Gunnar Greve i musikkselskapet Mer har byttet fra Mac til Microsoft. Her sammen med ansvarlig for Windows og konsumentprodukter i Microsoft Norge, Christian Almskog og Microsoft Norge-sjef Kimberly Lein-Mathisen. Foto: Marte Ottemo

DIGITALISERER MUSIKKBRANSJEN

Gunnar Greve i musikkselskapet MER kaster ut Mac-ene og satser i stedet på Microsofts produkter og tjenester.

Greve er blant annet kjent som musiker og Idol-dommer, nå manager og partner i produksjonsselskapet MER med har i dag artister som Alan Walker, Vinnie og Timbuktu i stallen. Nå må musikerne venne seg til en Microsoft-dominert hverdag.

– I dag er nesten alt musikkonsum strømming. Den digitale transformasjonen har kommet langt i distribusjon og konsum, men hvordan vi jobber internt med artistene og prosessene har vært alt annet enn digital. Det var bakgrunnen for at vi for en god stund siden henvendte oss til Microsoft, jeg tror vi har et behov og muligheter for å forbedre måten vi jobber på, sier Greve til fagbladet Elektronikkbransjen.

Når vi ser tilbake på hacker-episoden kan vi kalle det en gavepakke. Hendelsen gjorde at vi innså et sterkt behov for å endre forretningsmodellen og digitalisere sjappa

Hacking ga støtet
MER, som har superstjernen Alan Walker i stallen, ble utsatt for et «friendly hacker»-angrep fra en av sine egne fans, eller «Walkers» som de også kaller seg. Formålet var ikke å stjele hemmelig informasjon, men å gjøre MER oppmerksom på at sikkerheten deres ikke var god nok.

– Når vi ser tilbake på hacker-episoden kan vi kalle det en gavepakke. Hendelsen gjorde at vi innså et sterkt behov for å endre forretningsmodellen og digitalisere sjappa, forteller Greve.

MER tok kontakt med Microsoft etter hackerangrepet. Utgangspunktet for dialogen var å øke sikkerheten. Det ble derimot raskt avdekket flere behov og løsninger.

 

Gunnar Greve i musikkselskapet Mer har byttet fra Mac til Microsoft. Her sammen med ansvarlig for Windows og konsumentprodukter i Microsoft Norge, Christian Almskog og Microsoft Norge-sjef Kimberly Lein-Mathisen.
Gunnar Greve i musikkselskapet Mer har byttet fra Mac til Microsoft. Her sammen med ansvarlig for Windows og konsumentprodukter i Microsoft Norge, Christian Almskog og Microsoft Norge-sjef Kimberly Lein-Mathisen.

 

– Det er klart at når en 16 år gammel hacker kan få tilgang på hemmelig informasjon, så må vi iverksette tiltak. En av utfordringene som dukker opp for oss når vi jobber med artister som Alan Walker er at vi må jobbe på tvers av landegrenser og tidssoner med mange involverte. En singel er som oftest innom minst to kontinenter hver dag. Dette arbeidet er ikke mulig å gjøre effektivt og sikkert uten gode digitale samhandlingsverktøy for å slippe den intense intern-mailingen, forteller Greve.

Fra Mac til Surface
I følge Microsoft hadde MER behov for en klassisk digital transformasjon. Den lot MER fokusere på kjernevirksomheten i stedet for administrasjonsarbeid.

– Microsoft er i en omfattende endring, fra å jobbe med programvare og dingser til å bli et ledende sky-selskap. Digitalisering er et av de store buzz-ordene om dagen, og vi jobber for å gjøre den digitale transformasjonen mer konkret. Digital transformasjon handler ikke bare om teknologi, det er en forretningsstrategi som krever at du ser etter nye måter å forstå og benytte mennesker, data og prosesser for å skape verdi for kundene dine, sier administrerende direktør i Microsoft Norge, Kimberly Lein-Mathisen.

MER har akkurat flyttet inn i nytt lokale i Øvre Slottsgate, og i flytteprosessen forsvant Mac-ene ut til fordel for Microsofts produkter.  MER er den første bedriften i Norge som bruker det mobile kreative studioet, Surface Studio. I tillegg benytter de daglig samarbeidsverktøyet Microsoft Teams og er utstyrt med flere av de siste bærbare PC-ene fra den ikoniske produktserien Surface. Utstyret er tilpasset arbeidsmetodikken som preger hverdagen til de ulike rollene i den lille bedriften. Dette skal hjelpe dem i sin internasjonale satsning.

MERs studioer er alle utstyrt med den nye Surface Studio, og maskinen står klar til å skape Alan Walker eller Timbuktus neste hit-låt. Foto: Marte Ottemo.
MERs studioer er alle utstyrt med den nye Surface Studio, og maskinen står klar til å skape Alan Walker eller Timbuktus neste hit-låt. Foto: Marte Ottemo.

 

– Det var fristende å kjøre en gradvis overgang og beholde noen av Mac-ene, men vi kjørte radikalt og byttet over alt samtidig. Forandring fryder ikke, det gjør vondt, men det er nødvendig, sier Greve.

Digitalt i bakkant
– Jeg begynte å jobbe med musikk for 20 år siden da jeg dumpet ut av videregående, og har vanligvis sagt at jeg jobber med musikk og mennesker. Men det er ganske mye teknologi involvert også, og det har skjedd mye siden vi startet Mer Musikk i 2002. Vi har gått fra en analog prosess i et studio som resulterte i et fysisk produkt, til dagens situasjon med strømming og deling, sier Greve.

Han peker på at nesten alt musikk-konsum skjer via strømmetjenester i dag.

– Vi jobber nå i en bransje som er ekstremt digital, men det vi etter hvert innså er at måten vi jobber på i musikkindustrien kanskje er langt unna digitalt. Transformasjonen har kommet langt i distribusjon og konsum, men hvordan vi jobber internt med artistene og prosessene har vært alt annet enn digital. Det var bakgrunnen for at vi for en god stund siden henvendte oss til Microsoft, tror vi har et behov og muligheter for å forbedre måten vi jobber på, sier Greve.

Microsoft benyttet også anledningen til å vise fram sine helt nyeste produkter under pressemøtet hos MER. Sjef for Windows og konsumentprodukter i Microsoft Norge, Christian Almskog, hadde med seg Surface Studio, Surface Pro, Surface Laptop og Surface Book.

Transformasjonen har kommet langt i distribusjon og konsum, men hvordan vi jobber internt med artistene og prosessene har vært alt annet enn digitalt

– Dette er en merkedag for oss. Vi har aldri hatt flere Surface-enheter i markedet, og aldri solgt flere Surface–produkter. Microsoft har modnet som maskinvareleverandør. Å jobbe med fysiske enheter i verdens største programvareselskap er en utfordring på godt og vondt, sier Almskog.

Lekker alt-i-ett-PC
– Hvordan er det norske PC-markedet om dagen?

– PC-markedet generelt har hatt noen tunge år, men mindre i Norge enn i ande land. Totalmarkedet målt i antall har gått noe ned, men der vi før så et skifte fra enkle PCer til nettbrett, er trenden nå tilbake til at folk kjøper bærbare. Årsaken er blant annet at de tradisjonelle bærbare de siste to årene har fått nye formfaktorer, som to-i-ett og hybrider. Det det dette som har drevet fram endringene i kategorien, sier Almskog.

Mest oppmerksomhet fikk likevel Surface Studio, en 28 tommer stor alt-i-ett-maskin beregnet på kreative yrker.

Surface Studio er en 28 tommer stor alt-i-ett-maskin beregnet på kreative yrker. Foto: Microsoft.
Surface Studio er en 28 tommer stor alt-i-ett-maskin beregnet på kreative yrker. Foto: Microsoft.

 

PCen kan legges nesten helt flatt, og har et eget hjul, Surface Dial, som du setter rett på skjermen slik at du kan jobbe med begge hendene samtidig.

For å demonstrere maskinen hadde Microsoft med seg Magnus Snickars fra reklamebyrået SMFB.

– Muligheten for å bruke hjulet og pennen samtidig gjør det utrolig behagelig å jobbe på Studio, sier han.

Surface Pro 4 er Microsofts nye to-i-ett-PC. Foto: Microsoft
Surface Book. Foto: Microsoft
Ansvarlig for Windows og konsumentprodukter i Microsoft Norge, Christian Almskog, demonstrerer nye Surface Pro 4 sammen med Microsoft Norge-sjef Kimberly Lein-Mathisen. Foto: Marte Ottemo
Surface Pro 4 og Surface Book er nå tilgjengelig i norske butikker. Foto: Microsoft
Til toppen