ER HÅPET LYSEBLÅTT FOR BLU-RAY?

Blir Blu-ray Disc (BD) det nye gjeldende formatet, eller vil mange gå rett fra DVD til VOD (klikkevideo)? Bør BD og DVD koste like mye?

Dette var blant spørsmålene som ble tatt opp da Blu-rayDisc-markedet ble diskutert under videodagene i Filmens hus i Oslo. Debattleder var redaktør Stian Sønsteng i fagbladet Elektronikkbransjen, i panelet satt to forhandlere, to distributører, direktøren i Stiftelsen Elektronikkbransjen og redaktøren i videobransjebladet Release.

Redaktør John Berge i Release fikk ordet først. Han begynte med å si at han har vært en ivrig forkjemper for Blu-rayDisc i årevis. Release skrev om formatet for første gang for ni år siden.

– Da var det en person i ett videoselskap som sa til meg at dette var det ikke noen vits å skrive om. Jeg er opptatt av nyheter og syntes det var en god sak at det ville komme et format som er bedre enn DVD. Jeg var veldig begeistret for DVD, men husker også debattene i denne salen hvor folk sa at vi ikke måtte glemme VHS. De syntes jeg skrev for mye om DVD. Så nå har jeg hørt at jeg har skrevet for mye om Blu-ray. Jeg liker å tro at jeg vet en del om fremtiden, og jeg mente fra dag én at Blu-ray er viktig for videobransjen. Derfor har jeg alltid fokusert på det i bladet og vil fortsette med det, sa Berge og poengterte at han er bevisst på utfordringene bransjen står overfor. Men utviklingen i Norge bestemmes av amerikanerne, fremhevet redaktøren.– Den dagen det ikke er interessant for dem å leie ut fysiske plater, vil det være slutt med det. Det må man forholde seg til, hevdet han.Berge synes Blu-rayDisc er fantastisk av mange grunner.

Spaceworld satser på BD

– Den fysiske verden eksisterer fortsatt. Det vil også være tilfelle med videoformatet. Noen sier Blu-ray er det siste formatet. Jeg tror det kommer et format til, som vil hete Ultimate High Definition. Det tilsvarer digital kino, 4K eller 8K. Det tror jeg vi trenger discer til, selv om digital levering blir sterk og omfattende. Derfor har Blu-ray 3D et vindu noen år nå. Selv om TV-selskapene vil levere 3D, vil 3D fra Blu-ray gi bedre lyd og bilde.

Martin Stave, innkjøpssjef i Spaceworld Norge AS, poengterte at det han hadde fremhevet i sitt foredrag, var nøkkelen for den kjeden videre. De tror på Blu-rayDisc og mener det vil overta for DVD.– Plassen vi bruker på Blu-rayDisc de neste årene skal fortjenes. Vi er overbevist om at dette er formatet som vil overta, sa Stave.

Jon Einar Sivertsen, som leder Paramount i Norge, understreket at Blu-ray er viktig for distributører og forhandlere.

– Det fysiske formatet vil være her lenge, til tross av VOD (Video On Demand, klikkevideo) og fildeling. Det er vanskelig å pakke inn en VOD-rettighet. Vi har et stort fysisk marked for gaver og samlerne. Sistnevnte gruppe, som i stor grad har passert 35 år, vil fortsette å samle på film i mange år. Det er mulig den raske søndagsfilmen sees på VOD, men samleren med hjemmekino, 3DTV og surroundanlegg, vil ønske et produkt i hylla. Blu-ray er viktig for dem som setter pris på det, kvalitetsmessig. Det er ikke dermed sagt at alle vil kjøpe Blu-ray om noen år, slik DVD tok over etter VHS. Det er ikke like sikkert at DVD forsvinner. Vi ser stor forskjell på titler. En barnefilm selger vi et lavt antall Blu-ray av, og i den grad vi selger, er det kombiversjoner hvor DVD også følger med. En stor actionfilm har en ekstremt høy Blu-ray-andel. Vi ser fra musikkverdenen at det ble lansert flere bedre formater etter CDen, men det var MP3-filene som slo an og tok forbrukermønstret, og nå streaming (strømming) i lavere kvalitet enn CD. Det er dermed ingen selvfølge at Blu-ray vil overta, selv om det engasjerer mange, sa Sivertsen.

Ikke VOD under juletreet

Kjell-Inge Pedersen fra MIX Scene 1 Videoverden i Sandnes uttalte at han ser ganske lyst på fremtiden.– Jeg tror streaming(strømming) og VOD er greit, men du får det ikke under juletreet. Vi ser på leie nå at topptitler har 50–60 prosentBlu-ray-utleie. Salget normalt ligger på 16–17 prosent per i dag. Jeg tror de har en jobb å gjøre i elektronikkbransjen. Jeg tror DVD vil overleve spesielt på serier, sa Pedersen.

