IKKE LENGER BARE PLASMA

Panasonic løsner på plasmasnippen og lanserer store LCD-TVer – en av disse med passiv 3D-løsning.

Publisert Sist oppdatert

Ny Norden-sjef, Paul Reid, understreker at de likevel fortsatt satser tungt på plasma og aktive 3D.

– Bortsett fra én modell har alle TVene våre aktiv 3D, og vi videreutvikler plasma. Vi lanserer store led-belyste LCD-TVer og forsøker oss med passiv 3D da vi ønsker å ekspandere og derfor må nå kunder med andre ønsker. Vi mener fortsatt kombinasjonen plasma og aktiv 3D er den beste løsningen, sier Reid til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han anslår at 70 prosent av Panasonics TVer støtter 3D.

I 2012 skal vi bli mer synlige

Grønn innovasjon

– På sitt internasjonale pressemøtet la Panasonic størst vekt på nye og energirelaterte produkter. Hva betyr dette for audio- og videosatsingen deres?

– Dette er fortsatt det viktigste forretningsområdet for Panasonic. Samtidig ønsker vi å videreutvikle oss som det vi kaller et grønt innovasjonsselskap, og vi har som mål at vi i 2018 skal være verdensledende på dette området – i forbindelse med vårt hundreårs-jubileum. Derfor bruker vi store midler på forskning og utvikling innen energirelaterte produkter, som solcelle- og batteriløsninger, systemer for å styre energiforbruket i hjemmet og i bilen, sier Reid.

MySpace TV

Mens Panasonic var en av driverne når 3D ble introdusert i markedet, havner de i skyggen av oled og 4K på årets CES. Bedre ble det ikke av at man på det innledende pressemøtet kunne få inntrykk av at deres eneste produktnyheter var en håndholdt kommunikasjonsenhet for Skype, en videreutvikling av smart-TV-løsningen med det nye navnet Smart Viera, det supersolide nettbrettet Tough Pad, samt MySpace TV-samarbeidet. En rundtur på utstillingsområdet med Reid viser imidlertid at produktutviklingen innen lyd og bilde pågår for fullt. Før vi tar for oss dette, kort om My Space TV: Dette er en løsning som skal gjøre det mulig kommunisere med venner og kjente samtidig som man ser en TV-sending. På CES ble det demonstrert med en video av en kameratgjeng som spredt for alle vinder sammen ser en direktesendt sportssending. Denne muligheten skal altså integreres i Panasonics produkter.

Mer lyssterke

Men over til produktene. Plasmamodellene i ST-, GT- og VT-seriene har nå byttet navn fra 30 til 50 og blitt mer lyssterke. Reid sier dette er viktig spesielt når man ser 3D, siden brillene stjeler noe lys.

– Hvor mye bedre er lysstyrken?

– Dette er ikke avgjort for de europeiske modellene. Mer lys trekker mer strøm, så vi må finne den beste kombinasjonen, men jeg vil tro de blir rundt 50 prosent mer lyssterke enn 2011-modellene, sier Reid.

De nye TVene blir rundt 1,5 ganger raskere når det gjelder bevegelsesskarphet. På plasma heter teknologien 2500 Focused Field Drive, på de led-belyste LCD-modellene Led Moving Picture Quality.

Pekeplate på fjernkontrollen

Panasonic kommer også med en ny fjernkontroll med en pekeplate for navigering av smart-TV-menyene, som leveres i tillegg til den konvensjonelle fjernkontrollen. Man kan også installere en applikasjon til smarttelefoner og nettbrett der man kan styre TVen på samme måte, både til Ios og Android.

Man kan også spille av innhold fra disse enhetene via DLNA. Foreløpig kan man bare dele innhold fra TVens nettleser tilbake. Ikke kringkastet TV, dette har ifølge Reid med innholdsrettigheter og gjøre.

Når det gjelder smart-TV-løsningen til Panasonic legger Reid vekt på at de har en åpen plattform.

– Frittstående applikasjonsutviklere kan dermed lage innhold. Dette er en nettbasert plattform, man har derfor muligheten til å ha et ubegrenset antall applikasjoner så lenge man er koplet til internett, sier Reid.

Sharp, LG og Philips?

Den nye smart-TV-versjon Smart Viera skal kunne håndtere flere applikasjoner samtidig, takket være en ny høyhastighetsprosessor.

– Planlegger dere å gå inn i smart-TV-samarbeidet med Sharp, LG og Philips?

– Vi har ingen annonseringer om dette her på CES, sier Reid.

– Hva med lokalt innhold?

– Vi har SF Anytime, og vil med det første annonsere ytterligere to store innholdsleverandører.

Panasonic viste flere nye BD-spillere, blant annet en svært kompakt modell.

– Smart-TV-løsningene våre introduseres først på TV, siden kommer de i BD-spillerne, sier Reid.

Vekst på lyd

Når det gjelder lydplanker lanserer Panasonic en rekke 5.1-løsninger, men de ser også et ønske om 2.1-produkter.

– Vi fokuserer på god lydgjengivelse, men også på et slankt design som står i stil med TVene. Blant annet har vi en løsning der lydplanken kan plasseres under TVen, men også deles i to og plasseres på hver side.

Også Panasonic har mikroanlegg med Apples trådløse Airplay-teknologi. Et mindre antall modeller kommer med dab digitalradio.

– Hvor viktig er audioproduktene for Panasonic?

– Dette er en liten del av virksomheten vår, men vi ser gode vekstmuligheter her. Etter hvert som TVene er blitt tynnere er det blitt vanskeligere å tilby god lyd i de innebygde høyttalerne. Forbrukerne vil ønske høykvalitets lyd som står i stil med de gode TV-bildene. Vi vil derfor investere mer i audioproduktene våre fremover, sier Reid.

Panasonic viste bare halvparten av årets lydportefølje på CES.

Mer synlige i Norden

– Etter noen måneder i sjefsstolen, hva vil du si om Panasonic posisjon i Norden?

– Vi har e svært god stab og et godt forhold til kundene, samtidig har vi gode muligheter for ytterligere vekst. Vi kan gjøre en bedre innsats når det gjelder å kommunisere fordelene med Panasonics produkter overfor kundene, og har nok ikke gjort en god nok jobb når det gjelder markedsføring de senere årene. I 2012 skal vi bli mer synlige.

– Er det derfor du her hit fra Australia?

– Vel, eh… Jeg har vært i Panasonic i Australia i sju år og har i hele min yrkesaktive karriere arbeidet med forbrukerelektronikk. Bransjen er overraskende nok ganske lik i Australia og Norden, og jeg håper derfor jeg kan bidra med noen gode tanker.

– Når vil bransjen se endringer med deg i førersetet?

– Jeg håper de allerede har oppdaget noe, at både detaljhandelen og forbrukerne vil se at vi er mer engasjerte, sier Reid.

Powered by Labrador CMS