Ja takk til distribusjon i elkjedene, sier Fujifilm

– At vi ikke distribueres i elkjedene har noe å gjøre med de valgene som gjøres der. Vi har ingen preferanser for fotobransjen.

Det sier markedsdirektør Rolf Erik Smith i Fujifilm Norge, som er generalagent for japanske Fuji Photo Film Co.

– Vi har hatt vår forankring i fotobransjen i mange år gjennom salg av film og filmbaserte produkter. Det er kanskje derfor vi fremdeles har vårt største volum her. Vi selger også via nettbutikker, med godt resultat. At vi ikke er i elektronikkbransjen har noe å gjøre med de valgene som gjøres i de enkelte distribusjonskanaler, og det er noe vi ikke har kontroll med, sier Smith.

Han mener selskapet på Photokina presenterer mange nyheter som bør interessere mulige samarbeidspartnere.

– En av disse er ansiktsgjenkjenning, der vår løsning er vesentlig raskere enn konkurrentenes. Vi kan identifisere opp til ti ansikter i løpet av 1/500-dels sekund. Dette løser en utfordring mange forbrukere har hatt; å få hovedmotivet i fokus. Tidligere er dette løst ved at man trykker utløseren halvveis ned og flytter utsnittet før man tar bildet. Vi har alle sett utallige eksempler på at dette ikke blir gjort. Nå finner kameraet ansiktene og fokuserer skarpt på dem, sier Smith.

Målet er 10.000 ISO

Fujifilm bygger videre på konseptet med høy lysfølsomhet, som de mener er viktig for å få gode bilder i dårlig belysning.

– Vi er alene om å kunne ta bilder i 3200 ISO med full oppløsning. Vanligvis må man halvere oppløsningen eller mer nå man går opp i ISO. Fujis mål er å nå 10.000 ISO, fordi det er dette øyet oppfatter. Når dette vil skje, vet vi ikke.

– Er kundene opptatt av dette?

– Jeg tror ikke kundene er opptatt av ISO-begrepet, men de ønsker selvfølgelig å få gode bilder i dårlig lys. Det har vi sett på modellen F30 som vi har hatt i markedet i tre måneder, og som er blitt en kjempesuksess.

Fuji lanserer S6500, som er en semiproff modell som kommer mellom kompakt og speilrefleks, med en brennvidde på 28-300 mm.

– Vi lanserer også S5 pro, som bygger på D200-prinsippet til Nikon men da med Fuji-teknologi. Du kan bruke Nikon-optikk på dette huset.

– Hvordan er styrkeforholdet hos dere mellom speilrefleks og kompakt?

– Det er kompaktkameraene som er vår klare styrke. S5 pro er mot et mindre kundesegment, hovedsakelig studiofotografer. Styrkeforholdet er nærmere 95/5, sier Smith.

Han beskriver fotomarkedet i Norge som turbulent med stor fokusering på hurtig omsetning, marginpress og nye lanseringer.

– Det er utfordrende tider, sier Smith.

Han mener det ikke er usannsynlig at man fremover ser flere fusjoner mellom aktørene i fotobransjen.

Ryktet om papirets død

Asgeir Bugge er produktsjef for digitalt laboratorieutstyr. Som flere andre leverandører viser han nye fotokiosker på Photokina, og han tror ryktet om papirets død overdrevet.

– Det ser slik ut for vår del. Vi er en av de siste mohikanere som fortsatt tror på kjemifremkalt papir. Grunnen til at vi tror på dette er at forholdet pris/ytelse som er bedre enn alt annet, suer Bugge.

Han forteller at det i Norge årlig forbrukes 1,8 millioner kvadratmeter papir. Hoveddelen av dette vil fortsatt omsettes i fotobutikkene, mener Bugge:

– Folk vil fortsatt se bildene sine på papir, selv om det kommer stadig flere digitale løsninger for å vise bildene. Kundene vil ofte velge en butikkløsning der de får bildene sine raskt og i en holdbar kvalitet. Vi har en ny serie kiosker som gjør det enklere både for kunden og butikkene å skrive ut bildene.

– Har detaljhandelen utnyttet potensialet som ligger i fotokiosker godt nok?

– Nei. Fotohandlerne er i ferd med å skjønne det, men det er ikke nok for et samvirkelag eller en klesbutikk å sette opp en kiosk. Fotobutikkene leder konkurransen fordi folk er vant til å gå dit. Enn så lenge er det ingen som har greid å snu dette, sier Bugge.

Powered by Labrador CMS