EPSON SATSER PÅ SMB

– Vi ønsker å vise at blekkskrivere er en fordel også i segmentet for små og mellomstore bedrifter (SMB). De er rimeligere, raskere og gir bedre kvalitet.

Det sier Epson-sjef i Norge, Stig Andresen. Under et europeisk pressemøte på Old Trafford, hjemmebanen til Manchester United som Epson er offisiell leverandør til, presenterte det japanske selskapet sin SMB-satsing.

– I dag er vi stort sett konsentrert i konsumentmarkedet samt dyrere foto. Hittil har vi ikke hatt produkter som har passet inn hos små og mellomstore bedrifter. Nå vil vi også inn i denne konkurransen, sier Andresen.

Epsons nye blekkskrivere har en hastighet på opp til 20 sider per minutt og skal konkurrere med tradisjonelle laserskrivere. Andresen sier det finnes konkurrenter i SMB-markedet med blekkbaserte produkter, men mener at Epson både byr på både raskere og bedre løsninger.

– Hva er forskjellen fra de eksisterende blekkskriverne til Epson?

– Den nye produktlinjen er designet og konstruert for forretningsbruk og har dermed andre funksjoner og et annet utseende. De har større kapasitet både når det gjelder utskriftsmengde per blekkpatron og størrelsen på papirskuffene. Tosidig utskrift, dupleks, er standard, sier Andresen.

Tony Petford er visepresident for salg i Europa. Han sier Epsons skriverhode Micro Piezo er hjertet i selskapets blekkskrivere.

Micro Piezo

– Dette handler ikke bare om å levere vakre bilder, det er en elektromekanisk teknologi som er med å gi kunden Epson-kvaliteten de forventer. Blant annet fleksibiliteten til å skrive på ulike materialer. De nye Workforce pro-skriverne våre representerer et reelt alternativ til laserskrivere. Vi har utviklet et større Micro Piezo-skriverhode og den superraske teknologien virker takker væreDurabrite ultra-blekket som tørker umiddelbart. Det er faktisk mulig å skrive ut på baksiden av arket så snart side én er ferdig. En tilsvarende hastighet har tidligere kun vært tilgjengelig i laserskrivere, sier Petford.

Epson lanserer to SMB-serier; Workforce er beregnet på salg i stormarkeder, mens Workforce pro skal selges hos den tradisjonelle IT-forhandleren som arbeider mot SMB-markedet. Sistnevnte har større blekkpatroner, som klarer opp til 3.400 sider. En enkel måte å se forskjellen på modellene er produktfargen som henholdsvis er offwhite og sort.

Epson slipper også nye skrivere for forbrukermarkedet. Disse er nesten 40 prosent mindre enn de foregående modellene.

– Dette har også et miljøaspekt; vi bruker mindre plast og metall samtidig som transportkostnadene blir redusert. Nå kan skriverne snart ikke bli mindre, A4-arket må det fremdeles være plass til, smiler Andresen.

12 millimeter

Massimo Pizzocri er visepresident salg i Epson Europa. Han forteller at selskapet i 2008 satte seg som mål å halvere sin påvirkning av miljøet.

– Et annet eksempel på at vi er i god gang med dette er at vi har komprimert størrelsen på kvitteringene fra våre skrivere. En besparelse på 12 millimeter høres kanskje ikke mye ut, men når man legger sammen alle kvitteringene som skrives ut blir det betydelig. Vi har også redusert strømforbruket i hvilemodus med 80 prosent på noen av skriverne våre, sier Pizzocri.

Innen forbrukermarkedet representerer multifunksjonsmodellene størst volum hos Epson i Norge, forteller Andresen.

– Et unntak er produktene vi selger til dem som er mer enn middels fotointeressert. De kjøper fortsatt rene fotoskrivere uten skanner. Modeller med telefaks får mindre utbredelse, men det finnes fortsatt modeller i bedriftsmarkedet med dette, sier Andresen.

Epson har to blekkserier; Claria og Durabrite. Andresen sier Claria har seksfarget blekk og gir bedre fotografisk gjengivelse, mens Durabrite er et firefarget konsept.

3LCD vs. DLP

– Bildekvaliteten her er også god, men den store fordelen er den vannfaste kvaliteten. Begge blekkseriene tørker i løpet av to millisekunder, sier Andresen.

Epson er verdens største produsent av projektorer. Tony Petford sier Epsons 3LCD-teknologi er blitt en industristandard.

– Konkurrenten DLP er den andre. 3LCD gir 26 prosent mer lys per watt enn DLP, dette betyr klarere og mer nøyaktige bilder. Vi har den bredeste linjen forretningsprojektorer, sier Petford.

Andresen sier interaktive projektorer, der man kan tegne elektronisk på veggen eller et hvitt bord, er i sterk vekst i Norge.

– Vi ser også en vekst innen de aller største projektorene med 6.000 til 10.000 lumen, mens hjemmekinomarkedet er stagnert eller gått litt tilbake.

– Hva er grunnen til det?

– Markedet er kommet til et nivå der det er stabilt og mettet, nå ser man en naturlig utskiftningssyklus, sier Andresen.

– For noen år siden satset Epson på små og portable bokser med innebygd projektor, DVD-spiller og høyttalere. Hvordan er det gått med disse?

– Delever videre, men vi ser dette som et nisjeprodukt for barnehager og skoler.

– Hadde dere større forventninger til dette konseptet?

– Epson hadde nok det internasjonalt. I Norge har vi hatt vi et større salg av projektorer i øvre sjikt enn de andre landene, sett i forhold til innbyggertallet.

