Samsung The Frame ble lansert ved galleriet The KaviarFactory i Henningsvær i Lofoten den 31. mai, og skal bli hengende i sommer som en del av utstillingen «Painting or not». Foto: Samsung

EKSOTISK RAMME RUNDT THE FRAME

– En vanlig forbruker vil begynne å tenke hvor The Frame kan plasseres. Dette er unikt, og jeg kan ikke komme på andre produkter som har hatt samme effekt.

Det sier Thomas Hegerlund, nordisk salgsdirektør for lyd og bilde i Elkjøp Nordic AS. Han er tilstede på Samsungs nordiske lansering av The Frame, som for mange av deltakerne var lagt til eksotiske omgivelser i Henningsvær i Lofoten den 31. mai. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av Samsung.

Norsk salgssjef for lyd og bilde i Samsung, Paal Anders Jansen, demonstrerer hvordan magnetrammen på The Frame kan byttes. Foto: Stian Sønsteng
Norsk salgssjef for lyd og bilde i Samsung, Paal Anders Jansen, demonstrerer hvordan magnetrammen på The Frame kan byttes. Foto: Stian Sønsteng

– I løpet av mine elleve år i Samsung er dette den største lanseringen jeg har vært med på i nordisk regi, sier Paal Anders Jansen, norsk salgssjef for lyd og bilde i Samsung.

Bortsett fra enkelte interiør- og møbelbutikker, er Elkjøp-konsernet ved lansering de eneste i bransjen i Norden som vil selge The Frame.

– Hvor viktig er det at dere fra starten har produktet alene?

– Vi er en av de få aktørene som virkelig kan vise The Frame på en ordentlig måte, og vi har samarbeidet tett med Samsung i forberedelsene. Dette er ikke et produkt du henger midt i TV-veggen i butikken, sier Kristian Skogsrud, nordisk innkjøpsdirektør for lyd og bilde i Elkjøp Nordic.

– Vil dere i stedet henge The Frame i kjøkkenavdelingen?

Thomas Hegerlund (t. v.) og Kristian Skogsrud er henholdsvis nordisk salgs- og innkjøpsdirektør i Elkjøp Nordic, og hadde tatt turen til Henningsvær sammen med kategoridirektør Andreas Westgaard, som ikke var tilgjengelig da bildet ble tatt. Foto: Stian Sønsteng.
Thomas Hegerlund (t. v.) og Kristian Skogsrud er henholdsvis nordisk salgs- og innkjøpsdirektør i Elkjøp Nordic, og hadde tatt turen til Henningsvær sammen med kategoridirektør Andreas Westgaard, som ikke var tilgjengelig da bildet ble tatt. Foto: Stian Sønsteng.

– Det blir steg to. I første omgang vil vi plassere The Frame i nærheten av lyd og bildeavdelingen, men ikke helt inntil TVene. Vi ønsker å henvende oss til en kundegruppe som ikke nødvendigvis er på jakt etter en ny TV, men som blir interessert når de er i området, sier Hegerlund.

 

Rammen

The Frame, eller på norsk Rammen, vil i sommer være en del av utstillingen «Painting or not» ved kunstgalleriet The KaviarFactory i Henningsvær, som også er stedet for den nordiske lanseringen. Samsung er opptatt av at produktet ikke er en TV, men kommer ikke unna å bruke nettopp denne betegnelsen i pressemeldingen som ble sendt ut 1. juni.

– Dette er en strategisk satsing. Vi ønsker å finne nye måter man kan bruke og tenke på en TV, og The Frame er et veldig viktig produkt for oss, sier Wonki Kim til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er salgs- og markedsansvarlig i Samsung for The Frame i Europa, og kommer rett til Lofoten fra Sør-Korea.

Wonki Kim er salgs- og markedsansvarlig i Samsung for The Frame i Europa. Foto: Samsung.
Wonki Kim er salgs- og markedsansvarlig i Samsung for The Frame i Europa. Foto: Samsung.

– Hva skiller The Frame fra en vanlig TV?

– The Frame har helt nye sensorer som registrerer lysstyrken i rommet og bevegelser. Når du forlater rommet, slår den seg automatisk av. Avhengig av lyset i rommet, endres lysstyrken i skjermen. Dette fører til at man ikke ser forskjellen på bildet som vises på The Frame, og de vanlige bildene som henger ved siden av, sier Kim.

– Vil The Frame konkurrere med Samsungs andre TVer?

– Dette er et unikt produkt, med en annen målgruppe, sier Kim.

