– Velkommen til Sætre! sier Martin Vinje, her foran Sætre Havn Marina, der han har kontor og utstillingslokaler i hele toppetasjen. Foto: Stian Sønsteng
Ine Kristiansen ved kjøkkenet i Sætre gård er en av de aller første i Norden som bruker Kenwood Titanium Chef Patissier XL til å smelte sjokolade. Foto: Stian Sønsteng.
– Det er vanskelig å velge mellom Dragon (t. v.) og HX Slim Style, sier Martin Vinje, De’Longhis mann i Norge. Her i utstillingsrommet på Sætre. Foto: Stian Sønsteng.
Kenwood Titanium Chef Patissier XL har varme i bollen, som blant annet kan brukes til å smelte sjokolade. Foto: Stian Sønsteng
Kaffetrakteren Braun MultiServe kan lage alt fra én kopp til 1,25 liter kaffe, og er godkjent av Norsk kaffeinformasjon. Foto: De’Longhi
Ved Cæsar café og pizzabar møter Martin Vinje på Giovanni Negro, som bruker en Kenwood Chef. Frode R. Jensen i Video Vital filmer. Foto: Stian Sønsteng
Sætre Havn Marina, der Martin Vinje har kontor og utstillingslokaler i toppetasjen i det røde bygget. Dronefoto: Simen Øyen/akademiet.no.
Ved setervollen på Bjørnåsen kan Grønsand gjestegård ta mot gjester, med vidstrakt utsikt mot Hvaler, Oslo og Kongsberg. Foto: Stian Sønsteng
Kenwood Titanium Chef Patissier XL kommer i butikkene i oktober. Pris fra kr. 7.500,- Foto: De’Longhi
Grønsand gjestegård har en mobil badstue stående ved Hestehagedammen, som ligger mellom gården og Bjørnåsen. Foto: Stian Sønsteng
Ved setervollen på Bjørnåsen har Grønsand gjestegård bygd en stor gapahuk med plass til 100 gjester rundt bålet. Foto: Stian Sønsteng.
De’Longhi Maestosa er selskapets flaggskipmaskin, med en prislapp på 32.000 kroner – og muligheten til å samtidig brygge to melkebaserte kaffedrikker. Foto: De’Longhi.
De’Longhi bruker både egen kaffe og produkter fra Joh. Johannson kaffe i salgsarbei-det sitt i Norge. Foto: Stian Sønsteng
Martin Vinje og Linda Merete Handeland forbereder fotograferingen i lokalene til The Martin Vinje Company AS på Sætre i nye Asker kommune. Foto: Stian Sønsteng
De’Longhi Slim Style HX65L22 er en slankere konvektorovn. Foto: De’Longhi
Kjell Robin Johannessen (t. v.) og Domenik Bednarski ved restaurant Seil bruker en Kenwood Major på kjøkkenet. Foto: Stian Sønsteng
Martin Vinje viser hvordan vanntanken kan etterfylles samtidig med at kaffe brygges i toppmodellen Maestoso. Foto: Stian Sønsteng
Ved Cæsar café og pizzabar bruker Giovanni Negro en Kenwood Chef med pastatilsats. Foto: Stian Sønsteng
Martin Vinje ønsker at hele bransjen skal legge små og store arrangement til Sætre, der han selv har kontor og utstillingslokaler i toppetasjen ved Sætre Havn Marina. Foto: Stian Sønsteng
De’Longhi La Specialista gir muligheten til å kverne og stampe kaffen selv. Foto: De’Longhi
Martin Vinje kan ikke klage på utsikten fra sitt kontor i toppetasjen ved Sætre Havn Marina. Foto: Stian Sønsteng
Daglig leder Marit Lynes brukte 45 minutter fra Norsk kaffeinformasjons kontorer i Niels Juels gate i Oslo til Sætre Havn Marina i sin italienske Fiat 500. Foto: Stian Sønsteng
