FRA OEM TIL ODM

Skullcandy International har selv overtatt distribusjonen i Europa. Samtidig beveger selskapet seg fra livsstil og OEM til teknologi og ODM.

– Strategien til Skullcandy er å gå fra være livsstilsorientert til å bli et teknologidrevet selskap der vi selv utvikler produktene. Vi har tatt inn folk fra for eksempel Bose som hjelper oss med dette. Dette vil gjøre det vanskeligere å kopiere oss, sier Henrik Andersson.

Han var tidligere europeisk salgssjef i det svenske selskapet Fiftyseven North, som satt på rettighetene til Skullcandy i Europa. Disse er nå solgt til Skullcandy International, og Andersson blir med når hovedkontoret flyttes fra Gøteborg til Zürich. Samtidig økes ansvarsområdet hans til hele EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika).

Fortsatt Tura

– Vi slipper ikke livsstilssiden og fortsetter markedsaktivitetene med sponsing av artister, utøvere og arrangement, sier Andersson.

Hovedlageret plasseres i Rotterdam i Nederland. I Norge og Skandinavia skal Skullcandy fortsatt distribueres gjennom Tura Scandinavia.

– Men vi får en økt tilstedeværelse gjennom flere og egne Skullcandy-ansatte, sier Andersson.

Tidligere har Midt-Østen og Afrika blitt tatt hånd om fra Skullcandy Inc. i San Clemente i California i USA.

– På grunn av tidsforskjellen er det mer hensiktsmessig å gjøre dette fra Zürich, sier Andersson.

– Hva har det å si at Skullcandy International selv overtar distribusjonen i Europa?

– Det får stor betydning for varemerket. Man kan investere mer langsiktig enn det et distribusjonsselskap som Fiftyseven North kunne gjøre. Dette vil gjøre oss i stand til å ta det neste steget opp i markedet, mener Andersson.

Kina og Japan

Aaron Behle er ansvarlig for all internasjonal virksomhet i selskapet, han kommer tidligere fra Oakley og kommer hovedsakelig til å arbeide fra Park City.

– Alle våre nye produkter er ODM, det vil si at vi selv har utviklet og designet produktene fra starten. Produksjonen foregår i Kina eller Japan, sier Andersson.

OEM er en forkortelse for Original Equipment Manufacturer, mens ODM står for Original DesignedManufacturer.

– På CES i Las Vegas så vi at dere beveget dere opp i kategoriene med dyrere og mer påkostede produkter. Følges denne strategien videre?

– Absolutt. Våre kunder begynner å bli eldre. Vi startet med hodetelefoner for sju år siden. Kundene som da var 16 år er i dag 23, og vil gjerne bruke litt mer penger på hodetelefonene og ørepluggene sine, sier Andersson.

Powered by Labrador CMS