– Innredningen er antrekket, mens hvitevarene smykker kjøkkenet

Electrolux-sjef for Nord-Europa, Mikael Bragd, tror detaljkjedene i framtida vil fokusere mest på funksjonalitet, mens kjøkkenspesialistene vil selge helheten.

– Hvordan tror du framtida vil utvikle seg når det gjelder forholdet elektro- og kjøkkenbransjen?

– Vi kommer til å ha en stor utvikling både på dyre og billige produkter. Der salgskurvene i markedet til nå har vært fremstilt som en rundt ball, vil grafene få form som et timeglass. Det er morsomt å se den fantastiske utviklingen vi ser på kj økkensiden, slik den vises frem her i Milano. Det er interessant å se at folk begynner å definere seg selv gjennom kjøkkenet, slik de historisk sett har gjort gjennom bilene. Vi kan se på innredningen som en dress eller kjole, og hvitevarene som tilbehøret – smykkene til antrekket. Dette er en trend som kommer til å forsterke seg i lang tid fremover.

– Hvor kommer nordmenn til å kjøpe hvitevarene sine i framtida?

– De kommer til å kjøpe dem hos kjedene, frittstående elektroforhandlere, og hos kjøkkenspesialistene. Hvordan strukturene kommer til å se ut i framtida kan jeg ikke si, men jeg tror detaljkjedene vil fokusere på funksjonalitet mens kjøkkenet som helhet selges hos kjøkkenspesialistene.

– Hvordan vil styrkeforholdet mellom elektro og kjøkken utvikle seg?

– Hvis vi ser spesielt på Norge, dominerer de store elektrokjedene med rundt 70 prosent av markedet. Lenger sør i Europa, for eksempel på Tyskland og Sveits, har kjøkkenspesialistene halvparten av markedet. Begge kommer til å finnes i fremtida, men når kunden kjøper noe hun eller han absolutt vil ha er de villige til å betale mer enn når de bare kjøper en enkelt funksjon.

Kjøkken er viktig

– Hva betyr kjøkkenet for Electrolux?

– Kjøkken er svært viktig for oss, og ett av våre sterkeste områder i Europa. Med den utviklingen vi ser nå, er dette en nøkkelgruppe for oss. Faktisk er det et av de viktigste områdene for Electrolux.

– Hva betyr en messe som Eurocucina for Electrolux?

– Dette er en mulighet til å vise alle våre tanker og idéer sammen med kjøkkenleverandørene. Forhåpentligvis får forbrukerne mulighet til å se nøyaktig det kjøkkenet det har drømt om.

– Savner dere et annet møtested for bransjen i Europa?

– Vi har to store messer i Italia og en salgsorientert messe i Tyskland. Her på Eurocucina står konsept og fremtidsrettede tanker i fokus.

– Kan du si litt om det norske markedet?

– Det er et bra marked for oss, et marked i vekst som drives av kjøkkensiden. Det er nesten et hjemmemarkedet, hvor det er viktig for oss å forsvare posisjonen. Det er et tøft marked, siden våre norske kunder i Elkjøp og Expert er viktig både i nordisk og europeisk sammenheng. Store tøffe kunder er ikke alltid like lette å hanskes med, men det er vår oppgave å sørge for at vi håndterer dem på beste måte.

– Hvordan er det å forholde seg til det nordiske markedet som et av flere europeiske markeder, der det finnes forskjeller fra region til region når det gjelder hvilke ønsker kun dene har?

– Når man er en del av et større selskap, er det mulig å se trender tidligere. Siden kjøkkenbransjen ikke er like utviklet i Norden som i resten av Europa, ser vi dette som et vekstpotensial. Dermed kan vi gi forbrukeren det de vil ha, samtidig som vi og våre handelspartnere kan kapitalisere på denne muligheten.

– Hvilke trender kommer til Norden fra kontinentet i nærmeste fremtid?

– Vi blir svært påvirket av design. Dessuten er den funksjonelle delen svært interessant, som for eksempel induksjon. Du har frostfrie produkter med frysere som løser problem mange har slitt med, og ovner som gjør det mulig å tilberede fisken som på restaurant.

Tre hovedmerker

– Hva er ditt eget favorittprodukt fra Electrolux?

– Funksjonelt er det induksjon. Rent arbeidsmessig er det den frostfrie fryseren.

– Electrolux har flere varemerker. Hvilke strategi har dere for disse?

– Når vi ser på europeiske varmemerker, kommer vi til å satse på AEG, Electrolux og Zanussi, med Electrolux som et bærende hovedmerke. Konsernet har også mindre varemerker, som vi kaller for lokale juveler. Eksempler på dette er Voss i Danmark og Husquerna i Sverige.

– Fra et markedsføringssynspunkt, er det fristende å slå sammen merkene og gjøre Electrolux enda tydeligere?

– Når man bygger varemerker er det svært viktig å appellere til den aktuelle målgruppen. Vi satser som nevnt på tre merker, og har i tillegg gamle og etablerte merker som gir gjenklang blant kundene - vi hadde vært dumme hvis vi ikke benyttet oss av dette. Men det er hele tiden snakk om kostnader, og vi sørger for at sortimentet krymper.

– Hva er det første merket som forsvinner?

– Vi har allerede plukket bort noen, for eksempel Terma i Sveits. Å gå for ett merke er ikke rett, å ha for mange merker er like feil, så vi må finne en balanse der porteføljen virkelig blir en portefølje.

– Hvis du skal sammenligne Electrolux med et bilmerke, hvem har dere mest til felles med?

– Det er fristende å si Volvo, til tross for at Electrolux har større mark edsandeler. Volvo er et globalt varemerke med sterk profil.

– Hva betyr det for Electrolux konkurransemessig at dere er et svensk selskap?

– Absolutt ingen ting. Hvis vi skal være en global spiller må vi se bort fra at vi er svenske. Selvsagt kommer vi ikke bort fra vår historie, men hvis Electrolux skal gjøre globalt suksess må også arbeide globalt.

– Er det ting dere har med dere fra den svenske folkesjela som er en fordel?

– Det vet jeg ikke. Når du har en global og flerkulturell organisasjon, er det viktig at alle har en struktur som er sjelen i selskapet. Du må være åpen, og plukke det beste fra de ulike markedene for å finne veien fremover.

Powered by Labrador CMS