtte til ti timer, og Peschcke-Køedt mener det er viktig at man skal kunne ta høyttaleren med seg rundt i hjemmet.

– Hva er situasjonen for Libratone i Norge?

– De nye produktene er lansert her, og de er godt tilstede hos Elkjøp og Lefdal. I tillegg selger vi produktene via vår egen nettbutikk.

– Hvem er konkurrentene deres?

– Det er mange, og konkurransen i markedet er tøff. For å nevne noen; Bose, Sonos og JBL. En del av konkurrentene er fokusert på et snevrere felt, og leverer kanskje kun blåtannhøyttalere. Vi tilbyr høyttalere for hjemmet, de er portable, og har både wifi og blåtann. Sonos har multirom, men deres høyttalere må være koplet til strømnettet. Hjemme hos meg har jeg fem høyttalere, og når jeg har gjester plasserer jeg alle høyttalerne alle rundt spisebordet – uten å måtte kople dem til strøm, sier Peschcke-Køedt.

 

Myk italiensk ull

På CES viser han fire modeller. I tillegg til Zipp og Zipp Mini i standardversjon, er han på plass med nyheten Copenhagen Edition. Dette er den samme høyttaleren som Zipp og Zipp Mini, men med base og topp av aluminium, trekk i italiensk ull og håndtak i skinn, og den koster 800 kroner mer.

– Ett av kjennetegnene for Libratone er høyttalertrekkene i myk, italiensk ull. Den opprinnelig idéen med ull var å sette et varmt og personlig preg på et produkt som tradisjonelt oppfattes hardt og kjølig. Dette ble en suksess, og vi har valgt å bruke ull i våre mest eksklusive produkter, sier Peschcke-Køedt.

Copenhagen Edition koster 3.800 og 3.200 kroner for Zipp og Zipp Mini, og er tilgjengelig fra 15. februar. Høyttalerne leveres i fire farger: Salty Grey, Pepper Black, Raspberry Red og Steel Blue. Ekstra ulltrekk koster 350 kroner, og er tilgjengelig i ytterligere to farger: Almond Brown og Icy Blue. Det er også mulig å bytte ut ulltrekkene med trekk i plastmaterialer, disse koster 230 kroner.

 

Bør kjøpe seks

– Hvor mange høyttalere kjøper den typiske Libratone-kunden?

– De burde kjøpe seks. Typisk starter de med én, så kjøper de flere etter hvert som livet utvikler seg og de får råd til det. Alle de nye modellene støtter SoundSpace Link, som lar deg koble opptil seks høyttalere sammen, plassere dem i ulike rom, og flytte dem rundt som du ønsker. Det er den allsidigste multirom-løsningen tilgjengelig, hevder Peschcke-Køedt.

Zipp-serien støtter Spotify Connect, er kompatibel med Apple Music, og har mikrofon som skal gjøre dem egnet som høyttaler for samtaler fra mobil. Høyttalerne kan lagre og strømme opp til fem internettstasjoner, disse kan velges direkte fra høyttaleren. De settes opp og kan også styres med en Libratone-app, som kan lastes ned fra AppStore og GooglePlay.

Av de tidligere modellene er lydplankene Diva Classic og Lounge, høyttalerne Zipp Classic, Loop, Live og Soul, med og uten blåtann, fortsatt i salg. Disse kan ikke settes opp i et multiromsystem via SoundSpace Link.

Til toppen