Erik G. Sønsterud, konsernsjef i Elkjøp Nordic, er godt fornøyd med resultatene første halvår 2019/2020. Foto: Elkjøp

ELKJØP-REKORD FØRSTE HALVÅR

Elkjøp Nordic passerte en halv milliard kroner første halvår. I Norge økte både Elkjøp og Power i november og desember, mens Elon holdt nivået.

Elkjøp Nordic økte salgsinntektene med 4 prosent første halvår 2019/2020, mens driftsresultatet for første gang rundet en halv milliard kroner.

– I en utfordrende tid for detaljhandelen er vi stolte av å øke både omsetning og resultat. Med 10.000 dyktige ansatte i Norden og 416 butikker merker vi at kundene setter pris på kombinasjonen av nett og butikk Elkjøp tilbyr. Det ser vi ikke minst gjennom sterk vekst for Klikk&Hent, der kunden bestiller på nett og kan hente varen én time senere i sin nærmeste butikk, sier konsernsjef Erik G. Sønsterud i Elkjøp Nordic, i en pressemelding.

Resultatet ble offentliggjort den 12. desember 2019, og viser at selskapet første halvdel av regnskapsåret 2019/2020 økte omsetningen til 18,7 milliarder kroner. Driftsresultatet steg samtidig med 39 millioner kroner, til 518 millioner.

Her vises det også til Black Week, og at Elkjøp Norge da hadde en vekst på 12,1 prosent.

– Mye takket være lanseringen av ny kundeklubb. Medlemmene i kundeklubben fikk blant annet handle til Black Friday-priser i butikkene før selve Black Friday. Det var utvilsomt et tilbud medlemmene satt pris på, sier konsernsjef Sønsterud i pressemeldingen.

Elkjøp startet sin kundeklubb i Sverige i 2016, og har senere etablert samme tilbud i Norge, Danmark og Finland. Innen utgangen av regnskapsåret regner Sønsterud med å nå tre millioner medlemmer.

Service og tjenester

I pressemeldingen gir han uttrykk for at Elkjøp ønsker å være en rådgiver kundene kan stole på.

– Ikke bare gjennom kompetente ansatte i butikkene, men også hjemme for den som har behov for det, sier Sønsterud.

Det vises til at Elkjøp opplever sterk vekst innen salget av tjenester, der kunden kan få hjelp til å sette opp og koble til produkter, og beskytte, vedlikeholde, reparere, bytte inn eller oppgradere produktene.

I 2019 gjennomførte Elkjøp en kundeundersøkelse, der det går frem at over en tredel sliter med å henge med på den teknologiske utviklingen.

– Vi tror service og tjenester blir stadig viktigere etter hvert som produktene blir mer komplekse. Over 40 prosent oppgir at de har produkter med funksjoner de ikke vet hvordan de skal bruke. Der skal vi hjelpe til, sier Elkjøp-sjefen i pressemeldingen. 

Elkjøp Outlet

Her heter det også at kjeden gjennomfører endringer i salget av demo-, reparerte, returnerte eller skadede varer.

– Vi oppgraderer nå Elkjøp Outlet slik at brukte varer blir langt mer synlige for kundene. Slik kan man handle både mer bærekraftig, og til en redusert pris. Mange av disse varene fremstår som nye, sier Sønsterud.

Vi bruker årlig 60 millioner kroner på kompetanseutvikling for våre 10.000 ansatte

Regnskapsåret 2018/19 omsatte Elkjøp Nordic for 38,3 milliarder kroner, med et driftsresultat på 1.228 millioner.

– Vi bruker årlig 60 millioner kroner på kompetanseutvikling for våre 10.000 ansatte. Dermed får 64 millioner besøkende best mulig hjelp i Elkjøps butikker. Det er helt avgjørende for å lykkes, sier Sønsterud i pressemeldingen.

Elkjøp Nordic er eid av britiske Dixons Carphone, og har detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene.

Klare for Amazon

I et intervju med Nettavisen publisert 4. februar sier Sønsterud at Elkjøp Norge i november og desember 2019 hadde en vekst på sju prosent, og at man blant annet i Australia og USA har sett at «Klikk & Hent»-tjenesten er viktig for å holde markedsandelen til Amazon nede.

Anders Nilsen er Power-sjef i Norge. Foto: Power.

– Hvorfor skal du handle hos dem når du kan bestille varen på nett og gå og hente den i butikk en time etterpå? sier han til Nettavisen, der han også uttrykker at han er ganske sikker på at Amazon kommer til Norge.

Til Nettavisen sier Sønsterud at Elkjøp arbeider med å bytte ut hele butikksystemet, slik at de ansatte kan bruke mer tid på å hjelpe kundene.

Power økte 10 prosent

Nettavisen har også snakket med Power-sjef i Norge, Anders Nilsen. Han forteller om en totalvekst på 10 prosent i Power Norge i fjor.

Asle Bjerkebakke er Elon-sjef i Norge. Foto: Jan Røsholm.

– Vi hadde en vekst på rett under en halv milliard kroner sammenlignet med 2018, og opplevde økt besøksvekst i butikkene. Vi er kjempestolte og fornøyde med den utviklingen, sier Nilsen til Nettavisen.

I samme artikkel forteller han at Power Norge i november og desember hadde en vekst på 3-4 prosent, der desember sto for den største veksten med åtte prosent sammenlignet med året før.

Flatt hos Elon

Til Nettavisen sier Asle Bjerkebakke, administrerende direktør i Elon, at kjeden i Norge omsatte for like mye i november og desember 2019 som samme periode året før, og at noe av omsetningen flyttes fra desember til november på grunn av Black Week.

 

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2020, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen