Siden januar i år har Espen Engh og Gøte Lundblad AS også fått bilunderholdning fra Boss i sortimentet.

FORTSATT MARKED FOR BILUNDERHOLDNING

– Markedet for bilunderholdning vil fortsatt være der, siden bilene varer lenger enn anleggene – ikke minst når det gjelder nye teknologier og bruksformer.

Det sier markedssjef Espen Engh hos Gøte Lundblad AS. Han har lang fartstid innen bilstereo og –underholdning, og arbeidet med Kenwood også før han i 2003 begynte hos Gøte Lundblad. Fra nyttår fikk selskapet i tillegg amerikanske Boss i sortimentet.

 

– Boss passer oss godt, som et rimelig alternativ til Kenwood. Begge er totalleverandører av bilunderholdning og de har dessuten en stor marineportefølje. Der Kenwood vil ha minst og best mulig forsterkere, leverer Boss størst mulig enheter. Slik unggutta liker det, sier Engh.

 

Han forteller at Kenwood etter mange år med jevn økning det siste halvannet året har hatt et formidabelt resultat.

 

– Jeg har mine ideer om hvorfor. For det første er det langt færre konkurrenter. De er der på papiret, men vi ser dem ikke i butikkene. Leverandører som er store ellers i Europa er nesten fraværende her hjemme. I butikker der vi tidligere har vært nummer to eller tre er vi blitt nummer én, og butikker som tidligere har sagt nei til oss tar nå selv kontakt, sier Engh.

 

Tilleggsutstyr

For 12-13 år siden hadde Kenwood en markedsandel på 25 prosent innen CD-radioer. Dette gikk ned til ti prosent, men nå er de i følge Engh tilbake på godt over 30 prosent.

 

– Markedet er mye mindre og det er færre om beinet, men vi selger langt flere av de dyrere spillerne enn tidligere. Det hører med til historien at prisen på toppmodellene er gått ned fra 7.000 til 3.000 kroner. Målet er at Kenwood og Boss til sammen skal ha 50 prosent av dette markedet, sier Engh.

 

Fortsatt er CD-radio i følge Engh den største produktgruppa, men omsetningen av multimedia og enheter uten CD-spiller begynner å ta seg opp.

 

– Vi er svært fornøyd med salget av multimediautstyr. Varegruppa er fortsatt liten i antall, men viktig siden den gir god inntjening og nesten alltid medfører salg av tilleggsutstyr som kabelsett for rattbetjening, brakett for tilpassing i bilen og en Iphone/Ipod-kabel. Dessuten kjøper disse kundene ofte bedre forsterkere og høyttalere, og de oppdaterer kartene sine hvert år, sier Engh.

 

Han er overrasket over prisutviklingen på multimediasystem til bil. For få år siden kostet slike enheter 15.000 kroner, nå er prisen redusert med en tredel. Da får kunden i følge Engh alt hun eller han spør etter.

 

– Jeg hadde aldri trodd det skulle bli så billig som det er i dag, og den svært lave feilprosenten bekrefter at kvaliteten fortsatt er god, sier Engh.

 

Som bilunderholdning regner han navigasjon, lyd, film og tilkopling av spillkonsoller.

 

For barna i baksetet

– Mange setter pris på at barna i baksetet kan se en film eller spille på lengre bilturer. Trådløse hodetelefoner og strømming (streaming) av musikk fra mobiltelefonen eller en bærbar musikkspiller er viktig. Det er blitt mye enklere enn tidligere å kople til spillkonsoller, og som et alternativ til skjermer på nakkestøttene velger stadig flere takmonterte skjermer på 10-12 tommer. Fordelen med disse er at man slipper reflekser fra sola, og når du parkerer kan skjermen vippes opp slik at den ikke sees fra utsiden. Til tross for høyere pris og vanskeligere montering ligger det et potensial for butikkene her, sier Engh.

 

Kenwoods skjermer koples til hovedenheten i bilen. Med trådløse hodetelefoner er strøm det eneste man trenger kabel til.

 

Blåtanntilkopling er viktig innen bilunderholdning. Hos Kenwood kan disse protokollene oppgraderes, men ikke hos Boss. Derfor har Engh valgt å selge Boss-modeller uten blåtann.

