Administrerende direktør Karsten Kjoss (t. v.) i Jensen Skandinavia og markedsdirektør Bernt A. Andersen i RiksTV. Foto: RiksTV

JENSEN LEVERER NETT-BOKS TIL RIKSTV

Det helnorske IT-selskapet Jensen Scandinavia skal levere trådløs overføring av RiksTVs nye internett-tjenester som filmleie, VGTV, TV 2 Sumo og YouTube.

– Dette er vår største avtale noensinne, sier administrerende direktør Karsten Kjoss hos Jensen Scandinavia i en pressemelding.

Her heter det også at RiksTV denne høsten gjør sin største og mest omfattende satsing siden selskapet ble etablert 1. september 2007. TV-distributøren skal nå bruke internett for å utvide kapasitet, tjenester og for å få inn flere nye kanaler.

Vi ser frem til å lansere vår satsing på internett og digitalt bakkenett i den samme TV-boksen

Det Oslo-baserte teknologiselskapet Jensen Skandinavia skal sørge for trådløs overføring mellom internett-ruteren og TV-boksen. Avtalens varighet er tre år med mulighet for forlengelse på ytterligere to år.

Unngår kabling

– Vi er fornøyde med å ha sikret oss en kontrakt med en stor, viktig og synlig distribusjonsaktør som RiksTV. Vår teknologi og produkter passer for alle TV-selskaper, og forbrukere som vil unngå dyr og lite fleksibel kabling i huset, sier Kjoss i pressemeldingen.

Leveransen til RiksTV er i form av en startpakke, som er en masterboks som koples til ruter, samt en klient som kan sende signalene til flere TV-apparater.

– Produktene våre har en eksklusiv teknologi som retter signaler mot der mottakerboksen står, og ikke som en tradisjonell ruter som sender signaler i alle retninger. Vår rekkevidde, stabilitet og kvalitet gjorde sitt til at RiksTV valgte oss, sier Kjoss i meldingen.

Større TV-opplevelser

Jensen Scandinavia ble startet i 1999 og hadde i 2011 en omsetning på 39,9 millioner kroner. Resultat før skatt ble 5,1 millioner. På det skandinaviske markedet konkurrerer de med blant andre D-Link, Netgear og Cisco. Utvikling av nettverks- og datakommunikasjonsprodukter er kjernevirksomheten.

Administrerende direktør Christian Birkeland i RiksTV gleder ifølge pressemeldingen seg til å sette i gang hybrid-produktet som inkluderer digitalt bakkenett og internett i en og samme TV-boks.

– Vi ser frem til å lansere vår satsing på internett og digitalt bakkenett i den samme TV-boksen. Det gjør sitt til at abonnentene våre får enda flere og bedre produkter – og enda større TV-opplevelser. Det er spesielt hyggelig å kunne velge et helnorsk selskap til å levere denne teknologien, sier Birkeland.

Han sier teknologien skal være enkel å bruke for folk flest.

Skal være enkelt

– TV skal være enkelt og greit. Teknologien er bare virkemiddelet som skal skape TV-opplevelsen. Vi ønsker at folk flest skal få tilgang til det gode innholdet fra internett rett på TV-skjermen uten å måte streve med teknologi, sier Birkeland.

RiksTV AS er ifølge pressemeldingen Norges nest største TV-distributør, og tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet som 98 prosent av husstandene og cirka 90 prosent av fritidsboligene kan få inn med vanlig antenne. For første gang passerte selskapet i 2011 én milliard kroner i omsetning. Driftsresultatet ble på 70,7 millioner, nesten en dobling fra året før. Ved utgangen av 2011 hadde RiksTV 483.000 kunder, 289.000 av disse hadde månedlige abonnement.

Til toppen