Toppsjef Alain De Taeye i Tele Atlas konstaterer at kartverket hans har ført ham til Coloseum i Roma.

Etter 21 år med underskudd er Tele Atlas på rett veg

Fremtiden er lys for nederlandske Tele Atlas. Selskapet er en av to globale kartleverandører i et navigasjonsmarked som er i ferd med å eksplodere.

– Det er blitt mye mer enn jeg kunne forestille meg. Det vi ser i dag er at både bilnavigasjon og bærbar navigasjon tar av for alvor. Alle mine drømmer blir oppfylt! sier grunnlegger og toppsjef Alain De Taeye i Tele Atlas til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Han har invitert europeisk presse til Roma for å presentere selskapet og dets produkter. Tele Atlas deler verdensmarkedet for digitale kartverk til navigasjonsenheter med amerikanske Navteq. De Taeye er utdannet ingeniør/arkitekt, og han har selv vært med på utviklingen av kartverkene fra Tele Atlas. I dag har selskapet 2.300 medarbeidere og kartografer i 20 land, og selskapet er børsnotert i Frankfurt og Amsterdam.

 

– Navigasjon er et voksende marked. Hvor tror du kundene vil kjøpe navigasjon i framtida?

 

– De fleste vil kjøpe kartene sine hos detaljistene i elektronikkbransjen. Allerede nå ser vi hvilken suksess denne kanalen har hatt med salg av navigasjonsutstyr, og denne utviklingen vil fortsette. Tidligere ble bilnavigasjon solgt gjennom bilforhandlerne. Dette er fortsatt et stort og viktig marked, men når det gjelder volum er elektronikkbransjen den viktigste.

 

– Hva med teleoperatørene?

 

– De vil spille en økende rolle. Ikke bare vil de få betalt for datastrømmen som går gjennom nettene sine, de vil også forhåndsinstallere applikasjoner på telefonene og selge interaktive tilleggstjenester.

 

– Smarttelefonene har en liten del av markedet. Hvordan tror du utviklingen vil være sammenlignet med dedikerte og bærbare navigasjonsenheter?

 

Telefoner blir enormt

– Den ene grunnen til at smarttelefoner bare har en liten markedsandel, er at GPS til nå bare har vært innebygd i noen få av enhetene. Dette er i ferd med å endre seg, stadig flere får innebygde GPS-mottakere. Når GPSen er innebygd, vil markedet bli enormt.

 

– Like stort som for bærbare navigatører?

 

– Over tid tror jeg markedet for mobiltelefoner med navigasjon vil bli større. Men hva mener man egentlig med bærbar navigasjon? Alle enhetene vil se like ut. Det vi i dag kaller en mobiltelefon, vil bli en kombinasjon av telefon, PDA og bærbar navigasjon. Det er vanskelig å trekke klare skiller mellom bærbar navigasjon på dedikerte enheter og bærbar navigasjon på mobiltelefoner.

 

– Hva har GPS-teknologien betydd for Tele Atlas?

 

– Den er fullstendig avgjørende både for vårt selskap og navigasjon generelt. I de første navigatørene virket ikke GPSen, bortsett fra når man sto stille. Mottakerne er blitt mindre, mer nøyaktige med bedre batteritid, og billigere å produsere. Potensialet er 10-talls millioner biler og 100-talls millioner mobiltelefoner årlig. De vil i stadig større grad bli brukt i verdifullt gods, for eksempel plasserer British Telecom dem i ADSL-modemene sine. Kanskje kommer det en dag bukser med innebygd GPS? Kort sagt kan alt og alle lokaliseres med denne teknologien.

 

– Historisk sett, hvor står navigasjonsmarkedet i dag?

 

– Hvis en ser på navigasjon totalt i Europa, ble det i fjor solgt 9,5 millioner enheter. Dette var tre ganger så mye som året før. Hvis en ser ti år inn i fremtida, vil markedet være på flere hundre millioner enheter.

 

– Hvor viktig vil Tele Atlas være om ti år i dette markedet?

 

– Jeg håper vi fortsatt vil være viktige. Kartverkene kommer i dag bare fra to selskap. Vi har et duopol, og vi har gjort store investeringer. Ikke bare med tanke på penger, men også på organisasjon og teknologi. Ekspertene tror duopolet vil vare lenge; at det ikke kommer nye og store aktører inn i markedet. Hvis dette blir tilfelle, vil vi dele de store volumene på to.

 

– Hvorfor vil Tele Atlas lykkes?

 

– Vi er ekstremt dedikerte til våre kart. Dette er det vi gjør. Vi lager ikke enhetene – men fokuserer på å lage best mulig kartverk. Vi er opptatt av kvalitet, og samarbeidet med våre partnere som lager enhetene. Vi konkurrerer ikke med dem. Forretningsmodellen vår er ekstremt solid, og har vært slik de siste 20 årene. Vi satser videre på samme måte, og vil lage best mulig kart for flest mulig land.

 

Drømmene oppfylt

– Du er en av grunnleggerne?

 

– Ja, jeg lagde mitt første digitalkart for 20 år siden.

 

– Er dagens navigasjon slik du drømte om at den skulle bli?

 

– Det er blitt mye mer enn jeg kunne forestille meg. Det vi ser i dag er at både bilnavigasjon og bærbar navigasjon tar av for alvor, så alle mine drømmer blir oppfylt.

 

– Hva er utfordringen for detaljhandelen i elektronikkbransjen når det gjelder navigasjon?

 

– Det er egentlig ikke store utfordringer for denne bransjen, for den rir på en bølge. Som jeg sa tidligere vil de være den viktigste distribusjonskanalen for navigasjon. Utfordringen blir å ta inn de riktige produktene i sortimentet, for vi ser allerede et titalls produsenter av bærbare navigatører i markedet. I fremtiden vil antallet tidobles – kanskje enda mer. Med de store volumene som går gjennom disse kanalene, er navigasjon en svært stor mulighet.

 

– Har du testet dine egne kartverk i Norge?

 

– Nei, jeg har dessverre ikke det. Jeg har vært i Norge, men bare på korte besøk, og jeg vil gjerne se mer av landet, sier belgiske Alain De Taeye.

 

Under pressesamlingen i Roma har han med seg amerikaneren Jack Reinelt, som er adm. direktør for EMEA (Europe, Middle East og Africa). Han beskriver det norske markedet slik:

 

– Det norske markedet er viktig for oss, og i samarbeid med våre partnere som utvikler navigasjonsenhetene har vi stor suksess her. Som for resten av Europa er markedet i stadig vekst, og vi er godt fornøyd med resultatene.

 

– Norge er et stort land i areal, men lite når det gjelder antall potensielle kunder?

 

Bilentusiaster

– Folketallet er kanskje lite, men jeg har inntrykk av at Norge er et land med mange bilentusiaster – der folk fortsetter å bruke navigasjon når de først har fått prøve. Folk i den nordiske regionen er også mye på farten, hvis de reiser til andre deler av Europa tar de gjerne med seg sin bærbare navigatør som gjør det lett for dem å finne frem – enten de er på forretningsreise eller ferie.

 

– Hvorfor bør kundene velge navigatører med kartverk fra Tele Atlas?

 

– Våre kart er utviklet for å være så brukervennlige som mulig. Vi jobber tett sammen med våre partnere, som leverer selve navigasjonsenheten, for å finne de rette løsningene for kunden. Dette samarbeidet gir den beste totalløsningen, for det som virkelig betyr noe er hvordan ting virker sammen – ikke så mye hvem som har det beste kartet for et bestemt område.

 

– Her i Roma har dere vist et nytt produkt med tredimensjonale bilder og turistinformasjon. Når vil dette være tilgjengelig i markedet?

 

– Vi har vist en prototyp, og de nye elementene vil etter hvert bli integrert i en rekke ulike produkt. Det er ikke sikkert det kommer et produkt på markedet nøyaktig likt det vi har vist her i Roma. Men vi arbeider for at for eksempel tredimensjonale figurer av landemerker og turistinformasjon skal bli en del av en komplett kartpakke.

 

– Så Roma er det eneste stedet dere har dekket på denne måten?

 

– Nei, vi har lagd rundt 500 tredimensjonale figurer av severdigheter i de store byene i Europa. Det vi gjorde i forbindelse med denne demonstrasjonen, var å plassere dem inn i en rundtur i Roma med turistinformasjon – dette er noe vi i Tele Atlas normalt ikke gjør.

 

Tele Atlas

Grunnlagt i 1984, med hovedkontor i Hertpgenbosch i Nederland. 2.300 ansatte i 20 land. Omsatte for 200 millioner euro i 2005, en vekst på 57 prosent fra året før. Forventet omsetning i 2006 er 250 millioner euro.

 

Navteq

Grunnlagt i 1985, med hovedkontor i Chicago i USA. 1.900 ansatte på 131 kontor i 23 land. Omsatte for 390 millioner euro i 2005, en vekst på 26 prosent fra året før. Forventet omsetning i 2006 er 465-485 millioner.

 

Duopol

Foreligger i økonomien når det kun er to forholdsvis like store bedrifter på samme marked. Markedet blir meget gjennomsiktig, og dette fører til at bedriftene tilpasser seg hverandre. Kilde: Wikipedia.

 

GPS-navigasjon

GPS (Global Positioning System) er basert på 21 satellitter som går i bane rundt jorda. Satellittene opereres av det Amerikanske forsvaret, men er tilgjengelig for sivilt bruk. Når navigatøren har kontakt med tre eller flere satellitter kan den beregne lengde og breddegrad. Høyde over havet krever fire satellitter. Jo flere satellitter den har kontakt med, jo mer nøyaktig beregnes posisjonen.

 

Nøyaktigheten er som regel 2-10 meter. Det må være fri sikt mellom GPS-mottageren og satellitten, men informasjonen oppdateres hvert sekund og navigatøren vet derfor hvilken retning du beveger deg og i hvilken hastighet.

 

Tele Atlas har utviklet tredimensjonale kart, slik som dette eksemplet fra San Francisco viser.
TV 2 Nettavisens Marte Ottemo (f.v.), Digital Worlds Gisle Orlund og Autofils Vidar Gulliksen ved foten av Spansketrappen.
Marte Ottemo i TV 2 Nettavisen, utstyrt med digital navigatør, blir spurt om vegen av en innfødt italiener, utstyrt med analogt kart.
Med et trådløst hodesett med blåtannteknologi får Marte Ottemo turistinformasjon rett i øret når hun kommer nær nok severdighetene i Roma.
Tredimensjonal visning fra Tele Atlas.
Europasjef Jack Reinelt med smarttelefonen fra Mio, der informasjon om for eksempel Peterskirka (i bakgrunnen) ligger inne som tale.
Når man kommer nær nok severdigheten, slik som Pantheon her, vises et tredimensjonalt bilde som brukeren kan snu og vende på.
Til toppen