Kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen ser en vekst i antall solgte TVer i 2014. Foto: Stian Sønsteng
Kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen ser en vekst i antall solgte TVer i 2014. Foto: Stian Sønsteng

FLERE OG STØRRE TVER

Det selges flere TV-apparater enn tidligere, men til tross for større skjermer går gjennomsnittsprisen ned.

2014 ble et godt år for TV-salget i Norge. I 2014 ble det solgt 430 000 TVer, en oppgang på 3,6 prosent fra 2013s 415 000 enheter. Det er LCD som er kongen av TV-teknologien, med 98 prosent av salget. I 2013 samme tallet 94 prosent, så andelen plasma har altså falt fra 6 til 2 prosent i 2014.

– Vi tror at plasma som teknologi kommer til å forsvinne fra det norske markedet i løpet av 2015. Vi har også tall på antall solgte oled-TVer i 2014, men da det kun er én produsent på markedet i dag, kan vi ikke gå ut med disse tallene offentlig, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Vi vet at TV er et område hvor det er sterk konkurranse blant kjedene, noe som bidrar til å presse prisene. Nordmenn får svært mye TV for pengene sine

 

Ultra HD tar andeler

For første gang har bransjen også tall på antall solgte Ultra HD-TVer, som i 2014 havnet på nesten 39.000 enheter. Det tilsvarer rundt 9 prosent av totalmarkedet.

– Vi ser at det kommer stadig flere modeller med Ultra HD på markedet, og prisene har falt betraktelig siden introduksjonen. Stiftelsen Elektronikkbransjen tror derfor at denne andelen vil øke i 2015, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i stiftelsen.

 Vi kjøper også stadig større TV-er. Fortsatt er 44-54 tommer den største kategorien, 31,2 prosent av modellene som blir solgt er i denne størrelsen, men andelen nordmenn som kjøper TVer over 55 tommer har økt kraftig, opp fra 20 prosent i 2013 til nesten 30 prosent i 2014.

– Veksten kom særlig på slutten av året, så vi tror 55 tommer blir den nye folke-TVen i løpet av første halvår i 2016, sier Ottemo.

 

Større, men billigere

Til tross for større og høyere oppløste TVer faller prisen på apparatene. Totalomsetningen for TV i 2013 faller sju prosent fra 2.502 millioner kroner til. 2.479 millioner kroner i 2014. 

– Vi vet at TV er et område hvor det er sterk konkurranse blant kjedene, noe som bidrar til å presse prisene. Nordmenn får svært mye TV for pengene sine, sier Røsholm.

Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine, og andelen som bruker strømmetjenester har steget fra 20 prosent til 37 prosent av norske husholdninger. Netflix er mest populært, 22 prosent av de som strømmer har et abonnement på tjenesten. Blant unge mellom 18 og 29 år sier hele 46 prosent at de abonnerer på Netflix.

TV 2 Sumo er neste på listen, 6 prosent av norske husholdninger sier de kjøper tjenesten, 5 prosent sier de har Viaplay, mens 2 prosent sier de har HBO og C More Play.

– Vi gjør oppmerksomme på at dette er antall husholdninger, det kan være flere abonnement i en husholdning, sier Røsholm.

Når det gjelder nordmenns TV-vaner ser vi at tradisjonell TV-seing på langt nær er like dødt som enkelte har spådd. 96 prosent sier de fortsatt ser på TV-apparatet, ned fra 98 prosent i 2013. 37 prosent ser TV på PCen, 26 prosent på nettbrettet og 9 prosent på mobiltelefonen. (Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).

– Størst vekst på nye plattformer er det nettbrett som har. 18 prosent sier de så TV på nettbrett i 2013, i 2014 har andelen steget til 26 prosent.

På videosiden fortsetter både DVD- og BluRay-spillerne å falle kraftig, ned henholdsvis fire og 36 prosent. Det selges nå kun 15.000 DVD-spillere og 70.000 BluRay-spillere gjennom Elektronikkbransjens medlemmer.

– Årsaken ligger nok i inntoget av strømmetjenester som ViaPlay, Netflix og HBO Nordic på det norske markedet, sier Røsholm.

Til toppen