 

55 og 65 tommer

Norsk salgssjef i Samsung, Paal Anders Jansen, mener The Frame ikke minst er et attraktivt produkt for dem som ser på fjernsynets posisjon som et husalter som noe negativt.

Vi ønsker å henvende oss til en kundegruppe som ikke nødvendigvis er på jakt etter en ny TV

– Enkelte synes en TV blir for stor og prangende. The Frame gjør noe med dette, og vi kaller heller ikke produktet for en TV. I snitt ser vi på TV fire timer hver dag. Det vil si at TVen er avslått og sort 20 timer i døgnet. Med The Frame tilbyr vi et produkt som i stedet for å være et sort hull blir et flott kunstverk på veggen, sier Jansen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Produktet kommer i salg før sommeren, i størrelsene 55 og 65 tommer, til 22.000 og 30.000 kroner.

– Hva er hovedsalgsargumentet?

– Det er flere gode argumenter. Ved lansering kommer vi med fem ulike magnetrammer, som enkelt kan byttes ut slik at det passer inn i hjemmet. Veggfestet gjør at The Frame henger helt inntil veggen, og med vår syltynne optiske kabel på inntil 15 meter kan man plassere den øvrige elektronikken skjult et annet sted i rommet. Men, i tillegg til disse egenskapene, er det innholdet vi tilbyr som er mest imponerende. Når man kjøper The Frame ligger det 100 kunstverk tilgjengelig. Disse er hentet fra de fem største galleriene i verden, og Samsung har hatt seks kuratorer som har plukket ut disse. Via vår Art Store vil det allerede i september være 300-400 kunstverk man kan kjøpe, for rundt 20 euro per stykk, eller man kan abonnere på alle bildene for fem euro per måned, sier Jansen.

 

Tilbake til kunstnerne

Han sier Samsung er veldig spent på nettopp dette.

– Hvor startet Spotify? Jo, med strømming av musikk. Tidligere kjøpte og lastet man ned musikken, kanskje via iTunes. Via Art Store kan man gjøre begge deler. Det positive er at dette skjer i et nært samarbeid med kunstindustrien og galleriene, og innholdet blir tilgjengelig over hele verden. Dette ser mange mindre gallerier på som svært positivt, at lokale kunstnere enkelt får tilgang til å vise kunsten sin. Dessuten går den største delen av det våre kunder betaler for kunstverkene tilbake til galleriene og kunstnerne, sier Jansen.

Klas Söderström, leder for livsstilsprodukter i Samsung, blir intervjuet av kommunikasjonsrådgiver Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp Norge, foran The Frame i 55 tommers størrelse. Foto: Stian Sønsteng.
Klas Söderström, leder for livsstilsprodukter i Samsung, blir intervjuet av kommunikasjonsrådgiver Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp Norge, foran The Frame i 55 tommers størrelse. Foto: Stian Sønsteng.

Wonki Kim sier dette bare er begynnelsen.

– Hva er neste steg?

– Man kan forvente at vi kommer med The Frame i flere størrelser, både større og mindre. Vi ser også på andre bruksområder når det gjelder å tilby kundene et produkt som gir merverdi når man ikke ser på TV. Vi har startet med kunst, neste år kan det være noe annet, sier Kim til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva tenker du på da?

– Det kan vi ikke si noe om. Spørsmålet er hva skjermen kan brukes til når man ikke ser TV, og vi ser på en rekke muligheter.

– Snakker vi om flere apper i samme produkt?

– Det kan jeg ikke si noe om, men vi ser på mange muligheter.

Wonki Kim er salgs- og markedsansvarlig i Samsung for The Frame i Europa, og hadde tatt turen til Henningsvær i forbindelse med den nordiske lanseringen. Foto: Stian Sønsteng.
Wonki Kim er salgs- og markedsansvarlig i Samsung for The Frame i Europa, og hadde tatt turen til Henningsvær i forbindelse med den nordiske lanseringen. Foto: Stian Sønsteng.

– Hva vil du si er den ideelle størrelsen, med tanke på at The Frame henges på veggen som et bilde?

– Har du en større leilighet eller et større hus, kan 55-tommeren bli liten. Trenden i TV-markedet er større skjermstørrelser, og vi følger denne. De fleste vil kanskje være fornøyd med en 55 tommer, mens andre vil ha noe større.

 

Eksklusive kunstverk

– Vil kunstverkene være tilgjengelig på andre Samsung-TVer?

– Nei, de er eksklusive for The Frame.

– Hvorfor?

– Det er nettopp her vi differensierer The Frame fra andre Samsung-produkter, på samme måte som våre andre modeller har ulike funksjoner og spesifikasjoner, rettet mot ulike målgrupper.

