FRA SPILL- TIL UNDERHOLDNINGSMASKIN

Under årets E3 satset Microsoft på trygge og forutsigbare titler for kjernespillerne, og de ønsker å utvikle Xbox som underholdningsmaskin.

Publisert Sist oppdatert

Xbox som spillmaskin er ikke lenger spennende. Nå satser Microsoft på Xbox som underholdningsmaskin. I så måte er det ingen overraskelse at Microsoft unnlot å presentere en oppfølger til Xbox 360 på årets E3-messe. I stedet presenterte de en hel rekke forutsigbare skytespill og oppfølgere, som bestilt fra kjernefansen. Borte var fokuset på de digitalt nedlastbare minispillene som tidligere har blitt viet plass og oppmerksomhet på Microsofts pressekonferanser. Kinect-spillene - som de to foregående årene også fikk mye fokus (og pepper fra pressen i ettertid) - var også tonet ned. I stedet fremsto Microsofts Xbox 360 som en trygg og tradisjonell spillmaskin, nesten litt konservativ.

Kuler og granater

Det ble en grøt av kuler, granater, virtuelle drap og eksplosjoner

– Microsofts pressekonferanse var veldig kjedelig, til tross for at de viste frem mange spill jeg gleder meg til å spille. Det ble en grøt av kuler, granater, virtuelle drap og eksplosjoner, mener Rune Fjeld Olsen, journalist i VG.

Microsoft åpnet med Halo 4 og avsluttet med Call of Duty: Black Ops 2. Innimellom ble det tid for snikmord i Splinter Cell: Blacklist, skyting i Gears of War og bilkjøring i et nytt Forza-spill. Fokuset var på tradisjonelle spill i tradisjonell innpakning, og de store overraskelsene uteble.

Når Microsoft ikke snakket om spill, snakket de om underholdning og nye teknologivinninger. Størst fokus fikk Smartglass-funksjonaliteten, et system som lar maskinen kommunisere med tablets og smarttelefoner, slik at man kan sende informasjon, grafikk og tekst fra et spill eller en film til nettbrettet sitt, og tilbake. Passende nok ble TV-serien Game of Thrones via nettjenesten HBO (kun tilgjengelig på Xbox 360 i USA) vist, der seeren kan følge med på et kart på nettbrettet sitt mens han ser serien på TV-skjermen, og på den måten holde seg oppdatert på hvor i verden handlingen foregår.

Sport, musikk og film

Men HBO var ikke den eneste TV- og filmleverandøren som fikk fokus på årets pressekonferanse. ESPN, Paramount, Nickelodeon og BBC ble blant annet nevnt som nye innholdsleverandører til Xbox 360. Sport, filmer, TV og underholdning. Tett etterfulgt av en annonsering av Xbox Music - en ny musikktjeneste til Windows-enheter og Xbox 360 med 30 millioner sanger tilgjengelig.

Det er en naturlig utvikling av Xbox 360-konsollen, og mange analytikere har lenge påpekt at Microsofts egentlige mål aldri har vært å lage en dedikert spillkonsoll, men en underholdningsmaskin forkledd som en spillkonsoll.

Ifølge Microsoft har bruken av Xbox 360 endret seg de siste årene, og i USA brukes det nå mer tid på andre underholdningsformer enn spill på konsollen. Microsofts egne målinger viser at amerikanere med Xbox 360 bruker 84 timer i måneden koblet til Xbox Live - Microsofts nettjeneste for Xbox 360. Over halvparten av tiden brukt på Xbox Live benyttes til å lytte på musikk eller se film, mens under halvparten av tiden brukes til spilling. Dermed er ikke Xbox 360 primært en spillmaskin lenger i USA, men en underholdningsmaskin.

Magert i Norge

Foreløpig finnes det svært få lignende tjenester i Norge. Mens amerikanere har HBO Go, Netflix, Hulu og andre populære tjenester som streamer film og TV-underholdning, finnes det et begrenset utvalg filmer å leie i Norge. Hvorvidt vi vil få tjenester lignende det amerikanske tilbudet i nær fremtid her i landet er usikkert.

Microsofts nærvær på årets E3 var forutsigbart på grensen til det kjedelige. Fra å være en aggressiv aktør som har bladd opp penger for å skaffe seg eksklusiviteter for å få overtaket på konkurrentene, og som også har vært svært aktive for å stimulere veksten i indie-spill, tyder årets E3 på at Microsoft nå har nådd målet sitt med spillmaskinen Xbox 360, og snart er klare til å ta steget over fra spillkonsoll med underholdningselementer til å bli en underholdningsmaskin med spillelementer.

- Den mest åpenbare trenden er at alle de tre konsollutgiverne nå satser på flere skjermer til spillinnhold og en utvidelse av hvilke funksjoner en spillkonsoll skal ha. Både Xbox 360 og PS3 har blitt mer og mer multimediale de siste årene, og det er en utvikling som vil fortsette, mener VGs Rune Fjeld Olsen.

SMARTGLASS

Med en egen systemoppdatering i høst, åpner Microsoft for muligheten til å koble sine smarttelefoner og nettbrett til Xbox 360-konsollen. Kommunikasjonen er toveis, slik at man kan kontrollere menyer og spill direkte via smarttelefonen eller nettbrettet sitt, og også motta signaler fra spillene eller medieopplevelsene til telefonen sin. For eksempel kan man lese biografier på skuespillere som er med i filmen eller følge handlingen på et kart. I sportsspill kan man sette opp taktikker på nettbrettet sitt som spillerne så følger på skjermen. Teknologien er åpenbart inspirert av den nye kontrolleren til Wii U.

XBOX 360

Xbox 360 ble lansert i november 2005, og finnes i en rekke ulike modeller der harddiskstørrelsen stort sett er den eneste variabelen. Det er solgt 67,2 millioner enheten av konsollen så langt.

UNDERHOLDNINGSKANALER

Fra lanseringen i 2005 frem til nå har Microsoft fått stadig flere innholdspartnere når det gjelder film og video. Her er et lite utvalg av noen av innholdsleverandørene i USA:

Les også: Mellomår for spillbransjen

Powered by Labrador CMS