Med slukkedato i sikte, fortsetter salget av dab-radioer å øke i Norge. Foto: Stian Sønsteng

FORTSATT DAB-VEKST

Dab-radioer selger fortsatt godt, hodetelefoner og strømmehøyttalere bidrar til vekst i omsetningen.

Det ble solgt én million sett hodetelefoner i Norge i 2015, en nedgang fra toppåret 2014 hvor hele 1,2 millioner av enhetene ble kjøpt av musikk- og moteglade nordmenn. Til gjengjeld kjøper vi dyrere hodetelefoner enn før, og andelen spurte som har betalt mer enn 1000 kroner for hodetelefonene har økt fra 27 prosent i 2014 til 45 prosent i 2015. Nærmere halvparten av de som kjøpte hodetelefoner i 2015 betalte altså mer enn 1000 kroner for hodetelefonen, noe som gjør at verdien øker i forhold til 2014, opp fra 600 til 650 millioner kroner. 

– Hodetelefoner er blitt mote, og mange har fler enn ett par. Nordmenn reiser også mye, og støydempende modeller har blitt populære. Men det er særlig musikktjenester på mobilen som har drevet salget, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Hodetelefoner er blitt mote, og mange har fler enn ett par. Nordmenn reiser også mye, og støydempende modeller har blitt populære. Men det er særlig musikktjenester på mobilen som har drevet salget

For første gang har bransjeorganisasjonen undersøkt hvor mange strømmehøyttalere som ble solgt i Norge, og i 2015 ble det solgt 305 000 av disse enhetene. Også her er det mobiltelefonen som driver salget.

 

Mer musikk

Bransjeorganisasjonen gjorde i 2014 endringer i rapporteringen av musikkanlegg, og har nå fått mer nøyaktige tall.

– Det gjør at vi ikke kan sammenlikne tallene for bakenforliggende år direkte, men vi er veldig fornøyd med å ha fått en bedre rapportering for disse produktene, sier Hans F. Johansson, statistikkansvarlig i stiftelsen.

Det ble i fjor solgt 260 000 musikkanlegg i Norge, en nedgang fra 375 000 anlegg i 2014.

Mens CD-spilleren er i ferd med å forsvinne fra statistikken med bare tusen solgte enheter i 2015, har den gode gamle platespilleren gjort et comeback de siste årene. Salget økte fra 9000 til 10 000 spillere fra 2014 til 2015, og bransjen forventer at salget vil holde seg.  

– Stadig flere unge oppdager vinyl og kjøper seg platespillere, og enkelte band og artister gir nå ut musikken sin i to formater; på strømmetjenester som Netflix og på vinyl. Det bidrar til å øke interessen for platespilleren, sier Røsholm.

 

Fortsatt dab-vekst

Nå har en slukkingsplan for FM-nettet blitt bestemt, og første region slukkes i januar 2017. I 2014 ble det solgt 667 000 dab-mottakere på tvers av bilradio, bord- og bærbare radioer, i 2015 steg dette til 740 000 enheter. 

– Vi ser at blant annet NRKs nye dab-kanaler har vært med å drive salget av den klassiske bordradioen med dab, og nå som slukkedato er satt har folk flest fått med seg at FM-radioen vil slutte å virke. Utsalgsstedene har også vært flinke på å informere kundene sine, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

På bil regner vi både nybilsalget og separate enheter, men ikke adaptere. Her har antall dab-anlegg steget noe, fra 112 000 til 115 000 enheter, men andelen biler med dab har steget til 60 prosent.

Innen bærbart lydutstyr, det vil gjerne si den typiske bordradioen, er salget opp fra 310 000 i 2014, til 480 000 radioer. Salget av større radioer med dab har falt noe, fra 170 000 til 120 000 enheter, men nå er så å si alle enhetene nå utstyrt med dab. Også fem prosent av nordmenn sier de har kjøpt dab-adapter til bilradioen sin.

Strømmehøyttalere som kobles til mobilen er blitt svært populære. Foto: Stian Sønsteng
Nordmenn kjøper noe færre, men til gjengjeld dyrere, hodetelefoner i 2015. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen