KNALLHARD KONKURRANSE preger Sverige

I løpet av halvannet år har den tyske kjeden Media Markt etablert åtte varehus i Sverige, snart stiger tallet til 14.

Samtidig ruster de andre kjedene seg med nye etableringer. Blant disse er markedsledende El-Giganten, som er eid av Elkjøp Nordic, og det spekuleres også i om enda et stort internasjonalt selskap vil forsøke å etablere seg i Sverige.

Mange av aktørene er enige om at det allerede er en overetablering i Sverige, og at vi kommer til å se oppkjøp de nærmeste årene. Peter Blom, som er administrerende direktør i Sony i Sverige, sammenligner konkurransesituasjonen med dagligvarehanden.

– For 15 år siden hadde for eksempel ICA 3.500 butikker, i dag er tallet 1.900. Når man åpnet et ICA Maxi, forsvant 20 småbutikker i nærområdet. Jeg tror elektronikkbransjen kommer til å polariseres på samme måte. Det har alltid vært konkurranse i bransjen, men den kommer til å bli mer intens både for leverandører og kjeder. Markedet kommer definitivt til å se annerledes ut i løpet av en tiårsperiode. Kundene kommer til å endre sine vaner, og vi vil se en differensiering av sentrumshandelen og handelen utenfor byene, sier Blom.

Venter oppkjøp

– Vi kommer til å se en rekke oppkjøp, men nyetableringer er jeg skeptisk til. Vi har i dag en butikketablering for en befolkning på størrelse med Tyskland, så det er ikke akkurat mangel på butikker som preger det svenske markedet! sier Blom.

Markedssjef Stefan Sundin i Panasonic innrømmer at han var skeptisk til hvordan Media Markt ville lykkes i Sverige.

– Men jeg har endret oppfatning. Det har vist seg at markedet ikke var overetablert, og at det var plass til ytterligere en aktør. Etterspørselen etter forbrukerelektronikk er stor, men alle aktører kan ikke fortsette i samme spor. Vi kommer til å se en endring, der alle vil forsøke å finne sin nisje, sier Sundin.

Han synes Media Markts etablering er spennende, ikke minst sett ut fra et leverandørperspektiv.

Gode på bredde

Han tror vi nå ser begynnelsen av en omfattende endringsprosess.

– Digital-TV har endret bransjen, og vi er på vei inn i HD. Boxer slipper mpeg4-bokser i høst, Telia og Bredbandsbolaget etablerer IPTV. Dette medfører nye forretningsmuligheter, selv om jeg i dag ikke kan si noe om hvordan dette vil påvirke detaljhandelen.

– Hva tror du om utviklingen i forholdet mellom ehandel, kjøpesenter og sentrumshandel?

– De unge bruker like mye tid på nett som de voksne på tradisjonell TV, og det kommer til å prege utviklingen. E-handelen kommer til å styrkes, samtidig kommer det alltid til å finnes produkter som kundene vil ta og føle på. Å kjøpe en TV eller et lydprodukt er en subjektiv beslutning som jeg tror det er vanskelig å gjøre på nett. Jeg tror butikkene vil ha en viktig sosial rolle, spesielt når det gjelder dyrere produkter vil man ha noen å rådføre seg med. Hvordan det økte miljøfokuset vil påvirke sentrumshandelen er vanskelig å si, men det er klart at om man går eller sykler til butikken er det mer miljøvennlig enn å ta bilen til nærmeste kjøpesenter.

Salgssjef Jesper Silvanius hos LG Electronics synes konkurransen har blitt hardere etter etableringen av Media Markt.

Alle har skjerpet seg

Han håper at de lykkes.

– Expert har for eksempel nå også begynt med en aggressiv prisføring.

For en stor europeisk aktør som Euronics er det styrke å hente fra kjeden, men Silvanius tror det blir vanskelig for lokale faghandlere i de mindre byene.

– Media Markt var i begynnelsen et storbyfenomen, men nå har man begynt å etablere seg i mellomstore svenske byer. Der kan det bli vanskelig for de som ikke er unike i bransjen.

– Kommer forandringen til å skje raskt?

– Det trodde jeg nok for noen år siden, men det har blitt motbevist. Jeg tror forandringen kommer til å ta en rekke år, selv om Media Mark fremskynder prosessen.

Jesper Silvanius tror også at omverdenen påvirker.

– Bilsalget er sunket med syv prosent, første indikator på at lavkonjunkturen er på vei. Det kan ramme overetableringen innen hjemmeelektronikk. Små aktører som bare konkurrerer på pris kommer til å få det tøft.

Silvanius mener trenden med stadig større handel hos kjøpesentrene vil fortsette.

– Ja, dessverre. Sentrumshandlene har høyere husleie, det er vanskelig for forbrukerne å finne parkeringsplass. De store kjøpesentrene utenfor byene har ofte lange åpningstider slik at hele familien kan handle i fred og ro.

Det blir også trangere for de rene ehandlene.

– De som satser på en kombinasjon av ehandel og butikk vinner. Det personlige møtet mellom kunde og selger er viktig for tryggheten, samtidig kan ehandelen holde lave priser. Hvis man på Europeisk nivå beslutter at leverandøren har ansvaret for garanti og service uavhengig av hvor produktet kommer fra, kan det raskt endre forholdene. Da tror jeg ehandelen styrkes.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.4/2008

Powered by Labrador CMS