KENWOOD VIL BLI DAB-MERKET

– Vi har ønsket å posisjonere oss som dab-merket for bil i Norge. Neste år kjøper nok ingen multimedia for bil uten dab.

Dette sier Espen Engh i GøteLundblad AS, som selger lyd- og bildeprodukter for Kenwood i Norge. 2011 har vært et viktig dab-år for selskapet.

– Jeg er overbevist om at dab tar skikkelig av i Norge. Vi har vært tidlig ute og fokusert på dab i markedsføringen. Kenwood er blitt dab-merket, slik Grundig posisjonerte seg med RiksTV. Vi håper vi blir sett på som dab-merket når dette tar skikkelig av, sier Engh.

Hittil i år har Kenwood hatt én dab-modell for bil. I 2012 lanserer merket fullt sortiment med multimedia, med og uten navigasjon, inkludert dab.

– Vi vil nok ikke selge multimedia uten dab neste år. Disse kundene vet hva de skal ha, og vil ikke velge et produkt uten dab når det finnes tilgjengelig, sier Engh.

Døråpner hjemme

Eisa-vinneren DNC9280BT er uten dab, men er bortsett fra dette ifølge Engh den mest komplette multimediamaskinenfor bil på markedet.

– Alt er innebygd. Full 5.1, to USB, dobbel Ipod-styring, beste skjerm og super navigasjon i samme boks. Et kjempeapparat! sier Engh.

I 2011 har GøteLundblad AS hatt et godt salg av dobbel-din-løsninger uten navigasjon.

– Prisen er kommet ned på samme nivå som de dyreste CD-radioene, rundt 3.500 kroner. Dermed velger de unge dette alternativet, sier Engh.

Kenwood øker spesifikasjonene på sine rimeligste CD-radioer.

– Prisen er blitt så lav at det ikke er noen som tjener penger på dem lenger, heller ikke butikkene. Fra 2012 vil vi derfor legge til USB og Ipod-styring for å kunne øke prisnivået, sier Engh.

Innen hjemmeunderholdning kommer Kenwood med rimelige mikrosystem. Engh sier disse er godt spesifisert med god design og lyd.

– Vi håper disse vil hjelpe oss inn i nye kanaler. Vi har en veldig fin linje hjemmekinosystem, men har manglet døråpnerne som kan få oss inn i kjedene der massemarkedet ligger, sier Engh.

Trådløst også i bilen

Receivere i to eller flere kanaler er det Kenwood selger mest av for hjemmemarkedet. I 2011 er også versjoner med BD kommet inn.

– Vi har store forventninger også til denne kategorien etter hvert som vi kommer inn i nye kanaler, for produktene våre er supre, sier Engh.

Kenwood har også flere anlegg med base for Apple-produkter, for barnerom, kontor og kjøkken. I 2012 lanserer Kenwood trådløse produkter både i bil og for hjemmemarkedet.

– I bil får du trådløst nettverk hvor passasjerene kan kople seg til internett via multimediaspilleren. Hjemme snakker vi trådløst nettverk for internettradio og så videre, sier Engh.

På IFA er Kenwood som i fjor plassert vis av vis JVC. I år knytter den nye JVC Kenwood-logoen utstillingene sammen.

– Hva betyr dette for dere?

– Foreløpig ingenting. Det positive er at vi har fått litt flere hjemmeprodukter fra JVC i vårt sortiment. Dessuten er produksjonen av bilstereo i noen grad samordnet. Generelt vil jeg si at det nok er litt tidlig å se noe mer av samarbeidet, i hvert fall i Norge, sier Engh.

– Snakker dere sammen med JVC Norge?

– Det har vært lite, men etter at den nye logoen ble introdusert har det vært enkelte uformelle samtaler der markedet i Norge har vært tema, sier Engh.

Powered by Labrador CMS