Bjørn Mangset (t. v.) i Nikon og Trond Langeland i Canon deltok på pressemøtet der Stiftelsen Elektronikkbransjen la frem statistikk og prognoser. Fra 1. februar gikk Fotorådet inn i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.

FOTORÅDET INN I ELEKTRONIKKBRANSJEN

– Foto og elektronikk hører stadig mer sammen, og det var et naturlig skritt videre at Fotorådet gikk inn i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Det sier Bjørn Mangset som leder Nikon Norge. Han sitter i styret i Fotorådet, som fra 1. februar meldte overgang fra IKT Norge til Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

– Styret har kjørt dette arbeidet i samråd med medlemmene. Det ligger en totalvurdering bak, og det handler om at vi føler oss hjemme i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Bilder er blitt en stadig mer sentral del innen forbrukerelektronikken, sier Trond Langeland, leder for Canon Consumer Imaging i Norden og Baltikum.

 

Også han er styremedlem i Fotorådet, og sier de har store forventninger til at Elektronikkbransjen nå skal ta over statistikk- og prognosearbeidet. Styreleder i Fotorådet, administrerende direktør Knut Aronsen i Focus Nordic Norge, går inn i styret i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 

Leverandører, kjeder og handlere

Medlemsbedriftene i Fotorådet må enkeltvis melde seg inn i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Per første 1. mars er Nikon Nordic AB Nuf, Fujifilm Norge AS, Bresson AS, Focus Nordic Norge AS, Canon Norge AS, Sony Norge AS, Olympus Norge AS og Casio Scandinavia AS innmeldt på leverandørsiden, mens Album2 AS, FotoKnudsen AS, Elite Foto AS, Fovea Holdning AS, Japan Foto og Eurofoto AS er med fra handler- og kjedesiden.

 

– Historisk sett har det vært tette skott mellom foto- og elektronikkbransjen?

 

– Disse er for lengst borte, jeg vil tvert i mot si at det har vært mer åpenhet og en stadig tilnærming. Går vi langt tilbake i tid var det kanskje slik at den tradisjonelle fotofaghandelen opplevde brunevarebransjen som den store stygge ulven, sier Langeland.

 

Mangset beskriver aktørene i Fotorådet som gode kolleger.

 

– De langt fleste er med i Fotorådet, og vi arbeider sammen for bransjens beste. At vi i vår gruppering har dimensjonen med bilder ved siden av kameraene gjør det hele veldig spennende, sier Mangset.

 

Langeland påpeker at Fotorådet var tidlig ute med å samle alle leddene i verdikjeden.

 

Verdiskapning

– Jeg presenterte faktisk hva Fotorådet hadde gjort for elektronikkbransjen den gangen de var i ferd med å gjøre det samme, sier Langeland.

 

Han tror Fotorådet kan tilføre de øvrige delene av bransjeorganisasjonen noe spennende.

 

– Verdiskapningen med bildeproduksjonen i tillegg til hardvaresalget er det spesielle med foto. Bilder står nært folks hjerter, og mulighetene som nå finnes for å lage bilder i alle formater, på lerret, fotobøker og så videre, gir forbrukerne fantastiske valg, enten de vil gjøre det selv eller kjøpe tjenestene, sier Langeland.

 

– Det har vært en viss avskalling i fotobransjen de senere årene. Hvilke forventninger har dere til tiden som kommer?

 

– Det er riktig at det har vært en konsolidering på handlersiden, der vi har fått færre, større og dyktigere aktører, sier Langeland.

 

– Fotobransjen er inne i en god trend, der verdien innen foto øker. Folk er interessert i å legge igjen mer penger både på speilrefleks- og kompaktmodeller, sier Mangset.

 

– Folk har virkelig oppdaget at de får bedre bilder. Speilrefleks utløste dette, og nå ønsker de også et kompaktkamera som gir bedre bilder. De opplever bedre resultater, og det er moro, sier Langeland.

 

Til toppen