Det ble solgt rundt 7.000 insta-kamera i 2017, hvor du får et fysisk bilde printet med en gang bildet er tatt. Foto: Stian Sønsteng

KAMERASALGET STIGER IGJEN

Etter flere år med fallende omsetning, vokser nå kamerasalget. Og nordmenn bruker stadig mer penger på bildene sine.

I 2017 økte verdien for fotomarkedet med 13 prosent, fra 657 millioner kroner i 2016 til 745 millioner i fjor. Det er tallene for både videokamera, stillbildekamera og optikk. Samtidig stiger antall solgte kamera og videokamera totalt med 8,6 prosent, fra 116.000 til 126.000 enheter.

Vekst i flere kategorier
Ser vi på de ulike produktgruppene, vokser kompaktkameraene i samme periode med 2,8 prosent, fra 36.000 til 37.000 enheter. Speilrefleks har et lite fall på 5,5 prosent, fra 18.000 til 17.000 solgte kamera.

Kategorien som tradisjonelt sett har gjort det best de siste årene, kompakte systemkamera, fortsetter å vokse og er opp 35,7 prosent, fra 14.000 til 19.000 enheter. Salget av tradisjonelle videokamera faller noe, fra 7.000 til 5.000 solgte enheter, mens actionkamera-markedet ligger stabilt på 41.000 solgte kamera.

– Kamerasalget har falt mye de siste årene, og det er gledelig at trenden nå har snudd. Vi har i år også tatt med salget av såkalte insta-kamera, som er med å løfte tallene, selv om selve volumet er relativt lavt med 7.000 solgte enheter, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Kamerasalget vokser for første gang siden Stiftelsen Elektronikkbransjen begynte å føre statistikk for kategorien i 2010. Det gleder administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm. Foto: Stian Sønsteng

Bransjen får ikke tall fra produsentene på antall solgte VR-briller, men gjør nå en undersøkelse blant nordmenn på interessen for denne type utstyr.

– Fire prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt VR-briller i 2017, det tilsvarer et salg på 160.000 enheter. Det salget inkluderer enkle løsninger som Google Cardboard som koster noen titalls dollar, til dyrere løsninger fra produsenter som Samsung, HTC og Sony Playstation, sier Røsholm.

Det er i første rekke forbrukere i aldersgruppen 18-29 år og 40-49 år som sier de har kjøpt VR-utstyr i 2017.

Stor foto-entusiasme
Elektronikkbransjens bildestatistikk viser at nordmenn fortsetter å bruke penger på å få bildene sine over i fysiske formater.

Vi skrev ut over 51 millioner bilder i 2017 og i tillegg lagde vil 240.000 fotobøker, 4,6 millioner postkort, 280.000 bildekalendre og 200.000 bilder på kanvas til å dekorere hjemmet. Det gir en verdi på 366 millioner kroner, en økning på 7,7 prosent fra 340 millioner i 2016.

– Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og vi ser at Instagram og andre bildeapper er med på å drive nordmenns interesse for foto, sier Røsholm. 

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.

Her finner du høyoppløste pressebilder.

Her er alle pressemeldingene brutt ned på produktkategori.

Til toppen