Kjøkkensjef Kjell Robin Johannessen ved restaurant Seil, som ligger i Sætre Havn Marina. Foto: Stian Sønsteng
Teknisk sjef Stig M. Hiller i Norsk kaffeinformasjon (NKI) påpeker godkjenningsmerket NKI har gitt kaffetrakteren Braun MultiServe. Foto: Stian Sønsteng.
Tor Erling Gransæther ved Eplegården kan skilte med nettadressen eple.no. Han produserer både eplemost og brennevin, og holder gjerne foredrag om dette for små og store grupper. Foto: Stian Sønsteng
Hos Eplegården kan man impulskjøpe eplemost med egen logo. Foto: Stian Sønsteng
Tor Erling Gransæther med Eplegårdens egen eple-brandy. Foto: Stian Sønsteng
Noen av De’Longhis klimaprodukter. Fra Martin Vinjes utstillingslokale på Sætre. Foto: Stian Sønsteng
De’Longhi Perfecta DeLuxe. Pris: 13.000,- Foto: De’Longhi (Bilde:  )
Helge T. Zimmer driver Grønsand gjestegård på Sætre, med plass til 500 gjester i festsalen på låven. Foto: Stian Sønsteng
Festsalen i låven ved Grønsand gjestegård har plass til 500 gjester. I etasjen under ligger en pub. Foto: Stian Sønsteng
Martin Vinje (f. v.), daglig leder Marit Lynes og teknisk sjef Stig M. Hiller i Norsk kaffeinformasjon på tur gjennom Sætre sentrum. Foto: Stian Sønsteng
Linda Merete Handeland i Handeland PR med det keramiske varmeelementet som brukes i De’Longhis vifteovner, som i HFX30C18IW til 570 kroner. Foto: Stian Sønsteng.
De’Longhi Dragon4 Pro kommer i butikkene neste år. Foto: De’Longhi
Martin Vinje og daglig leder Marit Lynes i Norsk kaffeinformasjon med noe av kaffen De’Longhi bruker i salgsarbeidet av sine kaffemaskiner og -traktere. Foto: Stian Sønsteng
Daglig leder Marit Lynes i Norsk kaffeinformasjon tester massasjestolen ved kontoret til The Martin Vinje Company AS på Sætre i nye Asker kommune. Foto: Stian Sønsteng
Martin Vinje demonstrer hvordan han kan bestille drikkevarer fra restaurant Seil, som ligger i underetasjen. Antall dunk med kosten forteller hva han ønsker servert. Foto: Stian Sønsteng
DeLonghi_Primadonna_Soul_kaffekanne.jpg De’Longhi Primadonna Soul bruker sensorteknologi for å elektronisk tilpasse brygge-prosessen. Kannen følger med. Foto: De’Longhi (Bilde:  )
Martin Vinje (t. v.) ønsker alle fra bransjen velkommen til Sætre, og kan her på Wærpen i Sandspollen tilby overnattingsplasser for inntil 65 personer i ulike hus og hytter ved fjorden. Foto: Stian Sønsteng
Cristiano Cumelli driver flere Smaken av Italia-forretninger, og demonstrerer gjerne sin italienske kaffe på en De’Longhi-maskin. Foto: Stian Sønsteng
Ved Havna frisør i Sætre sentrum møter vi Mona Bendiksen, som for anledningen poserer med en helautomatiske kaffemaskinen fra De’Longhi. Foto: Stian Sønsteng
Frode R. Jensen i Video Vital bistår Martin Vinje til å lage filmer som brukes i salgsabeidet, blant annet fra studioet The Martin Vinje Company AS har i Drøbak. Her besøker de to Sætre gård. Foto: Stian Sønsteng
Arne Meissner ved Sætre Bilservice AS med en av De’Longhis helautomatiske kaffemaskiner. Foto: Stian Sønsteng

