Fujitsu Siemens vil tilby frihet i tid og rom

- I dag tilbyr vi frihet i tid. I morgen vil vi også tilby frihet i rom, slik at TVen kan følge deg rundt i huset.

Det sier svenske Björn Fehrm, som er direktør for satsingen på digitale hjem ved Fujitsu Siemens Computers hovedkvarter i Tyskland.

- Dette handler om frihet i to dimensjoner. I dag kommer nyhetene kl. 19.30 på kanal 4. Da må du sitte der, hvis ikke et mediesenter spiller dem inn til deg - enten i serieinnspillinger eller enkeltprogrammer. Dette gir frihet i tid. I morgen kommer vi til å tilby frihet i rom, sier Fehrm.

Han bør vite hva han snakker om, for det var ved Fehrms avdeling konseptet med mediesenter ble utviklet.

- Det var vi som etablerte dette. Microsoft har kopiert vårt navn, og har siden i fjor sommer lisensiert arbeidet vårt – både satellittdelene, hele digital-TV-siden og en del av mediebearbeidelsen. Vi er ledene på dette området, sier Fehrm som har 30 medarbeidere i avdelingen.

- Hvilken nytte kan forbrukeren ha av frihet i både tid og rom?

- Du sitter foran TVen. Når du har et ærend på kjøkkenet eller vil gå til sengs, kan du trykke på pause. Når du kommer til det andre rommet, trykker du på en knapp og programmet fortsetter på TVen her. Vi er kommet langt med dette konseptet, og kommer til å lansere det på det europeiske markedet i høst.

- Har dere ett på muligheten for en tredje dimensjon?

- Nei, så langt har vi nok ikke kommet! ler Fehrm.

- Hvor viktig er arbeidet med konsept kontra tekniske løsninger for dere?

- Bak det hele ligger komplekse og avanserte løsninger, men fokus er rettet mot hva kunden ønsker. For fem år siden var det mye diskusjon om hva man kunne gjøre eller ikke. I dag er temaet: man kan gjøre alt, men hva vil man ha? I 2002 sa ekspertene hva kundene ville ha, og vi laget en slik boks i 2003. Det var ikke alt vi traff helt med.

- Hvilke funksjoner var det kundene ikke satte pris på?

- Klikkefilm, epost og bruk av TV som en informasjonsportal var mindre populært enn det vi hadde tenkt oss. Når det gjelder betalings-TV, er det for eksempel i Tyskland for mange gratiskanaler - hvis folk bruker opptaksfunksjonen, har de mer enn nok på boksen. Når det gjelder epost og portalbruk, er dette personlige oppgaver som ikke hører hjemme i TV-hjørnet der familien samles, sier Fehrm.

- Hvor mye penger har Fujitsu Siemens brent av for å komme frem til disse erkjennelsene?

- Vi har betalt våre lærepenger, og vi er glade for at vi gjorde det siden vi har beholdt vår posisjon som markedsleder i segmentet. Det er veldig vanskelig å si hvordan kunden reagerer på en ny funksjon. Det er først når man sitter der med fjernkontrollen at svaret gir seg. Reaksjonen man får den første timen viser seg å være det som holder seg – hvis teknikken fungerer som den skal.

- Hva betyr de elektroniske programguidene (EPG) for konseptet?

- EPG er svært viktig. Uten denne er boksene vi lager verdiløse. Se bare å se på den forrige teknologien som ble brukt til TV-opptak; halvparten av alle VHS-opptakere står ubrukt fordi de er for vanskelige å betjene, sier Fehrm som er ingeniør med bakgrunn blant annet fra Compaq.

- Vår avdeling for digitale hjem omfatter også våre bærbare maskiner. Den kraftigste komponenten i et digitalt hjem er datamaskinen. Dette er stedet der man bearbeider, skaper og går dypere. Activy eller Scaleo E bruker du der du lener deg tilbake. Fujitsu Siemens har digitale hjem som satsingsområde, og vi har solgt 100.000 TVer det siste året. Vi optimaliserer kjeden som består av tre ledd: mottaking, bearbeiding og presentasjon. Med de nye flate TVene har du et klart misforhold mellom de to siste leddene, de passer ganske enkelt ikke sammen. Grensesnittet fungerer, men det er ikke optimalisert. Si at du har en digitalmottaker som tar mot satellittsignalet. Så har du en digitalopptaker, som er koplet til TVen med en kabel. På denne måten går signalet fra digitalt til analog og tilbake, gjerne i ulike formater. Vi har tatt et helhetsgrep, og i våre senter kommer signalet inn som HD, det blir behandlet som HD, og vises på TVen som HD. Vi er store på hjemmemaskiner, og satser på å bli ledende også innen digitale hjem, sier Fehrm til fagbladet Elektronikkbransjen.

Produktsjef Svein-Erik Hansen i Fujitsu Siemens Computers AS i Oslo gleder seg til å få de nye produktene på markedet. Activy mediesenter har Windows Embeddet, et et låst operativsystem som forbrukeren ikke kan bruke som en PC.

- Dette blir mer som en brunevareboks, men med datamaskinens kapasitet. Scaleo-serien er en PC med mediesenterprogramvare fra Windows. Scaleo E er andre generasjon, og har blant annet fått scart-innganger slik at også gamle TVer kan koples til. I forhold til forgjengeren Scaleo C er formen endret, slik at boksen passer til de øvrige komponentene som koples til TVen, sier Hansen.

Når det gjelder Activy kommer denne i to serier, 530 og 570, som igjen kan deles i tre varianter: med analog TV-mottaker, digital TV-mottaker, og satellittmottaker.

- I Norge er vi imidlertid i et vakuum, siden vi venter på det digitale bakkenettet og derfor ikke tror så mange ønsker å kjøpe den analoge versjonen i mellomtida. Dermed står vi igjen med satellitt, og denne er ikke klargjort til de riktige satellittene for det norske markedet ennå. Når dette er klart, vet vi ikke ennå. Foreløpig er det bare pilotlandene Sverige, Finland, Tyskland, Østerrike og Spania som har Activy i handelen, sier Hansen.

I juni kommer Activy Media Player på markedet i Norge til rundt 1.500 kroner.

– Endelig kommer en stabil boks med god nok kvalitet på markedet, sier Hansen. Det har vært et stort problem for hele bransjen å få slike bokser stabile, med god nok kvalitet. Derfor har dette produktet blitt utsatt med rundt ett år. Boksen gjør det mulig å kople til en ekstra TV til mediesenteret, og overføre musikk og videofiler trådløst mellom enhetene i huset. Den eneste begrensingen er at man ikke kan overføre direkte-TV mellom boksene, men denne muligheten kommer snart. Begrensningen ligger i databrikkene, og det er bare et par produsenter av disse i verden, sier Hansen.

Powered by Labrador CMS