Vi vil ikke en gang kalle den en TV, men den gjør det samme, i tillegg til å vise kunstverk

– Hva vil du si om selve panelet; skiller det seg fra de andre Samsung-TVene?

– Panelet er det samme som på 7-serien. Det er programvaren, og måten den henter data fra sensorene på, som er unikt, sier Kim til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han forteller at arbeidet med The Frame startet i 2015, i samarbeid med den sveitsiske designeren Yves Béhar.

Ekteparet Rolf og Venke Hoff driver galleriet KaviarFactory i Henningsvær på femte året, der The Frame ble lansert den 31. mai. I bakgrunnen Samsung-TVen Rolf Hoff har bygd inn, for visning av kunst. Foto: Stian Sønsteng.
Ekteparet Rolf og Venke Hoff driver galleriet KaviarFactory i Henningsvær på femte året, der The Frame ble lansert den 31. mai. I bakgrunnen Samsung-TVen Rolf Hoff har bygd inn, for visning av kunst. Foto: Stian Sønsteng.

Intet er nytt under solen, og et søk i fagbladet Elektronikkbransjens arkiv viser at det var i 2002 Pioneer gjorde det samme med sine plasma-TVer, riktignok med en forgylt ramme, der de viste kjente kunstverk. Prisen for en 50-tommer var ikke mindre enn 115.000 kroner. Den gang var innbrenning et problem, men dette er ikke tilstede i Samsungs led-belyste LCD-panel.

Kim understreker at sensorene, som slår av The Frame når det ikke er folk i rommet og justerer lysstyrken etter omgivelsene, både fører til et lavt strømforbruk og liten slitasje på panelet.

 

Kunst og teknologi

– Venter dere at andre produsenter vil komme med tilsvarende produkt?

– Jeg er sikker på at de vurderer dette. Men, dette er ikke bare et produkt, men et helt økosystem med innhold. Vi samarbeider med galleri og museer, der vi tilbyr en fin kunstsamling til våre kunder, sier Kim.

Samsung viste The Frame første gang på CES-messen i Las Vegas i januar. Fagbladet Elektronikkbransjen har siden sett produktet på IFA-messens globale pressemøte i Portugal. Arrangementet i Henningsvær er den nordiske lanseringen av The Frame.

– Dette er den første av en rekke regionale lanseringer, sier Kim.

Galleriet The KaviarFactory i Henningsvær. De tre bokstavene som mangler er ikke blåst ned, men danner et engelsk ord. Foto: Stian Sønsteng.
Galleriet The KaviarFactory i Henningsvær. De tre bokstavene som mangler er ikke blåst ned, men danner et engelsk ord. Foto: Stian Sønsteng.

– Hva vil du si om at Henningsvær er brukt til denne lanseringen?

– Dette området er avsidesliggende, omgitt av natur. For et teknologidrevet selskap som Samsung er det perfekt at vi her viser et produkt som kombinerer kunst med teknologi, sier Kim.

De rundt 40 gjestene ved lanseringen er stort sett journalister og bloggere som skriver om design og interiør. I sin tale ved The KaviarFactory, sier Kim at Samsung som elektronikkprodusent arbeider samme sted som møbelprodusenter, arkitekter og interiørarkitekter.

Rundt 40 journalister og bloggere var invitert av Samsung til The KaviarFactory i Henningsvær i forbindelse med den nordiske lanseringen av The Frame den 31. mai. Foto: Samsung.
Rundt 40 journalister og bloggere var invitert av Samsung til The KaviarFactory i Henningsvær i forbindelse med den nordiske lanseringen av The Frame den 31. mai. Foto: Samsung.

– Alle vil ha en TV, men de ser ikke så bra ut når de er avslått. Alle har bilder eller kunst på veggen. Hvorfor ikke putte bildene inn i en TV? The Frame ser helt annerledes ut enn en TV. Den trenger seg ikke på. Vi vil ikke en gang kalle den en TV, men den gjør det samme, i tillegg til å vise kunstverk. Ingen snakker om TVen, men innholdet den viser, sier Kim.

 

Ser potensialet

Paal Anders Jansen har frem til 1. juni vært norsk salgssjef for både lyd og bilde samt hvitevarer. Sistnevnte kategori har nå Finn Kristoffer Larsen tatt over i Norge, i kombinasjon med overordnet nordisk ansvar for Elkjøp og Power på hvitevarer.

– Vil folk flest vise sine egne bilder på The Frame, eller kunst de har kjøpt eller abonnerer på?