DE’LONGHIS MANN I NORGE

Først drar Martin Vinje oss gjennom produktnyhetene fra De’Longhi, Kenwood og Braun. Så drar han oss gjennom C3. Bli med!

Det er ingenting å si på entusiasmen Martin Vinje legger for dagen. Han har representert den italienske fabrikanten De’Longhi siden tidlig 80-tall da han begynte som markedssjef i Wilfa.

Klikk på bildet øverst for å bla
gjennom alle bilder i stort format


Før vi tar en kjapp gjennomgang av karrieren til Vinje, skylder vi å avklare dette med C3. Det er denne betegnelsen Vinje bruker på tettstedet Sætre i signaturen sin når han sender epost, trolig tilpasset italienske og andre utenlandske kolleger. Sætre er hjemstedet til Vinje, og den nye basen for De’Longhi-gruppen i Norge, etter at Vinje flyttet kontoret over Oslofjorden fra Drøbak. I Drøbak har han fortsatt lager og et videostudio (dette har fått fornyet aktualitet som kommunikasjonsform i disse koronatider, understreker Vinje), og i småbåthavna på Sætre på Hurumhalvøya har han kontor og utstillingsrom, i etasjen over restaurant Seil. Når vi kommer på besøk viser han oss først produktnyhetene i lokalene sine, før han tar oss med på rundtur i nærmiljøet. Det er neppe tilfeldig at alle vi besøker i det lokale næringslivet er godt utstyrt med produktene han selger.

Sætre Havn Marina, der Martin Vinje har kontor og utstillingslokaler i toppetasjen i det røde bygget. Dronefoto: Simen Øyen/akademiet.no.

– Velkommen til Sætre!

– Hit til Sætre er hele bransjen alltid velkommen! Her har vi kapasitet til å ta mot små og store grupper, til møter, konferanser og sosiale sammenkomster. Fra Aker brygge er det 40 minutter hit med bil, eller en svært hyggelig båttur. Alternativt kan man få en actionfylt tur hit med ribb på fjorden, og vi har overnattingsplass til mange – også i disse koronatider. I en tid da det meste blir avlyst, er det viktig å tenke alternativt. Hvorfor ikke benytte små og store lokaler hos det lokale næringslivet her på Sætre til produktopplæring eller kursing, der man beveger seg fra sted til sted i smittetrygge omgivelser? sier Vinje – fortsatt entusiastisk.

Her har vi kapasitet til å ta mot små og store grupper, til møter, konferanser og sosiale sammenkomster

Vi skal snart over til produktnyhetene og Vinjes karriere, men først litt om rundturen vi får i Sætre sentrum og omegn. Samtidig med oss på besøk hos Vinje er daglig leder Marit Lynes og teknisk sjef Stig M. Hiller i Norsk kaffeinformasjon (NKI), samt Linda Merete Handeland i Handeland PR, som tar seg av PR for De’Longhi-gruppen i Norge.

– Jeg ønsker å vise hva Sætre kan tilby de besøkende, og har lagt opp et program jeg håper kan inspirere både dere og fagbladet Elektronikkbransjens lesere, sier Vinje.

Rundturen starter med lunsj ved restaurant Seil, og vi lar bilder og bildetekster i artikkelen fortelle om resten av turen.

Ved setervollen på Bjørnåsen har Grønsand gjestegård bygd en stor gapahuk med plass til 100 gjester rundt bålet. Foto: Stian Sønsteng.

Jubilerer

Rask spoling tilbake til 80-tallet, da Martin Vinje begynte å arbeide med De’Longhi. Dette skjedde i Wilfa, der han først var markedssjef fra 1981 til 1996, før han ble administrerende direktør. Selskapet ble etablert i 1948 av Fritz R. Wilhelmsen (WILhelmsen FAbrikker), og var eid av denne familien inntil 1998. Da kjøpte Stein U. Hoff, som er far til dagens eier Morten Hoff, selskapet gjennom MoRek Elektro. I 2002 sluttet Vinje i Wilfa, og da fagbladet Elektronikkbransjen omtalte dette ble det lagt vekt på at han hadde vært med på å bygge opp selskapet til et nordisk konsern. Året etter skrev vi at britiske Kenwood, som siden 2001 hadde vært eid av De’Longhi-gruppen, hadde sagt opp agenturavtalen med Wilfa, og at Vinje nå skulle representere selskapet i Norge. I 2004 skjedde det samme med varemerket De'Longhi, og Vinje var De’Longhis mann i Norge inntil 2013. Da etablerte De’Longhi et nordisk kontor i Stockholm, og siden har Vinje arbeidet med gruppens varemerker De'Longhi, Kenwood og Braun gjennom dette kontoret og sitt eget selskap The Martin Vinje Company AS.

