Salgsdirektør Minh Huy Tran (t. v.) og teknisk sjef Øystein Nygaard i Canal Digital Norge AS med den nye flate satellittantennen. Foto: Stian Sønsteng

HÅPER FLATANTENNE OG APP GIR NY GIV

– Vi håper Canal Digital med den flate antennen og den nye Ipad-appen trekker flere kunder inn i butikkene.

Det sier Minh Huy Tran, ny salgsdirektør i Canal Digital Norge AS. Selskapet har nylig lansert en flat satellitt-antenne på 21 tommer, og en ny Ipad-app som gir tilgang til Canal Digital-innholdet.

– Vi har svært gode erfaringer fra Sverige med den flate antennen, både fra kundene og presse. Her i Norge er Expert pilotkjeden vår for dette produktet, og de utvalgte pilotbutikkene har allerede gjort svært positive erfaringer, sier Tran til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi er derimot ikke først med en slik applikasjon, men når vi nå kommer har vi et veldig sterkt tilbud som overgår det meste som er der ute

– Har det vært en utfordring for dere å være synlige i butikk?

– Både ja og nei. Vi ønsker med disse nyhetene å bli enda mer synlig i butikkene og skape enda større entusiasme hos selgerne og kundene for våre produkter. Målet er at vi sammen med kjedene får opp salget og trekker kundene til butikkene. Gjør vi dette, får vi bedre vareplassering og kommer i en positiv spiral, sier Tran.

– Vil den flate antennen gi dere flere kunder?

– Det er jeg overbevist om. Dette er et produkt som passer markedet og trendene. Kundene er opptatt av design og hvordan huset ser ut, og ikke minst tjenestene Canal Digital leverer. Denne kombinasjonen gjør at vi vil tiltrekke oss en større del av kundesegmentet.

 

Personifisert antenne

– Har det estetiske med den runde antennen vært et problem?

– Den tradisjonelle antennen har nok ikke gitt oss kunder på grunn av formen. Den flate antennen er noe mindre. Den kan males i husets farge, og vi legger opp til at den kan personifiseres med en folie som limes på. Dette tror vi vil fenge mange kunder, sier Tran.

Den flate antennen veier fire kilo, og kan brukes over hele Norge siden satellitt-signalene er like sterke i hele landet. Signalkvaliteten skal være tilnærmet lik en tradisjonell parabol.

Canal Digital har tidligere hatt tjenester på Ipad og Iphone tidligere, der man kan bruke dem som fjernkontroll, gjøre fjernopptak og TV-guide.

– Nå flytter vi også levende bilder og TV-innholdet ut på Ipad. Vi vil komme med løsninger for Iphone samt nettbrett og smarttelefoner med Android første halvår 2015, sier kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital Norge AS.

Ipad-appen Canal Digital Go som nå er lansert gir tilgang til 21 direktesendte TV-kanaler, ukesarkiv med godt over 1.000 programmer fra 13 TV-kanaler og over 2.000 TV-serier og filmer fra C More. Kunder som abonnerer på filmkanalene til C More får tilgang på flere tusen filmer og TV-serier fra C More Play. Her får man Norgespremierer på TV-serier fra HBO, Warner, Showtime og NBC, dagen etter at de har hatt premiere i USA. Det vil senere komme en funksjon som gjør det mulig å laste ned programmer og filmer slik at man også kan se innholdet uten nettilgang. Tilbudet vil styrkes med enda mer barneinnhold.

 

For alle frem til mars

Frem til mars 2015 er tjenesten inkludert i abonnementet til samtlige satellitt-TV kunder. Fra mars vil tjenesten være inkludert i Canal Digital Plus og for alle som har TV i flere rom.

Appen viser direktesendt innhold fra TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Bliss, TV 2 Sportskanalen, TVNorge, Max, Vox, Fem, Disney Channel, Disney XD, Disney Junior, Nick Jr, BBC World, BBC Lifestyle, BBC Knowledge, BBC Entertainment, Travel Channel, TLC, History, Nat Geo Wild og MTV. Samtlige TV-kanaler som man har i HD i TV-abonnementet vil også kunne ses i HD på Ipaden.

Ukesarkivet gir tilgang til over tusen TV-programmer fra den seneste uken, fra TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Bliss, TV 2 Sportskanalen, Disney Channel, Disney Junior, BBC Entertainment, BBC Knowledge, TLC, Animal Planet, Travel Channel, Nat Geo Wild og Discovery Channel.

– Hvilken rolle vil TV-distributørene ha i fremtiden, etter hvert som kringkasterne gjør innholdet sitt tilgjengelig i egne apper?

– Vi som TV-distributør er opptatt av å ha brukervennlige løsninger hvor vi har samlet mest mulig attraktivt innhold ett sted, slik at man slipper logge seg på ulike steder med pin-koder og kontonummer. Når vi nå lanserer Canal Digital Go på Ipad er dette første virkelige store skritt på veien mot at kundene skal kunne speile sitt TV-abonnement på husets ulike stasjonære og bærbare skjermer, sier kommunikasjonsdirektør Tjønndal Pettersen.

 

VG-kanalen eksklusivt

– Er enkelte innholdsleverandører forsiktige med å gi dere tilgang via denne applikasjonen?

– Nei, jeg opplever ikke det. Siden vi er en så stor nasjonal og nordisk aktør, når leverandørene ut til et veldig stort publikum. Men det går fortere hos noen enn andre. Brukermønstre etablerer seg fort, så det er veldig bra for dem som er med fra starten, og allerede før nyttår skal vi ha på plass enda flere TV-kanaler.

Den 4. november ble TV-kanalen VG lansert. Denne distribueres eksklusivt hos Canal Digital på satellitt og kabel det første halvåret.

– Hva betyr dette for dere?

– Det er en veldig spennende satsing. VG representerer en nyskapning og er en spennende utfordrer i kanalfloraen. Alle kundene våre får tilgang til denne. Kanalen retter seg mot et yngre publikum, med et nytt friskt uttrykk. Den blir hendelsesbasert, og når det skjer noe spennende i nyhetsbildet vil de gå rett på lufta med dette.

– Hvorfor tror du VG har valgt å begrense distribusjonen kun til deres abonnenter?

– Vi har hatt et veldig godt samarbeid og hos oss treffer man rundt én million norske husstander, det klarer ingen andre distributører. Det er ikke alle TV-kanaler forunt å treffe så mange seere fra dag én.

– Hvorfor gjør dere nå TV-innholdet tilgjengelig på nettbrett?

 

Detaljhandelen viktig

– Vi ønsker å gjøre vårt underholdningstilbud enda mer tilgjengelig, og det er et svar på at TV-vanene er i endring - og spesielt hos de yngre. Vi er kommet frem til en brukervennlig løsning som er enkel å ta i bruk, med en svært høy kvalitet på TV-bildene, som vi med trygghet slipper på markedet, sier Tjønndal Pettersen.

Salgsdirektør Tran sier detaljhandelen er svært viktig for Canal Digital.

– Det er her vi møter kundene ansikt til ansikt, der kundene kan teste ut produktene våre. Dette har tradisjonelt vært den desidert største og viktigste kanalen vår. Posisjonen har vært noe synkende til fordel for andre kanaler, men vi skal ha en viktig og stor posisjon i detaljhandelen.

– I hvilke andre kanaler selges Canal Digital?

– Vi selger godt via kundeservice, der kundene ringer oss. Vi ringer også ut, og vi selger via nettsidene våre. Rundt en firedel av salget er via detaljhandelen.

– Hvordan opplever du oppmerksomheten fra detaljhandelen?

– Den er positiv. Etter at vi lanserte Ipad-applikasjonen og den flate antennen har vi fått en ny giv.

– Andre aktører har vært på markedet med tilsvarende applikasjoner som dere nå lanserer en god stund. Hvor flinke har Canal Digital vært til å ta i bruk nye teknologier og distribusjonsformer?

– Mye av innovasjonen innen TV har skjedd på satellitt. Vi er derimot ikke først med en slik applikasjon, men når vi nå kommer har vi et veldig sterkt tilbud som overgår det meste som er der ute. Det ligger store ambisjoner i forhold til videre fremdrift, så mye vil skje både på nettbrett og smarttelefoner, sier Tjønndal Pettersen.

 

Kabel og satellitt

– Hvilken utvikling har dere sett når det gjelder markedsandeler på kabel og satellitt?

– På satellitt har vi hatt en svak nedgang. En tanke bak lanseringene vi nå gjør er at tilbudet vårt blir enda mer fleksibelt, kundene får en kombinasjon av det beste fra satellitt-TV og strømming.

Canal Digital har allerede et tilsvarende produkt for sine kabelkunder.

– Hvilke erfaringer har dere gjort her?

– Det vi ser er at etterspørselen er der, og det er naturlig at vi også på satellitt-TV kommer med et sterkt strømmetilbud. Vi skal være sterke på direktesendt TV, men også på nye tjenester som ukesarkiv der vi tar opp TV-programmene for kundene våre. I tillegg kommer premiumtjenester knyttet til attraktive TV-serier og filmer.

– Hvor store er kabel og satellitt hos dere?

– Satellitt-TV har i underkant og kabel-TV i overkant av 500.000 abonnenter.

– Dere er to selskap. Hvor nært samarbeider dere?

– Vi har samme varemerke, men benytter to ulike former for distribusjon og teknologi. Vi samarbeider mye, og høster erfaringer fra hverandre. Kabel-selskapet tilbyr telefoni, bredbånd og TV. Hos oss på satellitt er det et smalere tilbud, men vår nye applikasjon løfter innholdet vårt ut på flere skjermer og styrker det totale tv- og underholdningstilbudet, sier Tjønndal Pettersen.

På satellitt er Canal Digital størst i Norge, etterfulgt av Sverige, Danmark og Finland.

Canal Digital Go-appen for Ipad gir tilgang til mye av innholdet fra disitrbutøren.
Kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen med den nye Ipad-appen Canal Digital Go. Foto: Canal Digital
Til toppen