 

– Jeg synes synd på dem som selger spillere med innebygd blåtann som ikke lar seg oppgradere. Vi bruker mye tid på å hjelpe Kenwood-kundene med dette, som en viktig del av servicen, sier Engh.

 

Mens Kenwood kan koples til mobiltelefoner, musikkspillere og skjermer, står Boss-enhetene for seg selv.

 

– Det er ikke noe problem for butikkene å argumentere for prisforskjellene. Men Boss er et godt alternativ for dem som ønsker en rimeligere og enklere løsning, sier Engh.

 

Han sier det er en utfordring at det leveres stadig bedre systemer originalt med nye biler.

 

Tettere på bilimportørene

– Disse er helt akseptable for en vanlig bruker, men de er ofte dyre og en del av en større pakke. For mange vil det lønne seg å bestille bilen uten disse anleggene og heller kjøpe bilunderholdning hos en spesialist. Sitter det først et anlegg i bilen kan det med fordel byttes ut til noe bedre, og det finnes deksler til de fleste bilmodeller. I årene som kommer vil det fortsatt være stor utskifting, også fordi bilene som selges i dag vil vare lenger enn spillerne som sitter i – både kvalitetsmessig, men ikke minst når det gjelder nye teknologier og nye bruksformer, sier Engh.

 

Gøte Lundblad AS arbeider stadig tettere mot bilimportørene, som i enkelte tilfeller tar bilene inn til Norge uten bilunderholdning og heller får det montert her hjemme – spesielt gjelder dette de koreanske merkene.

 

Når det gjelder service og reklamasjoner har Gøte Lundblad AS avtale med forhandlerne om at produktet byttes på stedet. I følge Engh har dette tvunget seg frem fordi produktprisene er blitt lavere og reparasjonene dyrere.

 

Underveis i intervjuet med fagbladet Elektronikkbransjen blir Engh stadig avbrutt av innkommende telefoner. Priser og varenummer har han tydeligvis lagret i hodet.

 

Hyggelig bransje

– Vi er bare tre ansatte, men forsøker å gi kjappe svar uten ventetid. At vi er små gir oss mulighet til å være dynamiske når det gjelder lokale aktiviteter, og med eget lager kan vi levere i Stor-Oslo på dagen, sier han.

 

Engh skryter av konkurrentene sine i bransjen.

 

– Alle kjenner og respekterer hverandre. Det er synd at vi er blitt en liten gruppe, og at prispresset gir mindre rom til aktiviteter og messer, sier Engh.

 

Han er styreleder i Lyd i bil-gruppa som er en del av Stiftelsen Elektronikkbransjen, og håper flere blir med.

 

– Ikke bare for å dra lasset økonomisk, men også for at vi samlet kan stå for flere aktiviteter ute i markedet, sier Engh.

 

Tidligere fikk han stadig forespørsler fra Kenwood om hvorfor de ikke solgte flere høyttalere i Norge.

 

– Dette er det blitt slutt på, siden vi har hatt en stor økning de siste tre årene. Salget er mangedoblet, og jeg tror vi og andre japanske leverandørene har tatt andeler fra de amerikanske merkene, sier Engh.

 

Gøte Lundblad AS representerer også Kenwood når det gjelder hjemmeunderholdning, med mikrosystemer og receivere.

 

– Her selger vi mer enn det vi greier å få tak i, og vi sliter med at Kenwood ikke helt tror på prognosene våre.

 

Espen Engh i Gøte Lundblad AS med Kenwoods toppmodell DNX9260BT, der skjermen kan tas av for å gjøre spilleren til 17.000 kroner mindre fristende for tyveri.
DNX520VBT: Komplett multimediaenhet med 7" berøringsskjerm tilpasset VW og Skoda. Navigasjon, CD/DVD, blåtann, RDS-radio, USB med direkte tilkobling for Ipod/Iphone. Pris: 14.000,-
DNX520VBT tilpasset Golf. Enheten inneholder i følge Kenwood alt av ny teknolog.
DNX9260BT: I følge Kenwood markedets best utstyrte multimediaenhet. Navigasjon med 3D-bygninger, filanvisning og kart for Europa. Alle multimediamuligheter og lydinnstillinger. Nytt i år: avtakbar skjerm. Pris: 17.000,-
Til toppen