Kniving og nyheter da digitaldistributørene debatterte

Paneldebatten på Electroworld med digital-TV som tema ble preget av knivingen mellom det digitale bakkenettet og paraboldistributørene, men det ble også sluppet flere nyheter.

Lurer du på hvilke nyheter TV-distributørene har på gang? Svaret får du i dette referatet fra paneldebatten som ble arrangert under Electroworld. I panelet satt Svein Erik Davidsen fra Canal Digital, Erik Børresen fra Viasat, Svein Ove Søreide i RiksTV, Øyvind Husby i Get, Torgeir Waterhouse i Forbrukerrådet og Geir Amundsen i Aftenposten. Referatet er skrevet av debattleder Stian Sønsteng.

– Det er et gap i virkelighetsoppfatningen til bransjen og forbrukeren, som vi ønsker bransjen vil ta på alvor og gjøre noe med, sa Torgeir Waterhouse i Forbrukerrådet.

Svein Ove Søreide i RiksTV mente det har skjedd mer i TV-markedet i løpet av det siste året enn de foregående ti.

– Konkurrentene er åpenbart redd oss. Se bare på Sverige, der Boxer – som er det tilsvarende selskapet til RiksTV – i dag er blitt den største distributøren av digital-TV, sa Søreide.

– Vi har plassert Canal Digital og Viasat ved siden av hverandre i panelet, siden dere nå er enige om at begge skal distribuere de fem største norske TV-kanalene. Hva er skjedd?

– Vi har hatt en langvarig og god strategisk avtale med TV 2. Det som skjer nå er til beste for forbrukerne, ved at de får tilgang til de største kanalene både hos oss og Viasat, svarte Davidsen i Canal Digital.

– Ville dere inngått et slikt samarbeid med Viasat hvis dere ikke hadde fått konkurransen fra RiksTV?

– Et viktig moment i denne problemstillingen er hva det koster å ha en eksklusiv distribusjonsavtale. Det er nok av andre områder vi kan konkurrere på enn det å tilby de største norske TV-kanalene, sa Davidsen.

Erik Børresen i Viasat fortalte at de i snart ti år har arbeidet for å kunne tilby TV 2 til sine kunder. Han håper forhandlingene er i land i god tid før jul.

Ikke bare TV 2

– Det er viktig å understreke at denne avtalen ikke bare gjelder distribusjon av TV 2, men også NRK1, NRK2, TVNorge og TV3, sa han.

Søreide i RiksTV karakteriserer avtalen som eiendommelig, og er ikke i tvil om at det digitale bakkenettet vil ta kunder fra parabolmarkedet.

– Jeg er spent på hva som ligger i denne avtalen, og er glad for at vi har et konkurransetilsyn i Norge, sa han.

Børresen stilte spørsmålstegn ved Søreides beskrivelse av TV-markedet:

– Hva er det RiksTV har tilført markedet? Dere tilbyr de samme kanalene og programpakkene som allerede finnes. Parabol er overlegent når det gjelder distribusjon av HD-kanaler, jeg vet ikke hvor RiksTV står her? Det er ingen tvil om at RiksTV blir en stor aktør, men det er fordi de har en ny teknologi og en konsesjon, sa Børresen.

– Det er ingen tvil om at RiksTV medfører ny konkurranse. Det viktigste for forbrukerne er at vi kan tilby en god kanalpakke som det er enkelt å ta inn, sa Søreide.

– TV 2 har sagt at hvis de ikke får godt nok betalt, vil de ikke distribueres via parabol. Er dette et alternativ for Canal Digital?

– Før jeg svarer på det; vi har tilbudt digital-TV i ti år og lært oss at det viktige for forbrukeren er valgfrihet. I den grad innholdet ikke har vært tilgjengelig via TV-kanalene, har vi kjøpt det selv – for eksempel fotball-VM i 2002. TV-universet er betydelig større innen parabol og kabel enn det er via bakkenettet, på grunn av kapasiteten. Når det gjelder TV 2, er vi i en forhandlingssituasjon, og så lenge disse pågår har vi ingen ting å si om dette, sa Davidsen.

RiksTV to prosent av Get

Øyvind Husby i kabelselskapet Get ønsket RiksTV velkommen som en ny aktør i markedet.

– Jeg synes det er betegnende at diskusjonen nå går mellom parabol og bakkenett. De som har tilgang til kabel-TV vil si at dette er det beste tilbudet i markedet. Kapasiteten til RiksTV tilsvarer cirka to prosent av vårt nett. Vi kan blant annet tilby interaktivitet og film på bestilling, sa Husby.

Amundsen i Aftenposten utfordret aktørene til å tilby større valgfrihet når det gjelder kanaler. Husby forsikret at Get allerede er i gang med dette, men at ekstrakanalene blir dyre.

– Det er billigere å distribuere kanaler som mange vil se, sa Husby.

Waterhouse fortalte at Forbrukerrådet i ti år har ventet på at kundene skal få større valgfrihet og tilleggsfunksjoner.

– Vi håper den økte konkurransen fører til at det nå begynner å skje noe som gir kunden en reell merverdi, sa Waterhouse.

Søreide i RiksTV mente økt konkurransen gir kundene større makt, og at alle aktørene er lydhøre for signaler om hva markedet ønsker.

– Vi er alle nødt til å utvikle produktene våre. Også hos oss vil enkeltkanaler bli dyrere enn når de er i en pakke. Det som er unikt hos oss, er at vi i dag kan tilby sju gratiskanaler, sa han.

