Gøte Lundblad AS har gått inn i bilbransjen

– Vi har økt omsetningen på multimedianavigasjon vesentlig, og bilbransjen står i dag for 50 prosent av omsetningen vår i denne produktgruppen.

Det sier salgssjef Espen Engh, som har ansvaret for Kenwood.

– Vi satser fortsatt på bilstereospesialister, men hovedfokuset vårt er å få salget av den komplette multimediapakken samtidig som salget av bile n foregår. Vi tror finansieringen av 20.000 kroner er enklere å akseptere for kunden når hun eller han likevel kjøper en bil til 350.000 kroner - enn å komme et halvt år etter å bruk de samme pengene.

– Hvilke konsekvenser får dette for bilstereohandleren?

– Små. Prismessig er konkurransen fra bilbransjen liten for bilstereobransjen. Sistnevnte bransje arbeider lite mot nybiler, men mot sluttbruker og på bruktmarkedet.

– Kenwood samarbeider nå med Garmin, hva betyr dette?

– På navigasjon samarbeider vi med Garmin, og det har bidratt til at vi har fått en utrolig fin navigasjon hvor DVD-plata er fjernet og alt er harddiskbasert. Kartene er mye mer brukervennlige, dekningen er bedre, og vi har i dag markedets kanskje enkleste og beste brukergrensesnitt.

– Hvilke andre nyheter er viktige hos Kenwood?

– Vi har USB på mange av enhetene våre, med to meter kabel på baksiden og mulighet til å styre enhetene som en CD-plate uten ekstra kostnader for kunden. Tidligere kostet det en tusenlapp bare å kople til iPoden. Vi har også lansert en løs enhet med SR blåtannteknologi, som kan koples til praktisk talt alle enhetene våre. Hos konkurrentene må du velge riktig spiller for å få blåtannfunksjon.

– Hva vil du si om bilstereomarkedet generelt?

Rimelige og merkeløse borte

– Når vi snakker om hovedenheter er nedgangen dramatisk. Jeg tror leverandørene som har satset tung på dette og er rene bilstereoprodusenter ikke har hatt noen stor nedgang i Norge, siden en del andre har falt fra - de rimelige og merkeløse leverandørene er praktisk talt borte. Multimedia og navigasjon har en dramatisk økning i Norge.

– Har de tradisjonelle bilstereoleverandørene tatt en stor nok andel av det nye navigasjonsmarkedet?

– Nei. Den største andelen har uten tvil de enkelt monterte og rene navigatørene.

– Hvorfor skal forbrukeren kjøpe en multimediaenhet med navigasjon fra for eksempel Kenwood, i stedet for en rendyrket navigatør?

– Fordi hun eller han hos oss får mer enn bare å finne ut hvor veien går. Vi tilbyr en komplett løsning med bakseteunderholdning, DVD, CD, radio og forsterker. Et mer integrert produkt i bilen som ser ut som en del av førermiljøet, i stedet for en klump du fester på dashbordet og som du faktisk kun har bruk for når du skal på ferie, sier Espen Engh.

På IFA er Gøte Lundblad AS også representert med Toshiba. LCD-TVene fra denne produsenten har stått for en viktig del av omsetningsveksten hos selskapet det siste året.

– Det har bidratt til at vi per i dag har en økning i salget på 100 prosent i forhold til samme tid i fjor. Toshiba vil ta markedsandeler, og har det siste året gitt oss redskaper til å kunne gjøre dette. I høst lanserer vi to nye serier, dette gir oss muligheten til å gå ut bredere enn tidligere. Nå har vi tre modeller i hver størrelse, med mulighet til innsalg i flere kjeder, sier salgssjef Howard Lie.

– Hva kjennetegner Toshiba som TV-leverandør?

Egen fabrikk i Plymouth

– Toshiba har sin egen fabrikk i Plymouth i England, der de har en kapasitet på 100.000 apparater i måneden. De satser på kvalitet i alle ledd, og i den siste kvalitetskontrollen ut fra fabrikken slipper 99 prosent gjennom. Dette tilsier at Toshiba har produkter av meget høy kvalitet.

– Produserer Toshiba for andre enn seg selv?

– Så vidt jeg vet gjør de ikke det. De produserer for seg selv på det europeiske markedet fra 32 tommer og oppover, og kjøper 15, 23 og 27 tommere fra Tyrkia.

– Hvordan er det å markedsføre og selge TVer fra Toshiba i Norge?

– Toshiba har ikke brukt så mye penger som de andre store har gjort gjennom mange år, og vi har en jobb å gjøre. Kvaliteten får vi godkjent for, men vi trenger å profilere navnet bedre. Spesielt med tanke på at vi i november lanserer HD DVD, og vår toppserie LCD M100 med 100 Hz-skjerm som er den perfekte partner sammen med HD DVDen fra Toshiba.

– Hvordan er de t å arbeide med Toshiba, som kjemper for HD DVD i krigen mot Blu-ray?

– Vi må arbeide ut fra det vi vet og de produktene vi har. Vi vet at vi kommer på markedet med den første HD DVD-spilleren i november. Det kommer innhold, riktignok i begrenset antall i starten. Og vi vet at Blu-ray først kommer neste år, sier Lie.

Espen Engh supplerer:

– Den største konsekvensen er for forbruker; krigen vil bremse salget før et nytt høyoppløst format er hjemme i stua, siden kunden vil føle seg usikker på hvilket format hun eller han bør velge. Jeg tror to systemer kan leve side om side, slik det gjør innen spillkonsoller og datamaskiner. Det er lenge siden vi hadde VHS og Beta, og markedet er ganske annerledes nå enn den gang, sier Engh.

Plymouth [pliməþ]

By i England, ved grensen til Cornwall der elvene Plym og Tamar munner ut i det 5 km lange Plymouth Sound. 243.800 innb. (2001). Viktig flåtehavn, stort marineverft. Befestningene går tilbake til 1300-tallet, omtalt som Sudton e på 1000-tallet. Plymouth var i Elizabeth-tiden landets fremste havn. Under den annen verdenskrig ble byen sterkt bombeskadd.

Powered by Labrador CMS