Nicolai Hellstrøm, salgssjef hos SF Norge AS – landets største videogramdistributør – var opptatt av å forsvare DVD.– Men like viktig er Blu-ray. Vi har titler som Barnas favoritter, hvor DVD er viktig. De to formatene lever godt side om side, og jeg tror ikke overgangen til BD går like raskt som man spådde for noen år siden. Vi var nettopp i London på PEVE-konferansen hvor et forbrukerpanel snakket. De fleste der var enige om at DVD var fantastisk, og en av dem visste ikke engang hva Blu-ray var. Nordmenn er nok litt mer fremme, men så lenge stor andel av produktene er på DVD, vil det formatet leve godt.

Kjell-Inge Pedersen: – Jeg tror folk ute i butikkene opplever hver eneste dag at det finnes forbrukere som ikke vet hva Blu-rayDisc er.John Berge: – Vi bør følge en gruppe forbrukere i en periode, slik de gjorde i England, og få dem på scenen her under neste videofestival. Da vil vi få oss noen vekkere. Her har man gjort for lite i Norge. Her burde bransjens organisasjoner grepet fatt i en opplysningskampanje, fordi kunnskapsnivået er for lavt.Synnøve Bjørke, direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, sa at nordmenn nå i snitt kjøper sin andre HDTV.

PS3 fortsatt fantastisk

– Men Blu-rayDisc-spillersalget er ikke i samme takt. I 2009 var 23 prosent av videospillerne BD og i 2010 36 prosent, som tilsvarer 360.000 spillere. Men samtidig ble det kjøpt 600.000 HDTV. Folk kjøper flatskjerm men de kjøper ikke spilleren – eller vi forteller dem ikke at de bør det. Folk tror de ser den beste kvaliteten, men vet ikke at de må ha spiller og disc. Her har vi en jobb å gjøre.

John Berge: – Mange vet ikke engang at de trenger HDMI-kabel. Det ville vært interessant om elektronikk- og videobransjen gjorde en felles undersøkelse. Hvor mange har koblet opp med flerkanalslyd eller lydplanker? Hva gjelder solgte spillere inkluderer ikke Elektronikkbransjens tall PlayStation 3. Det var den første BD-spilleren, og den er fortsatt fantastisk.Synnøve Bjørke: – Men vet folk at de kan bruke spillkonsollen som BD-spiller?Martin Stave: – Kundene våre vet nok det, men jeg er mer usikker på de eldre.Jon Einar Sivertsen: – PS3 er en mye raskere og enklere Blu-ray-spiller for de fleste. Det mangler bare fjernkontrollen til 299 kroner ekstra. Den tror jeg vi ser at kundene bruker, spesielt målgruppen som for eksempel kjøpe Iron Man. Det sier også litt om tallene vi har. En tredjedel av salget ved lansering var Blu-ray. Avatar hadde 50 prosent. En målgruppe som ser verdien med Blu-ray. Poenget med den ekstra gode kvaliteten skjønner man på en storslagen film. En romantisk komedie i Blu-ray ser ikke publikum ennå at er viktig. På leie, hvor prisen for utleie er identisk med DVD og BD, tar du BDen om du har en slik spiller hjemme, men som kjøpefilm vil man ikke være villig til å betale de 50 eller 80 kronene ekstra hvis det er en sjanger eller type film man ikke ser helt poeng i å ha i best mulig kvalitet.

Glem DVD!

Nicolai Hellstrøm: – Kjøper du spiller i dag får du stort sett bare Blu-ray-spillere. De engelske forbrukerne visste nesten ikke at du kan spille DVD-plater på Blu-ray-spilleren.En dame så fortsatt også på VHS.John Berge: – Ja, det stemmer. Jeg var der. Dette bekrefter jo alle våre fordommer mot engelskmenn. Her er vi inne på noe veldig, veldig viktig. Derfor er det drittfarlig at dere sier som med VHS, «Ikke glem VHS». Glem DVD. Dere selger kombiutgaver. Det er knallbra. Jeg blir fortvilet når jeg treffer folk som sier at DVD er bra nok. Jeg har en venn som ikke engang vil kjøpe seg Blu-ray-spiller. Hvorfor vil du ikke oppleve det perfekte i livet? Den beste måten å se film på, er Blu-ray. Vis dem som sier at DVD er bra nok forskjellen. Det er et hav av forskjell. Det er flott med butikker som viser formatet på storskjermer. Den beste markedsføringen er å fortelle venner om formatet. Og nå 3D. Det er klart vi skal ha slike skjermer. Det er helt naturlig. 3D hjemme gir en mye bedre 3D-opplevelse enn å sitte langt ute i en kinosal. En mye mer direkte opplevelse. Det er helt riktig det Spaceworld gjør. Ikke fokuser på DVD.

Berge kom igjen inn på sitt forslag om opplysningskampanje og mente dette var det noe man bare skulle bestemme seg for i videobransjens mange fora. Synnøve Bjørke minnet om Blu-ray Forum, som dessverre har gjort altfor lite i Norge.

