Michael Steinle (til venstre) leder markedsføringen av BSH-produktene i Norden og Baltikum. Her sammen med den norske lederen Bjarne Dehlie.

– Elektrokjedene blir sterkere på innbygging og utfordrer kjøkkenbransjen

– Vi har levert til begge type distributører i mange år, og jeg tror vi fortsatt får konkurranse mellom de to kanalene på lik linje med det vi har hatt.

Det sier BSHs norske direktør Bjarne Dehlie. Under kjøkkenmessen Eurocucina i Milano spør vi ham om hvilken strategi BSH legger opp til for omsetning gjennom elektrohandel i motsetning til kjøkkenbransjen.

 

– Hvem som vinner og hvem som taper kan jeg ikke svare på. Men jeg tror det er et liv for begge parter. Vi er i dag den største leverandøren til kjøkkenbransjen i Norge. Vi er også store på elektrohandelen når det gjelder innbyggingsprodukter. BSH vil fortsette med den strategien vi har i dag, men vi ser at elektrokjedene blir sterkere og sterkere på innbygging. Det er en fremtidig utfordring for kjøkkenbransjen, sier Dehlie.

 

Han besøker Eurocucina for første gang i år, og hadde store forventninger til messen.

 

– Det var interessant at så mange i elektrobransjen har funnet veien til Milano for å oppleve denne messen. Det skyldes selvfølgelig at Domotecnicha i Köln har blitt degradert på mange måter. Men også at innbyggingen av hvitevarer spiller en langt større rolle enn før i hvitevaremarkedet i Norge. Her i Milano ser vi hvor mye hvitevareleverandørene satser på akkurat innbygging, sier Dehlie.

 

– Tror du at Eurocucina kan overta helt den rollen som Domotecnicha har hatt i alle år tidligere?

 

– Nei. Her blir det lagt så stor vekt på selve kjøkkeninnredningen at hvitevarene kommer mer i bakgrunnen enn de gjorde i Köln. På den annen side kan det godt hende at utstillingsandelen av frittstående hvitevarer øker. Dermed blir messen enda mer interessant for oss.

 

De store er med

Direktør Dehlie legger vekt på at han hadde ventet enda større innslag av hvitevarer på messen. Han tror årsaken er at det er første gang frittstående hvitevarer har fått vesentlig plass på messen. Han gledet seg over at de store Europeiske hvitevareleverandørene var på plass i Milano, men tror det vil ta tid før frittstående hvitevarer vil få stor betydning på en slik messe. Nå har i alle fall hvitevareleverandørene presentert seg for kjøkkenbransjen, mener Dehlie.

 

– Savner du småelektriske produkter fra for eksempel Bosch?

 

– Denne produktgruppen er omtrent ikke her, og det hadde jeg heller ikke ventet, sier Dehlie.

 

Han er i tvil om hvilken messe som i fremtiden vil ta best vare på disse produktene. Dehlie tror at produsentene selv må sørge for å posisjonere seg i markedet og sette dem inn i sin sammenheng på kjøkkenet. På den annen side har småelektriske apparater alltid hørt sammen med de store, og tidligere var Domotecnicha i Köln som kjent en messe for hele hvitevarebransjen.

 

– Men det skjer svært mye nettopp på småelektriske apparater, ikke minst på produksjonssiden. Det kan gi dem en spennende fremtid, sier Dehlie.

 

– Kan du si litt om trendene som kommer?

 

Bredere

– Det vi ser er at alt blir bredere. Spesielt gjelder dette kjøleskap. En overraskelse var det å se oppvaskmaskin med bredde på 90 cm. Når det gjelder kjøkkenmøbler og -innredning er den største overraskelsen for meg store dører foran de tradisjonelle skapene og hvitevarene. Jeg vil også nevne litt om skuffene. Det tradisjonelle målet på 60 centimeter blir nå supplert av skuffer på 90 og opptil 120 centimeter. Det er også helt nye tanker når det gjelder bruk av skuffene. Innredningen er ny, vi ser bruk av nye materialer og ikke minst bruk av glassfelt som gjør at vi kan se hva som er inne i skuffene når de er lukket. Skuffene er blitt skap i seg selv. Det har vi ikke sett hjemme ennå. Jeg vil heller ikke unngå å nevne en stor nyhet som vi presenterer her nede, med stekeovnen der innmaten går opp og ned i stedet for at brett og rister skyves ut og inn.

 

– Hvordan differensieringen BSH de ulike undermerkene sine?

 

– Gaggenau blir sett på utelukkende som toppklasse. Av de to andre merkene, legger vi Siemens nærmest under Gaggenau. Siemens har en egen gruppe produkter vi kaller Pluss som har en egen distribusjon til utvalgte kjøkkenstudioer. Bosch produktene spenner fra Siemens nivået og nedover.

 

– Tror du Siemens mer og mer vil bli utelukkende innbyggingsmodeller mens Bosch blir frittstående i fremtiden?

 

– I fjor var vi inne i en periode der vi overførte stadig flere Siemensprodukter til kjøkkenbransjen og mer av Bosch til elektrobransjen. Jeg tror ikke Bosch har sagt sitt siste ord hos kjøkkenbransjen heller. Bosch er et veldig kjent merke i Norge, og tidligere var det faktisk større i omsetning enn Siemens. Derfor tror jeg vi fortsatt kommer til å kjøre sterkt på begge merkene. Siemens kommer sikkert til å bli prioritert av kjøkkenbransjen, og så blir det spennende å se hva som skjer med Bosch.

 

Induksjonstopper var ikke så vanlig som gasskomfyrer på Eurocucina, men induksjon har mye raskere vekst enn gass i Norden.
Vifter er en viktig del av kjøkkeninnredningen, her er en av de nye modellene fra Bosch i glass og stål.
Til toppen