– Det vil tiden vise, og muligheten til å vise egne bilder er svært god siden The Frame har sju ulike oppsett for visning av disse. Når det er sagt, vil nok de første som kjøper The Frame kanskje ønske å vise kunst på skjermen, siden produktet er spesiallaget for dette. Hva kundene faktisk gjør vil i stor grad påvirkes av salgsarbeidet som blir gjort i butikkene, så her gjelder det for oss alle å gjøre et godt stykke arbeid, sier Jansen.

En av de to The Frame ved galleriet The KaviarFactory i Henningsvær. Foto: Samsung.
En av de to The Frame ved galleriet The KaviarFactory i Henningsvær. Foto: Samsung.

Thomas Hegerlund, nordisk salgsdirektør for lyd og bilde i Elkjøp, sier kjeden har store forventninger til The Frame.

– Dette er et unikt produkt som tidligere ikke har vært tilgjengelig i markedet, så vi ser et stort potensial. Vi har rigget butikkene våre og markedsføringen til å virkelig ta mot The Frame, sier han.

Et par av bloggerne benyttet anledningen til å fotografere noen av fiskehjellene i Henningsvær. Foto: Stian Sønsteng.
Et par av bloggerne benyttet anledningen til å fotografere noen av fiskehjellene i Henningsvær. Foto: Stian Sønsteng.

I Norden vil i første omgang 120 butikker i konsernet ha The Frame utstilt, av disse ligger 30 butikker i Norge.

– Alle kan selge produktet, og vi vil se om vi skal vise The Frame i enda flere butikker. Vi har sammen med Samsung laget en innredning, slik at The Frame vises i et miljø som appellerer til hvordan produktet kan plasseres hjemme, sier Hegerlund.

The Frame på veggen hos The KaviarFactory i Henningsvær. Det var i disse lokalene Svolværposteien tidligere ble produsert.
The Frame på veggen hos The KaviarFactory i Henningsvær. Det var i disse lokalene Svolværposteien tidligere ble produsert.

– The Frame kommer gjerne i tillegg til hoved-TVen. Den kan plasseres et helt annet sted, for eksempel ved spisebordet eller på kjøkkenet, og det er derfor viktig at vi viser det på en annen måte enn tradisjonelle TVer, sier nordisk innkjøpsdirektør Kristian Skogsrud.

 

Sentralt på Campus

– Det ligger en annen type salgsjobb her?

– I forbindelse med denne nordiske lanseringen starter markedsføringen der vi skal fortelle kundene hva The Frame egentlig er. Denne vil man se i alle nordiske land, også i andre kanaler der vi vanligvis ikke viser produktene våre, sier Hegerlund.

Et lite merke på siden av rammen skal være det eneste som avslører at The Frame er et Samsung-produkt. Til høyre blogger og stylist Linda Elmin. Foto: Samsung.
Et lite merke på siden av rammen skal være det eneste som avslører at The Frame er et Samsung-produkt. Til høyre blogger og stylist Linda Elmin. Foto: Samsung.

Under kjedens nordiske produktsamling på Gardermoen i juni, Campus, vil de butikkansatte i kjeden få opplæring i The Frame.

– Er dette et produkt markedet har savnet?

– Jeg tror det. Det er mange som ikke er på jakt etter en TV, men som kanskje kunne tenke seg å se Dagsrevyen uten at det nødvendigvis trenger stå en stor og dominerende TV i rommet, sier Hegerlund.

Skogsrud tror det er viktig at kundene får se The Frame.

– Jeg har spurt noen bekjente, uten tilknytning til bransjen, og har inntrykk av at dette er et produkt mange kan tenke seg, uten at de nødvendigvis har ønsket seg det. Betalingsviljen for kunst er veldig høy, og dette er en fin inngangsbillett til kunstverdenen.

– Dere har samarbeidet nært med Samsung over lengre tid i forkant av lanseringen?

– De er en god samarbeidspartner, og vi legger begge stort trykk på markedsføringen av The Frame, sier Skogsrud.

– Samsung legger vekt på at The Frame ikke er en TV. Hvor vil dere plassere produktet i deres eget system, for eksempel i nettbutikken?

– Enn så lenge ligger det under TV, men vi har laget kjempefine landingssider med andre format, der kundene kan få mer informasjon enn vi vanligvis legger ut, med bilder og videoer for å vise hva dette er. I butikkene står de litt for seg selv, og vi har tatt et bevisst valg om at vi ikke skal behandle The Frame som en vanlig TV, men, det er jo også nettopp en TV, sier Hegerlund.

Wonki Kim i Samsung viser magnetrammen på The Frame under den nordiske lanseringen i Henningsvær den 31. mai 2017.
Til toppen