Liv i Blu-ray-forum

– Det kan vi blåse liv i. I Sverige er de kjempeflinke med Blu-ray-informasjon. Martin Stave: – En Blu-ray-kampanje, hvis den hadde vært veldig kommersiell, ville nok nådd kundegruppen som ikke har et forhold til Blu-ray i dag.John Berge: – Det er mulig å omvende selv nedlastingsgenerasjonen. En ungdom jeg intervjuet for noen år siden, han sto frem som fildeler, kontaktet meg noen år senere. Nå bodde han i hjembyen, var gift og med barn og fast jobb, og kjøpte Blu-rayDisc. Nedlastede filmer ble for dårlige. Han orket ikke å se filmer på en liten skjerm.Kjell-Inge Pedersen: – Vi har andre ting å tilby også. Når du kan dele popcorn via nettet, da føler jeg meg truet. Jeg tror at overgangen kommer, men ikke så brått som for eksempel John Berge vil. Vi skal sette opp 3DTV i butikken til test. Der har jeg inngått et samarbeid med en lokal butikk.Martin Stave: – Man bestemmer selv hvor fort Blu-ray skal overta. Det har noe med pris å gjøre. Hvorfor prisdifferansen er der mellom BD og DVD er det opp til leverandørene å komme med gode argumenter for. Jeg ser i alle fall ingen grunn til at det skal være en prisdifferanse. Prisen burde være den samme.Jon Einar Sivertsen: – Litt av poenget med et høykvalitets fysisk format, som vi bruker vesentlig mer penger på å lage mastere til … Hvis eneste løsning for å få det til å slå gjennom på er å sette prisen lik med DVD, så er det forretningsmessige poenget så godt. Da sitter vi der bare med utgifter. Vi bruker penger på god lyd, bilde og menyer. Det gjør at det er dyrere, i motsetning til DVD som er ekstremt billig å produsere nå.Kjell-Inge Pedersen: – Jeg er enig med Spaceworld.Nicolai Hellstrøm: – Vi ser nå en prosess jeg synes er veldig uheldig. Vi får stadig tilbakemeldinger fra små butikker som sier de må returnere varer fordi de har naboer som selger filmer til 99 kroner. Jeg synes det er utrolig synd det pågår, selv om jeg ser motivasjonen til de som gjør det. Skal BD og DVD koste det samme, vil ikke da forbruker tenke «er Blu-ray så mye bedre?» Er ikke også pris med på å fortelle forbrukeren at du får noe mer.

Film er et impulsprodukt

Synnøve Bjørke: – Hvorvidt Elkjøp eller andre selger filmer så billig, er ødeleggende eller ei, tror jeg andre butikker må svare på.

Martin Stave: – Jeg tror ikke du setter deg i bilen og kjører to mil for å kjøpe en ny film til 99 kroner kontra 159 kroner et annet sted. Jeg tror film er og blir et impulsprodukt. Vi har også dumpet nyheter til 99 kroner. Det er ikke noen gevinst i å hive penger ut av vinduet. Du dobler ikke salget selv om prisen er halvert på produktet. Jeg tror ikke du kjøper en TV samme sted om du mot formodning reiser for å kjøpe billig film. Jeg tror det er omvendt. Du er der for å kjøpe TV, så ser du også noen filmer du vil ha.

John Berge: – Man kan forstå at en butikk vil ha lav pris fordi man vil skape attraktivitet rundt produktet. Det at man ser at elektronikkjedene har dumpingpriser – nå koster DVD 79 kroner som nyhetstilbud – forteller at disse tilbudene har en effekt etter så mange år. Det er et faktum at Blu-rayDisc er dyrere å produsere. Jeg mener det er helt feil av forhandlerne til enhver tid å fokusere på pris. Det de burde fokusert på, er å ha et stort utvalg. Du kan godt ha gode tilbud, men har du generelt mange lave priser blir det en selvoppfyllende profeti, og man vil slutte med å selge videogram.

Jon Einar Sivertsen: – Lav pris er det enkleste å gjøre. Men er det bare det som skal gjøre at det fungerer så blir det ikke noe marked igjen. Alle andre utgifter øker. Det viktigste du kan gjøre nå er å skape brukeropplevelse og ha god service. Demonstrer Blu-ray og 3D. Forklar alt det folk ikke vet. Man må lage opplevelsessenter. Spennende utvalg og produkter.

Martin Stave: – Vi tenker annerledes. Det må henge sammen med en viss type lønnsomhet. Det er kundene som bestemmer hvor de vil kjøpe produktet. Vi er totalt gjennomsiktige på alle produkter. Med et tastetrykk kan man se hvilke priser andre har. Forbrukerne er ekstremt sterke. Da gjelder det å følge med i timen.

Powered by Labrador CMS