Administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss i Miele AS tror ikke det blir aktuelt å etablere et nordisk Miele-kontor med det første. Her viser han Mieles MasterCool, integrerte skap i amerikansk størrelse med europeisk design. Foto: Stian Sønsteng

DEILIG Å VÆRE NORSK MIELESJEF I TYSKLAND

– Det er stas å være norsk Miele-sjef når jeg kommer til hovedkontoret i Tyskland. Årsaken er de gode omsetningstallene vi har per innbygger.

Administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss sier Norge har vært på pallen de senere årene, når det gjelder Mieles omsetning per innbygger.

 

– Det er hyggelig at konsernsjef Markus Miele ofte kommenterer denne statistikken. Det er stort sett bare Sveits og Østerrike som ligger bedre an, sier Steenfeldt-Foss.

 

Miele AS omsatte i 2010 for 630 millioner kroner. Dette var tidenes beste, riktignok bare så vidt over 2009.

 

– Du har ledet Miele i Norge de siste elleve årene. Hvilken utvikling har du sett denne perioden?

 

– Det har vært fine år for selskapet. Markedsandelen har økt fra i underkant av ti prosent til to prosent.

 

– Hva er årsaken til denne utviklingen?

 

– For det første at Miele i løpet av disse årene har utvidet sortimentet kraftig, også innen hver kategori. Dessuten har nordmenn generelt fått bedre råd, og interessen for våre produkter – særlig på kjøkkenet – er blitt mye større. Vask er fremdeles det sterkest området vårt, og mange ønsker seg nok en god vaskemaskin med god holdbarhet som tar vare på tøyet.

 

110 ansatte i Norge

I dag har Miele rundt 110 ansatte i Norge. Steenfeldt-Foss sier årsaken til at de er såpass mange er det at de har et komplett serviceapparat og en egen avdeling for produktene som selges til det profesjonelle markedet. Denne står for over 20 prosent, både når det gjelder arbeidsstokk og omsetning.

 

Når det gjelder markedsandeler, ligger Miele best an på støvsugere etterfulgt av vask og tørk. Steenfeldt-Foss tror de har gode muligheter til vekst innen flere kategorier.

 

Miele har de siste 20 årene leid et eget bygg på Rud i Bærum kommune. Nå planlegges et eget bygg, rett over kommunegrensa til Asker. Steenfeldt-Foss regner med at de kommer til å ta en endelig beslutning i løpet av et par måneder – og at de kommer til å flytte inn i 2012.

 

– Regelen i bransjen er at selskapene er nordiske, gjerne styrt fra Stockholm. Miele har fortsatt et norsk selskap, er det aktuelt for dere å bli nordiske?

 

– Miele har valgt å ha lokale selskap rundt om i hele verden. Vi synes dette fungerer godt, og utviklingen har vært positiv i alle de nordiske landene. Men det er klart, det krever mye koordinering oss mellom fordi vi har så mange nordiske kunder. Iblant kan dette være en utfordring. Men et nordisk selskap har ikke vært noe tema så lenge jeg har vært her, sier Steenfeldt-Foss.

 

Har aldri lånt penger

Miele er et familieeid selskap, som siden 1899 aldri har lånt penger.

 

– Selskapet har alltid vært egenfinansiert og lagt sten på sten, sier Steenfeldt-Foss.

 

– Hvor mye av produktene produserer Miele selv?

 

– Så godt som alt. Ta for eksempel støvsugerne våre; vi har egen motorfabrikk, egen produksjon av kabeltromler, vi står selv for sprøytestøping av alle deler, og elektronikken er vår egen.

 

OEM-samarbeidet på kjøleprodukter med den tyske produsenten Liebherr er unntaket.

 

– Produserer Miele for andre?

 

– Overhodet ikke, heller ikke når det gjelder komponenter.

 

Steenfeldt-Foss forteller at alle Miele-fabrikkene ligger i Tyskland, bortsett fra én i Tsjekkia som står for en viss montasje. Disse produktene selges i liten grad i Norge. En fabrikk i Østerrike leverer enkelte av Mieles profesjonelle produkter.

 

– Vi har også en produksjon i Kina av eldre støvsugermodeller. Disse er ikke regelmessig på det norske markedet, med unntak av enkelte kampanjer. 95 prosent av Miele-produktene som selges i norsk elektrohandel er laget i Tyskland.

 

– Er det aktuelt å flytte mer av produksjonen ut fra Tyskland?

 

– Slik vi kjenner selskapet i dag tror jeg ikke det kommer til å skje i særlig omfang med det første. Men det er klart, man følger utviklingen i markedet. Men jeg tror ikke det blir noen endring i produksjonsstrukturen de nærmeste fem-ti årene, sier Steenfeldt-Foss.

 

Administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss (t. h.) og produktsjef Stian Normann-Arvesen ved Mieles demonstrasjonsrom ved hovedkontoret på Rud i Bærum, utenfor Oslo. Foto: Stian Sønsteng
HuskokkAlbert Seltzog skoleringsansvarlig Tommy Christoffersen i Miele sving på et av de mange produktkursene som holdes ved hovedkontoret på Rud. Foto: Stian Sønsteng
Mieles dørfronter med CleanSteelskal sørge for at fingeravtrykk er mindre synlig og at overflaten blir enkel å rengjøre.
Mieles nye kjøleskap i K 13 000-serien har ny innredning. Pris fra 12.000,-
MasterCool, integrerte skap i amerikansk størrelse og europeisk design. Pris: 90.000,-
Til toppen