Fotoskrivere stabilt

– Tilbake til skriverne. Var det et større fokus på fotoskrivere tidligere?

– I det profesjonelle fotosegmentet er interessen fortsatt stor. Tradisjonelle sluttbrukere var kanskje mer opptatt av fotoskrivere tidligere. I dag er det blitt slik at de fleste skrivere gir så god kvalitet at du nesten må gjøre en direkte sammenligning for å se forskjellen på fire- og seksfargere.

– Hva synes du om butikkenes evne til å utnytte potensialet som ligger i fotoskrivere?

– Enkelte er flinke, men hvis du tar alle butikker under ett kunne de nok økt omsetningen med å fokusere på kvaliteten hos dem som har mer enn fire farger.

Andresen sier markedet for fotoskrivere har vært stabilt.

– Det er blitt et mettet marked, da tenker jeg på dem semiproffe og proffe delen. Når det gjelder konsument har vi i Norge den høyeste andelen av seksfargede multifunksjonsskrivere, i de andre nordiske landene selger de mer av de rimeligere modellene.

– Hvem er flinkest i klassen når det gjelder å selge med en fotoskriver til kamerakundene?

– Åi, nå må jeg vel passe meg. Dette går nok ikke så mye på kjedenivå, som på den enkelte selger. Her finnes det flinke og mindre flinke selgere i alle kjedene.

Konsument 35 prosent

– Selges det mye pakkeløsninger, med kamera og skrivere?

– Dette er det mer av i de andre nordiske landene. Statistikkene våre viser for øvrig at vi har hatt en snittpris som ligger 40 prosent over Sverige og Danmark.

– Er det fordi nordmenn har mer penger, eller fordi selgerne her er dyktigere?

– I følge mine nordiske kolleger er svaret oljen, ler Andresen.

– Hvilke tanker har Epson når det gjelder hvor folk i fremtiden vil se bildene sine; på skjerm eller papir?

– Det var det, da. Det vil være en miks. Den yngre garde har gjerne bildene sine på telefonen. Kanskje har de ikke en gang lagret bildene lokalt på datamaskinen, kun lastet dem direkte opp på sosiale nettsteder som Facebook. Samtidig blir det tatt mange flere bilder enn tidligere, og mange vil fremdeles ha papirbilder.

Konsument står for 35 prosent av omsetningen til Epson i Norge. På forretningssiden har de blant annet også kvitteringsskrivere til butikker og restaurantbransjen, projektorer og storformatskrivere. Andresen forteller at sistnevnte er blitt et stort marked, der de fleste kjedene skriver ut tilbudsplakatene sine på bakrommet. Originalen har de fått tilsendt på PDF fra kjedekontoret.

Storformat i kjedene

– Hvilke bransjer har i størst grad tatt i bruk denne løsningen?

– Nær sagt alle; de store elektronikkjedene, dagligvare, møbel og sport. Alle som har behov for en plakat i butikk kan bruke en storformatskriver.

– Er det mye vedlikehold og driftsproblemer forbundet med dette?

– Én av kundene våre har i snart fire år hatt 150 skrivere i drift ute i butikkene. I løpet av denne tiden har vi bare byttet ut tre skrivere, så dette er ganske stabilt.

Når det gjelder kvitteringsskrivere sier Andresen hastighet er det viktige. Epson har hatt blekkbaserte modeller i sortimentet, nå kommer disse med farger.

– Det er lettere å gi kunden en beskjed eller komme med et budskap når det er i farger, og kvitteringen kan dermed også brukes som en reklamekanal, sier Andresen.

Europeisk markedsdirektør Rob Clark sier Epson i år vil lansere hundre nye produkter, tidenes høyeste antall fra selskapet.

– Vi venter en resultatøking på 200 millioner euro i år, tilsvarende 10-20 prosent. Vi har økt produksjonskapasiteten i Kina, Filipinene og Indonesia til 22 millioner skrivere og projektorer i året. Vi har investert 260 millioner dollar og har over 8.000 ansatte, sier Clark.

50.000 patenter

I Europa, Midt-Østen og Afrika (EMEA) lanserer Epson 35 nye produkter til forretningsmarkedet i år.

– Våre blekkskrivere gir utskrifter med samme kvalitet som laserskrivere - til halve kostnaden. 2,7 millioner forretningskunder kjøpte våre skrivere i EMEA-området i fjor, sier Clark.

Epson omsatte globalt for elleve milliarder dollar i fjor. Selskapet tar ut 7.000 nye patenter hvert år og sitter totalt på 50.000 patenter.

– Dette er livsnerven i selskapet og er et bevis på at vi tenker langsiktig vil være her i fremtiden. Mange tror Epson er et amerikansk selskap, men vår japanske arv er viktig; detaljer, kvalitet og innovasjon. Vår president Usui er ingeniør og har tidligere arbeidet med produktutvikling i selskapet, sier Clark.

Epson produserer mye for andre, som for eksempel LCD-paneler til mobiltelefoner, høypresisjons GPS-mottakere og kvartsteknologi; Seiko er i dag produsert av Epson.

Andresen har ikke anledning til å oppgi tall for Norge, men forteller at man i regnskapsåret som ble avsluttet i april hadde en økning på mellom fem og ti prosent. Selskapet har i dag elleve ansatte i Norge. Ettermarkedet håndteres av Infocare. Førstekontakten med sluttkunden i ettermarkedettar Epson selv gjennom sitt kundesenter, samt autoriserte forhandlere. Ombytte blir mye brukt for produkter som koster under et par tusen kroner.

Powered by Labrador CMS