– Når kommer bladet ut?

– Det distribueres 12. oktober ...

– Det passer fint! Jeg fyller 65 år den 5. oktober.

– Gratulerer med dagen! Du nærmer deg pensjonsalderen?

– Absolutt ikke! smiler Vinje.

Den som har møtt Martin Vinje vet at han mer enn gjerne snakker om produktene han selger, ikke minst under kjedenes produktopplæringskurs. Dette skjer også når vi åpner datamaskinen i forkant av ekskursjonen på Sætre, noe Vinje tar som et signal om at han kan deklamere:

Nespresso til De’Longhi

– De’Longhi-gruppen har noen av de sterkeste varemerkene innen flere produktområder. Kenwoods kjøkkenmaskiner er markedsledende i Europa. Braun er et tysk kvalitetsmerke vi har rettighetene for innen mattilberedningsprodukter og strykejern, og vi har de klart beste stavmikserne på markedet – de er også blitt de profesjonelle kokkenes klare favoritt. Det hele startet med oljefylte ovner fra De’Longhi, der vi har en sterk posisjon innen flyttbare varmekilder. Fra De’Longhi har vi også en rekke andre kjøkkenprodukter, og ikke minst er vi den globalt ledende aktøren innen helautomatiske kaffemaskiner, en posisjon som styrkes signifikant. Nestlé har valgt oss som sin partner, både industrielt og kommersielt, og vi produserer flere av produktene både for Dolce Gusto og Nespresso. I de fleste store markeder er salg og distribusjonen av Nespresso og Dolce Gusto til forbrukermarkedet håndtert av De’Longhi. Siden vi i Norden og Norge ikke har hatt en definert struktur ut over min håndtering av de største kjedene, har ikke dette vært tilfellet her. Etter at De’Longhi etablerte eget kontor i Stockholm, er området økt fra Norden til også å omfatte de baltiske stater. Som en naturlig konsekvens av dette er Dolce Gusto blitt en del av vår kommersielle virksomhet, og i høst tar vi også over det kommersielle rundt Nespresso i forbrukermarkedet. I den forbindelse bygger vi opp en egen enhet som skal ha hovedansvar for dette viktige området. Dette vil skje fremover mot jul, sier Martin Vinje.

De’Longhi-gruppen har noen av de sterkeste varemerkene innen flere produktområder

Og der! slapp han en viktig nyhet for bransjen. Mer om salg og distribusjon av Nespresso kan du lese om i en annen artikkel hos oss.

Teknisk sjef Stig M. Hiller i Norsk kaffeinformasjon (NKI) påpeker godkjenningsmerket NKI har gitt kaffetrakteren Braun MultiServe. Foto: Stian Sønsteng.

Braun MultiServe

Før vi skal til De’Longhis helautomatiske kaffemaskiner, tar vi for oss Brauns nyhet på kaffesiden. Braun MultiServe ser nesten ut som en kaffemaskin, men det er vitterlig en kaffetrakter. Slik går det når Vinje får stikkordet:

– Jeg var skeptisk første gang jeg så denne, men fikk snart en åpenbaring. Hvordan har kaffekulturen utviklet seg? Spesielt i Norge, som er et av de mest kaffedrikkende land i verden. Fra å helle kokende vann over kaffe, begynte vi å bruke kaffetraktere. Vi mistet i en periode ungdommen, men så kom den store revolusjonen med kapselmaskiner, og et mangfold av drikker og kaffebarer på hvert hjørne. Kaffekonsumet tok seg igjen opp, og selv om trakteren fremdeles er den dominerende tilberedningsformen av kaffe i Norge representerer de helautomatiske kaffemaskinene for tiden et av bransjens sterkeste vekstområder. Brauns nye kaffetrakter bygger i større grad enn alle andre bru mellom de seremonielle kaffetrakterne og de helautomatiske kaffemaskinene. Med det sterke merkenavnet til Braun tror jeg denne maskinen har et stort potensial i markedet. Ikke minst for dem som er i tvil om de skal kjøpe en kaffemaskin eller en kaffetrakter, vil dette være et naturlig valg. Den største forskjellen er hvor mye kaffe man kan lage om gangen. Braun MultiServe har en kanne på 1,25 liter, og godkjenningsmerket fra Norsk kaffeinformasjon (NKI), noe som er en suksessfaktor for å lykkes i det norske markedet. For å trakte kaffe som tilfredsstiller NKIs krav, har trakteren en egen innstilling som heter Gold – inspirert nettopp av NKIs gylne godkjenningsmerke. Hvis man har dårlig tid, kan man trakte kaffe rett i koppen. En egen og solid bryter stopper vannet, filterholderen har to håndtak, alt er tysk presisjon, og vannbeholderen kan lett løftes ut for påfylling.

Selv om trakteren fremdeles er den dominerende tilberednings-formen av kaffe i Norge representerer de helautomatiske kaffemaskinene for tiden et av bransjens sterkeste vekstområder

Med en egen bryter velger man mellom sju vannmengder, fra liten kopp til full kanne. I tillegg til Gold kan man med egne brytere velge mellom sterk og mild kaffe, som regulerer ekstraksjonstiden. En egen tidsfunksjon gjør det mulig å stille inn når kaffetraktingen starter, for eksempel til frokost, og man har her i tillegg et kjekt kjøkkenur. Et fjerde valg er «Over ice», der man kan ha isbiter i koppen eller kolben, og varmeelementet i bunnen ikke slås på.

Braun MultiServe er på tur ut i handelen, og koster ikke mer enn 2.600 kroner. Her har vi en annerledes kaffetrakter med nye funksjoner, et spennende kommersielt alternativ, sier Vinje.

– Hvordan klinger Braun som varemerke innen kaffe?

– Braun har tidligere hatt godkjente kaffetraktere, og har lenge vært et av de seriøse merkene.

De’Longhis kaffemaskiner

– De’Longhi har gjennom sin teknologi og filosofi klart å posisjonere seg som det globalt ledende merket innen helautomatiske kaffemaskiner. For å manifestere denne posisjonen, lanserer vi toppmodellen Maestosa til 32.000 kroner. Foruten å ha en intuitiv betjeningsskjerm for enkel bruk med en rekke funksjoner, med både brukerens egne og ferdiginnstilte menyer med justering av mengde og aroma, er denne maskinen helt spesiell siden den har to kammer for kaffe, noe som passer fint i det nordiske markedet der vi setter pris på både en større kaffemengde og espressobaserte drikker med melk, og ikke minst muligheten man har til å samtidig lage to melkebaserte kaffedrikker. Dette gjør det mulig å samtidig nyte hver sin cappuccino sammen med sin kjære, der man til nå kun har kunnet lage én kopp av gangen. Man kan også etterfylle vann samtidig med at maskinen er i bruk, og dette er den første De’Longhi-maskinen som har denne muligheten.

De’Longhi Maestosa er selskapets flaggskipmaskin, med en prislapp på 32.000 kroner – og muligheten til å samtidig brygge to melkebaserte kaffedrikker. Foto: De’Longhi.

At man samtidig kan lage to melkebaserte kaffedrikker skjer takket være at melkebeholderen har to utløp. Den er dessuten isolert slik at den kan stå fremme lenger uten at melken blir forringet, og den kan selvsagt enkelt settes i kjøleskapet. Med kaffemaskinen følger det dessuten en ekstra melkeenhet, med en integrert og magnetisk drevet mikser, der man ved å bryte opp noen biter kokesjokolade og tilsette melk får varm sjokolade. Toppmodellen Maestosa har også det nye og avanserte Adaptive Grinding Tecnology, hvor maskinen kan innstilles til optimal utnyttelse av flere bønnetyper og automatisk tilpasser kvernegrad, trykk, volum og temperatur. Den samme teknologien har en maskin som heter Primadonna Soul, der man kan velge mellom hele 18 forskjellige drikker.

Dette gjør det mulig å samtidig nyte hver sin cappuccino sammen med sin kjære, der man til nå kun har kunnet lage én kopp av gangen

En tredje nyhet er modellen Perfecta DeLuxe, som også har fargeskjerm men litt færre programalternativ. Denne kan i en operasjon lage seks kopper kaffe i en medfølgende serveringskanne på 0,7 liter, denne følger også med Maestosa.

Felles for alle modellene er det gode melkeskummet de lager, med en helt annen intensitet enn mange kanskje er vant til. En fin måte å teste dette på, er å legge en sukkerbit på toppen av skummet. Hos De’Longhi blir denne liggende lenger, og man kan nyte melkeskummet til den siste slurken kaffe.

En fjerde maskin vi fokuserer på er De’Longhi La Specialista. Vi viste denne allerede på IFA i fjor, men den kommer nok ikke ut i butikkene før på nyåret. Denne minner mer om en baristamaskin, der mye av prosessen skjer manuelt, men likevel på en slik måte at selv de som ikke er baristaer kan lykkes. Å lage kaffe er forbundet med seremonier, og La Specialista er maskinen der du kverner og stamper kaffen selv, og interessen fra forbrukerne er økende.

– Det er vanskelig å velge mellom Dragon (t. v.) og HX Slim Style, sier Martin Vinje, De’Longhis mann i Norge. Her i utstillingsrommet på Sætre. Foto: Stian Sønsteng.

Varmeovner

– Hva betyr varmeovnene for De’Longhi?

– Det var jo her det hele begynte for De’Longhi, og vi har nå et fornyet fokus på denne produktgruppen. De’Longhi Dragon er for mange symbolet på varmeovner, med vår patenterte skorsteinseffekt som utnytter den naturlige trekken som sirkulerer luften nedenfra og opp. Dette gir en signifikant bedre varmefordeling enn ordinære varmeovner, og virkningsgraden er jo en veldig viktig faktor. I disse smarthus-tider, med fokus på energiforbruk, er det viktig å tilpasse temperaturen i rommet. Med den nye Dragon4 Pro kan man dele døgnet inn i to tidssoner, uten at man behøver gå veien om en app eller det trådløse nettverket. Dette er en ovn for dem som ønsker en enkel og smart løsning som gir et godt inneklima, med noe av det tryggeste som finnes innen elektriske produkter, og vi gleder oss til å slippe den på markedet neste år. Termostaten er elektronisk, noe som gir en helt annen nøyaktighet, og man kan på høsten stille inn temperaturene som ønskes gjennom døgnet og la dette rulle og gå helt frem til 17. mai. Ved strømbrudd må man stille inn tidene på nytt, så på hytta må man finne en annen løsning, sier Vinje.

De’Longhi Dragon er for mange symbolet på varmeovner, med vår patenterte skorsteinseffekt som utnytter den naturlige trekken som sirkulerer luften nedenfra og opp

HX Slim Style

Om han er glad i oljefylte varmeovner, er han like begeistret for den slankere konvektorovnen HX Slim Style.

Linda Merete Handeland i Handeland PR med det keramiske varmeelementet som brukes i De’Longhis vifteovner, som i HFX30C18IW til 570 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

– Jeg er veldig kritisk til glødende varmeelementer, både ut fra sikkerhet og at de brenner støv og forbruker oksygenet i lufta. Det viktige er at varmeovner skal gi en best mulig varme, og derfor har oljefylte ovner i en årrekke vært en vinner blant flyttbare varmekilder. Derimot er det kommet et godt alternativ, med en teknologi som gir en slankere ovn. HX Slim Style har et keramisk varmeelement, med de samme termiske egenskapene. Her fordeles varmen uten et glødende varmeelement. I stedet er det brukt lange og sammenbrettede remser med aluminium som gir en stor metalloverflate, med et isolasjonsmateriale fylt med små keramiske steiner i midten. Ved å tilføre spenning på hver side oppstår en lav overflatetemperatur som gir den ønskede effekten, med varme som kommer ut i rommet. Ønsker man raskt å heve temperaturen, kan man øke luftgjennomstrømmingen og virkningsgraden med å slå på den innebygde og stillegående viften. Fordelen er at disse ovnene er veldig trygge mot overoppheting, og teknologien er også brukt i våre keramiske vifteovner.