Børresen i Viasat slapp en nyhet:

– Viasat vil før jul øke antall kanalpakker fra tre til 30!

– Er dette en god eller dårlig nyhet for Canal Digital?

Utvalg takket være pakker

– Vi har sett dette i større markeder enn Norge, og dette er spennende. Når det gjelder Forbrukerrådets ønske om større valgfrihet, vil også våre kabelkunder kunne velge supplerende kanaler til hovedpakkene. Men man må huske at mange av kanalene som tilbys i dag ikke hadde vært til stede hvis de ikke hadde blitt solgt i pakker, sa Davidsen.

Viasat benyttet paneldebatten til å slippe enda en nyhet. På spørsmål om hvem i panelet som kan tilby HD-kaneler, rakk Børresen hånden halvveis opp.

– Før nyttår vil vi tilby TV 1000 HD, en sportskanal i HD og National Geographic HD. Vi har store forventninger til dette, og det er viktig for oss å markedsføre hvilken opplevelse man kan få via parabol. Vi har neste n ubegrenset kapasitet. Når innholdet kommer, kan vi distribuere det antall HD-kanaler kundene ønsker. Fra andre kvartal 2008 vil vi sende Champions League i HD, sa Børresen.

Også Davidsen i Canal Digital ønsket å gi publikum på Electroworld en nyhet:

– Vi vil tilby alle kampene under fotball-EM til sommeren i HD. Det tror vi vil sette fart på markedet.

Husby fortalte at Get kommer med HD-kanaler i 2008, samt flere nye tilleggsfunksjoner.

– RiksTV sliter med kapasiteten i nettet når det gjelder å kunne tilby HD-kanaler?

RiksTV med HD

– Vi har ingen i dag, men konkurrentene våre vil bli overrasket – for dette kommer vi med mye tidligere enn de forventer. Det er mange måter å levere HD-innhold på, sa Søreide kryptisk.

Han tror HD er på et for tidlig stadium, og at det er først når NRK, TV 2, TVNorge og TV3 tilbyr HD dette vil slå gjennom for fullt.

– Det slår meg at Canal Digital hele tiden unnlater å svare på hvor mange kunder de har som ser på HD-kanaler, sa Søreide.

– Vi har noen titusen kunder, uten at jeg kan gå ut med det nøyaktige tallet, repliserte Davidsen.

Amundsen påpekte paradokset som ligger at alle fjernsynsapparater som vises på messen er HD-klare, samtidig som HD-innholdet mangler.

– Vi kjenner til mange som laster ned HD-versjoner fra nettet, av de samme programmene som sendes i standardoppløsning på norske TV-kanaler, sa Amundsen.

Han mener det ikke er så viktig hvilken HD-standard som benyttes, bare sendingene er høyoppløst.

Husby vil tilbake til hva som egentlig er fordelen med digital-TV:

– Det er selvsagt flere kanaler, bedre lyd og bilde. Men det som dramatisk endrer TV-vanene til folk, er muligheten til å se TV når hun eller han vil. Vi har gjennomført en undersøkelse blant kundene våre som har harddiskopptakere (PVR), og blant dem under 30 år sa 98 prosent at de ikke kunne tenke seg å gå tilbake til en hverdag der de ikke kan sette sendingen i pause, sa Husby.

– I dag må TV-seeren kjøpe seg en mottakerboks, tilpasset den plattformen og leverandøren man bruker for å få inn digital-TV. Er det aktuelt å innføre en felles standard?

Get leier ut boksene

– Jeg vil arrestere deg på dette utsagnet. Vi i Get leier ut boksene til kundene, og når det kommer nye standarder kan disse byttes, sa Husby.

– Viasat og Get har samme standard for kryptering og sikkerhet, det samme har Canal Digital og RiksTV. Jeg synes det er vanskelig å sitte her og bestemme at vi skal bruke samme standard.

– Vi har flere TVer med innebygd digitalmottaker inne til godkjenning, og disse vil komme på markedet i løpet av høsten. Når det gjelder HD, er det ikke distributørene som er hindringen – men programleverandørene. For NRKs del kan det ta fem til ti år, men jeg er glad for at de her på messen viser sin første HD-buss, sa Søreide.

– Et konkurransefortrinn ingen kan ta fra RiksTV er muligheten til å se mobilt TV. Hvor viktig er dette for dere?

– I Sverige finnes det mange mottakere som er utviklet for bilbruk, men det blir vanskelig å se RiksTV i 100 km/t på vei til Gardermoen.

En person i salen vil vite hvorfor folk på landsbygda diskrimineres når det gjelder muligheten til å ta inn svensk TV, som man får inn via kabel men ikke på satellitt. Davidsen svarte slik:

– Vi har jobbet med dette i mange år, og jeg vet at også bakkenettet ønsker dette. Men det er umulig å si når vi eventuelt får det til.

– Hva vil det ha å si for RiksTV hvis også Canal Digital og Viasat kan tilby de fem største norske kanalene?

– Vi vil miste et konkurransefortrinn, men denne muligh eten har vi selvfølgelig kalkulert med. Vi må konkurrere med parabolaktørene og det produktet de til enhver tid har, sa Søreide.

– Du har 25.000 kunder i dag. Hva er ambisjonen?

– Mellom 500.000 og 800.000 kunder i løpet av fem år.

Canal Digital har 1 million kunder, Viasat rundt halvparten. Get er inne i 370.00 hjem. Hvis vi legger sammen disse tallene, og tenker på at det er rundt to millioner husstander i Norge, blir det et misforhold i regnestykket.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.9/2007

Powered by Labrador CMS