Danske Vifa har fått fra å produsere høyttalerelementer til å selge trådløse høyttalere under sitt eget varemerke. Her modellen Copenhagen.

GOD LYD OG GODT DESIGN

Den danske høyttalerprodusenten Vifa har gått fra å produsere elementer for andre til å satse på sitt eget varemerke.

Vifa ble etablert i 1933 av N. C. Madsen. For et par år siden bestemte selskapet seg å gjøre ting annerledes.

– Frem til da hadde vi produsert høyttalerelementer for andre, men vi har sluttet med dette. Nå selger vi trådløse og aktive høyttalere med vårt eget varemerke. Vi har valgt å lage høyttalere som passer inn hjemme hos folk, og har kombinert to danske tradisjoner; å bygge høyttalere i nordisk design, sier salgssjef Henrik Sonne Daugbjerg i Vifa Denmark A/S når vi møter ham på IFA-messen i Berlin i begynnelsen av september.

Vi ønsker at butikkselgerne kan fortelle om kvaliteten vi tilbyr; både om materialvalget og lydkvaliteten

– Hvor mye av Vifa-produktene er produsert i Danmark?

– De er utviklet og designet i Danmark. Tekstilene som er brukt på høyttalerne er produsert i Danmark, læret i håndtakene er fra Sverige, mens produksjonen av elementer og sammensettingen av produktene foregår i Kina, sier Daugbjerg.

 

Kvadrat-tekstiler

Sammen med danske Kvadrat har Vifa utviklet tekstiler som er beregnet på å slippe gjennom lyd.

– Vi har lagt vekt på detaljene. For eksempel er det ingen synlige skruer, og alle produktene er laget i helstøpt aluminium. Designet er nordisk og minimalistisk, og produktene glir inn i møblementet uten at de roper ”Her er jeg!”, sier Daugbjerg.

Vifa viste sine produkter for første gang i fjor, på en møbelmesse.

– Dette er første gang vi er på en elektronikkmesse, og vi er her på IFA for å fortelle historien om den gode lyden vår, sier Daugbjerg.

– I hvilke kanaler vil dere selge Vifa?

– Vi vil være tilstede i møbelforretninger, livsstilsbutikker og i spesialhandelen. Vi ønsker at butikkselgerne kan fortelle om kvaliteten vi tilbyr; både om materialvalget og lydkvaliteten.

– Hvor ligger dere prismessig?

 

På linje med B&O Play

– Nivået er på linje med Bang & Olufsens Play-modeller. Der vi har et minimalistisk design er de litt mer avant garde. Vi står sterkt på lyden, og får gode tilbakemeldinger både fra tester i media og i hifi-butikkene. Vi har både godt design og god lyd, to ting som ikke nødvendigvis følges ad, sier Daugbjerg.

På IFA viser Vifa tre modeller; Helsinki, Copenhagen og Stockholm.

– Helsinki er en blåtannhøyttaler med Bluetooth 4.0 aptX. I de to større modellene er det blant annet Wi-Fi direct, AirPlay, DLNA, HD-audio og flac-dekoder. Vi bruker våre egne høyttalerelementer som er utviklet spesielt til hver modell, og digital forsterkerteknologi fra Texas Instruments bygget i Danmark, sier Daugbjerg.

Vifa har ti medarbeidere i Danmark, og egne ansatte ved fabrikkene i Kina. Produktene selges i 21 land; Kina, USA og Sør-Korea samt i 18 europeiske land. I Norge distribueres Vifa av EET Europarts.

– Hvordan går salget i Norge?

– Vi har en rekke spennende avtaler, og håper vi vil være synlige i det norske markedet, sier Daugbjerg.

Henrik Sonne Daugbjerg i Vida Denmark A/S og Bernt Sivertsen i EET Europarts med Helsinki-modellen. Foto: Stian Sønsteng
Vifa Helsinki måler 156x210x70 mm og veier 1,4 kg. Pris: 3.600,-
Vifa Copenhagen måler 268x362x90 mm og veier 4,65 kg. Pris: 7.000,-
Vifa Stockholm måler 215x1100x100 mm og veier 9,8 kg. Pris: 13.000,-
Fjernkontrollen som følger med Vifa Stockholm.
Til toppen