Fordelen er at disse ovnene er veldig trygge mot overoppheting, og teknologien er også brukt i våre keramiske vifteovner

Både Dragon-serien og våre nye ovner med keramiske varmeelementer representerer det ypperste innen termisk og sikker varmeteknologi, som gir en optimal og myk varme. De er dessuten mer støysvake enn andre slike ovner sier Vinje oppglødd.

Hilsen fra Arne Brimi

Dermed nærmer vi oss slutten, og det gjør vi sammen med Kenwood og deres nye Titanium Chef Patissier XL. Dette er en multifunksjonell kjøkkenmaskin som kan veie, smelte, elte og blande ingrediensene direkte i bakebollen. Vinje deklamerer:

– Titanium Chef Patissier XL er en innovativ kjøkkenmaskin basert på Kenwoods mangeårige erfaring, kunnskap og ekspertise. Kenwoods kjøkkenmaskiner er en legende i Norge. Til tross for at flere aktører er kommet inn på markedet, har vi beholdt og sågar styrket vår posisjon. Også her har vi produkter som i særklasse skiller seg fra mengden. Disse brukes også av anerkjente kokker i hele Norge, sier Vinje og avbryter seg selv for å videresende en SMS han har fått fra TV-kokk Arne Brimi. Der står det:

Martin og Kenwood har vore ein viktig bidragsytar i utviklinga av kokkefaget og gastronomien vår i meir enn 30 år

– Martin og Kenwood har vore ein viktig bidragsytar i utviklinga av kokkefaget og gastronomien vår i meir enn 30 år. Raus utstyrsleverandør, sponsor og personleg tilstades i det meste vi har vore gjennom! For oss som var i tilløpet på å endre norsk gastronomi på 80-talet trur eg att vi var heilt avhengig av slik entusiasme som Martin bidrog med og bidreg med enda!

– Det er klart jeg er ydmyk og stolt over slike ord, og Arne er et godt eksempel på de fremragende kokkene vi samarbeider med, sier Vinje.

Ine Kristiansen ved kjøkkenet i Sætre gård er en av de aller første i Norden som bruker Kenwood Titanium Chef Patissier XL til å smelte sjokolade. Foto: Stian Sønsteng.

Titanium Chef Patissier XL

Han tar opp igjen tråden han la til side:

– I disse koronatider har vi observert at salget av Kenwoods kjøkkenmaskiner har tatt fullstendig av, ikke minst fordi folk ønsker å lage mer mat hjemme. Kenwood har kraftige maskiner med 60 mulige funksjoner. Brød og kaker er noe mange lager, og vi har i Titanium Chef Patissier XL tilført noen fantastiske forbedringer. Med sensorer og digitale funksjoner kan man velge blant en rekke programmer, der man ikke minst kan dra nytte av vekten i maskinen som veier ingrediensene i bollen. Et varmeelement gjør det mulig å for eksempel smelte sjokolade, eller å sette i gang gjæringsprosessen, sier Vinje.

Et varmeelement gjør det mulig å for eksempel smelte sjokolade, eller å sette i gang gjæringsprosessen

– Dette er ikke Kenwoods første kjøkkenmaskin med varme?

– Toppmodellen Cooking Chef har også varmeelement, men dette er et mye kraftigere induksjonselement man også kan bruke til å koke maten med. Titanium Chef Patissier XL smelter og varmer, den er vår første maskin med vekt, ellers har den alle de andre fordelene vi er kjent for, sier Vinje.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2020, som ble distribuert 12 oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen