Administrerende direktør Jan Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen ser en vekst omsetningen på TV i 2015. Foto: Stian Sønsteng

FÆRRE, MEN STØRRE TVER

Det selges færre TV-apparater enn tidligere, men større og mer avanserte apparater trekker omsetningen opp.

Antall solgte TV-apparater faller fra 429.000 enheter i 2014, til 387.000 i 2015, en nedgang på nesten 10 prosent. Totalomsetningen for TV i 2015 øker likevel med 10 prosent, etter at gjennomsnittprisen på TVer igjen øker.

– Vi ser at andelen TVer med UDH-oppløsning endte på 15 prosent av markedet, og det at vi kjøper mer avanserte og større skjermer bidrar til veksten i omsetning, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Høyere oppløsning og lavere pris har gjort at nordmenn hopper opp en størrelse når de kjøper seg ny TV

I 2014 var 44-54 tommer den største kategorien, mens i 2015 er 55-65 tommer blitt den nye folke-TVen, med en andel av markedet på 36,2 prosent.

2015 ble også året hvor plasma som teknologi forsvant fra det norske markedet, nå er det LCD og oled som regjerer.

–Vi har tall på antall solgte oled-TVer i 2015, men da det kun er én produsent på markedet i dag, kan vi ikke gå ut med disse tallene offentlig, sier Røsholm.

 

Ultra HD tar andeler

For andre år på rad har bransjen også tall på antall solgte Ultra HD-TVer, som i 2014 havnet på nesten 39.000 enheter, rundt 9 prosent av totalmarkedet. I 2015 økte altså denne andelen til litt over 15 prosent.

– Vi ser at det kommer stadig flere modeller med Ultra HD på markedet, og prisene har falt betraktelig siden introduksjonen. Stiftelsen Elektronikkbransjen tror derfor vil fortsette å ta andeler i 2016, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i stiftelsen.

Størrelsen på TVene nordmenn kjøper øker også. I 2014 var 44-54 tommer den største kategorien, med 31,2 prosent av modellene som ble solgt i denne størrelsen. I 2015 er det 55-65 tommer som er mest populært, med 36,2 prosent av markedet.

– Høyere oppløsning og lavere pris har gjort at nordmenn hopper opp en størrelse når de kjøper seg ny TV, sier Røsholm.

Større, men billigere

Etter at gjennomsnittsprisene på TV falt i 2014, ser vi nå en verdiøkning i kategorien. Totalomsetningen for TV i 2015 øker ti prosent, 2439 millioner kroner i 2014, til 2686 millioner kroner. 

Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine, og andelen som bruker strømmetjenester har steget fra 37 til 49 prosent av norske husholdninger. Netflix er mest populært, 38 prosent av de som strømmer har et abonnement på tjenesten, mot 22 prosent i 2014. Blant unge mellom 18 og 29 år sier hele 65 prosent at de abonnerer på Netflix, samme tall i 2014 var 46 prosent.

TV 2 Sumo er neste på listen, 15 prosent av norske husholdninger sier de kjøper tjenesten, 10 prosent sier de har Viaplay, mens 8 prosent sier de har HBO.

– Vi gjør oppmerksomme på at dette er antall husholdninger, det kan være flere abonnement i en husholdning, sier Røsholm.

Når det gjelder nordmenns TV-vaner ser vi at tradisjonell TV-seing på langt nær er like dødt, men det faller. I 2014 sa 96 prosent at de fortsatt ser på TV-apparatet, i 2015 er tallet nede i 92 prosent. 40 prosent ser TV på PCen, 31 prosent på nettbrettet og 15 prosent på mobiltelefonen. (Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).

– Størst vekst på nye plattformer er det mobil som har. Tallet har ligget stabilt på 8-9 prosent de siste årene, men i 2015 hoppet det altså til 15 prosent, sier Røsholm. 

Stadig flere ser TV på andre skjermen enn TV-apparatet. Foto: LG
Snart kan du kjøpe Netflix direkte fra Altibox. Foto: Netflix
Til toppen