KINO-TV, 3D OG SMART FRA PHILIPS

Philips fokuserer på 21:9 formatet og ny teknologi for 3D og innhold.

– Vi har hatt suksess med kino-TV hjemme. Vi lanserte 21:9 formatet fordi vi visste at folk ønsket å oppleve kino hjemme, og var først i verden med et TV-apparat med dette formatet. Nå utvider vi dette med nye modeller som har full HD-oppløsning og med 3D-funksjonalitet.

Det sa konsernsjef for TV, Robert Smits, da han presenterte årets TV-modeller fra Philips for europeisk fagpresse i Barcelona.

– På CES i Las Vegas i år så vi at konkurrentene begynner å komme etter, men nå går vi videre med dette konseptet. Vi har alltid vært i første rekke i utviklingen av TV og ønsker å fortsette der, sa han.

Kvalitet og innhold

Philips satser på fire hovedpunkter: bilde- og lydkvalitet, teknologi og behandling og gjengivelse av nytt innhold. Det er punkter som kombinerer mange begrep innen kinoformatet, 3D og smart-TV.Lyd i TV har også alltid vært et viktig satsingsområde for Philips. Konsern-TV-sjefen la vekt på at dette blir opprettholdt i dagens og morgendagens modeller. Bakgrunnsbelysning har også vært en spesialitet fra den hollandske produsenten. Smits opplyste at det hittil er solgt seks millioner TV-apparater med Ambilight. Konsernets erfaring viser at mange gjenkjøper TV-apparat med dette lyssystemet etter å ha valgt Ambilight første gang. Philips var tidlig ute med smart-TV og presenterte de første apparatene på IFA i 2008. På årets modellutvalg kommer dette i flere av seriene. Det samme gjelder 3D.

Easy og Max

3D er i årets modellutvalg delt i to hovedgrupper. 3D Easy- teknologien blir brukt i 7000-serien og i tillegg i det nye kinoformatapparatet Gold. Easy-teknologien er basert på halvert vertikaloppløsning og passive briller. Max-teknologien blir brukt i toppseriene 8000 og 9000 og i cinemaapparatet 21:9 Platinum. Her brukes aktive briller og full vertikaloppløsning.

– Mens 2010 var året for 3D og tradisjonelle skjermformater og kino-TV med full HD, blir 2011 året for cinema 3D for film og spill. Vi kommer i tillegg med teknologi som gir mulighet for to brukere som kan operere med ulik type innhold samtidig, sa Smits i presentasjonen sin.

I 2010 hadde 24 prosent av TV-apparatene solgt globalt mulighet for internettforbindelse. I følge Philips vil dette i år øke til 39 prosent og i 2013 til 62 prosent. Andelen av TV-apparater som kan operere med brebånd og WiFiøker meget raskt. Det baner veien for interaktivitet i stua. Det vil også være en plattform for online-innhold.

Kontroll, kommunikasjon og deling

I smart-begrepet legger Philips blant annet mulighetene for kontroll av TV-apparatet med smarttelefon, nettbrett eller trådløst tastatur. Smart-begrepet inneholder også muligheten for å sende og motta bilder, musikk og film fra mange typer produkter på TV-apparatet. Du kan utnytte alle typer av innhold for lyd og bilde ved hjelp av et enormt utvalg av applikasjoner. Smart-begrepet inneholder også muligheter for å programmere TV-apparatet tilpasset din livsstil. Dette gjelder både bruken av TV-apparatet og innhold du sender eller mottar. Smart-TV-funksjonalitet er bygd inn i alle de nye modellseriene fra 6000 og oppover. 9000-serien representerer toppmodellene, og Smits la vekt på at disse apparatene har den beste bildekvaliteten Philips noen gang har laget med blant annet kontrastforhold på 1 mill.:1.

– Når det gjelder smart-TV så betyr det at TV-apparatet kan utføre de samme funksjoner som en PC. I tillegg kommer at apparatene kan styres fra nettbaserte produkter som telefoner og brett. De store skjermstørrelsene gjør også at TV-apparatet blir overlegent skjermene i bærbare datamaskiner, sa Smits.

Han la videre vekt på at kommunikasjon med nett ikke bare bli omfattet av TV men også komme i mange av Philips lydprodukter kommende sesong.

Powered by Labrador CMS