Stefan Englund, butikksjef hos Elon Englunds i Nyköping, på Elon Expo 2019. Foto: Ola Larsson

ELON RULLER UT NYTT BUTIKKONSEPT

Elon Group viste sitt nye butikkonsept på Elon Expo. Stefan Englund, som er innehaver av den første butikken med dette, er svært godt fornøyd.

  • Handel

Den første uken i april ble det for 11. året på rad avholdt en opplæringsmesse i Conventum i Ørebro, nå under navnet Elon Expo. I år stilte 70 av kjedens avtaleleverandører, det vil si produsenter som har lagerplass hos selskapet, med egne utstillinger, der de viste fram sine produktnyheter.

Stefan Englund demonstrerer den 75 tommer store trykkfølsomme skjermen under Elon Expo 2019. Foto: Ola Larsson.

For tredje år på rad går nå messen over fire dager i stedet for tre, etter ønsker fra handlerne, og drøye 1.500 personer var på plass. Camilla Waldmark, messegeneral og PR- og kommunikasjonsansvarlig i Elon Group, forteller at Elon Expo først og fremst er en opplæringsmesse. Utstillingene har plass til 60 personer og kjører presentasjoner fra selskapene, og Elon Group vil ha så mange ansatte fra butikkene som mulig innom messen på én eller flere av dagene.

Nyköping først ut

Elon Group viste sitt nye butikk-konsept på Elon Expo. Stefan Englund eier og driver Elon Englunds på Gumsbacken i Nyköping i Sverige, og var først ute med å implementere det nye konseptet. Tanken er at butikken skal være et inspirerende miljø for hjemmet, i stedet for å framstå som et produktlager. Den omprofilerte butikken åpnet i uke 12, altså kun et par uker før Elon Expo gikk av stabelen.

– Det er stor forskjell på hvordan kundene reagerer når de kommer inn i butikken etter omleggingen. Skuldrene senker seg, de slapper av og føler seg som hjemme. Kundene beveger seg mellom de ulike sonene, og bruker mye mer tid i butikken, sier Englund til fagbladet Elektronikkbransjen.

I forbindelse med omprofileringen ble en 75 tommer stor skjerm med trykkfølsomt panel installert, slik at betjeningen for eksempel kan vise kundene hvordan produkter som ikke finnes i butikken ser ut.

Skuldrene senker seg, de slapper av og føler seg som hjemme. Kundene beveger seg mellom de ulike sonene, og bruker mye mer tid i butikken

– Skjermen er et veldig bra hjelpemiddel. I dag har vi én stor og to mindre skjermer i butikken. Vi har også hatt trykkfølsomme skjermer tidligere, så vi i butikken er vant med å bruke dem, men disse var betydelig mindre. Nå kan vi vise de fleste produkter i naturlig størrelse. Jeg tror at 30-40 prosent av omsetningen de første to ukene tok veien via en skjerm, sier han.

Butikken har også utvidet produktsortimentet ved å tilby belysning, noe Eklund sier har blitt tatt veldig godt imot.

– 20 prosent av alle kundene vi tok med inn i belysningssonen handlet der, sier han.

Camilla Waldmark forteller at omprofileringen av utsiden av butikkene i Sverige skal være klar i fjerde kvartal, mens det innvendige arbeidet begynner til høsten, noe som vil ta noe lengre tid.

All innredning til de nye butikkene leveres av selskapet Itab, som var på plass under messen for å svare på spørsmål fra de besøkende. For lyd, lyd og bilde tilbyr Itab en trådløs helhetsløsning fra det svenske selskapet Piri.

Kunnskapskonkurranse

Elon Group har fått laget en event-app for Elon Expo, hvor man finner informasjon om både agenda, utstillere og mer. Nytt i år var at appen også la opp til en kunnskapskonkurranse. Hver utstiller hadde sin egen unike kode som de besøkende fikk oppgitt på standen, og som låser opp sett med spørsmål om nettopp denne leverandøren.

En nyhet fra Elon Groups eget varemerke Elvita er at sortimentet nå omfatter belysning og lyskilder. Denne kategorien fikk flere nye leverandører inn på messen i fjor, og i år var de blitt enda flere. For kategorien husholdningsapparater var i 2018 F&H og WMF til stede, sistnevnte gjennom Tefal OBH Nordica Group, og i år hadde de to fått selskap av Martinsen og Villeroy & Boch.

Camilla Waldmark, PR- og kommunikasjonsansvarlig i Elon Group, på Elvitas stand på Elon Expo 2019, hvor kategorien belysning blant annet ble vist fram. Foto: Ola Larsson.

Andre nykommere på messen fantes blant annet i kategorier som det smarte hjemmet, solcellepaneler og spa-bad.

Kjøkken og kokking

Elon Groups egne Bäcklunda-kjøkken hadde premiere i 2016, og finnes i dag i rundt 130 sertifiserte butikker i Sverige, og fem i Norge.

Sertifiseringen innebærer at tre parameter er oppfylte; man har gått gjennom en egen utdanning, at det finnes en heltidsansatt kjøkkenselger i butikken og at butikken har minst to utstillingskjøkken på visning.

Nytt på Elon Expo var at det smarte hjemmet har inntatt kjøkkenet i form av ulike oppkoblede produkter, og bak kjøkkenbenken i Bäcklunda-kjøkkenet fant vi kokken Gillis Thalbäck, som deltok i Sveriges mesterkokk 2017, hvor han endte på en andreplass. Han tryllet fram små retter som de besøkende kunne smake på, og de som var interesserte kunne også plukke med seg en brosjyre om kjøkkenaktiviteter i butikk.

På torsdagens fellesmiddag ble det delt ut flere priser. Whirlpool vant klassen «beste leverandør MDA», OBH Nordica/Tefal stakk av med prisen for «beste leverandør SDA», Grundig vant «årets stand MDA» og Wilfa «årets stand SDA». I tillegg vant Star Trading ”årets beste leverandør belysning”, mens Signify/Philips Lightning fikk prisen for «årets stand belysning».

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen