Konsernsjef i Komplett, Lars Olav Olaussen, legger ned satsningen på eksterne partnere i Markedsplassen. Foto: Komplett

KOMPLETT DROPPER PARTNERE

Komplett melder at de reorganiserer Markedsplassen og avslutter samarbeidet med eksterne partnere. Tolv ansatte blir berørt av omorganiseringen.

Bakgrunnen er ifølge selskapet at handleopplevelsen for kundene ikke har vært god nok, og totalt 12 medarbeidere blir berørt av endringen.

– Ambisjonen da vi lanserte Komplett Markedsplass var å tilby kundene et større utvalg av produkter på vår plattform med Komplett-kvalitet fra A – Å. Kundene har gitt oss tilbakemelding på at handleopplevelsen ikke har vært god nok. Som et eksempel er Komplett kjent for raske og gode leveranser fra vårt lager i Sandefjord. Med mange eksterne partnere på vår plattform hvor varene kommer fra ulike lagerlokasjoner, har det vært vanskelig å gi kundene en enhetlig frakt- og leveringsløsning. Vi er kompromissløse når det gjelder å gi kundene våre den beste handleopplevelsen, sier Lars Olav Olaussen, konsernsjef i Komplett Group, i en pressemelding.

Satser på lokalkunnskap mot gigantene
– Dere lanserte Markedsplass blant annet for å møte konkurransen fra Amazon, som er klare for det skandinaviske markedet. Hvordan skal dere nå konkurrere med de internasjonale gigantene?

– Vårt motsvar til Amazon vil være å gi kundene den beste handleopplevelsen og tilby de produktene kundene vil ha til best mulig pris. Vi skal være en tydelig lokal aktør som kjenner den nordiske kunden best, sier Olaussen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Komplett Markedsplass ble lansert i juli 2017 og over 100 partnere er integrert i plattformen. Da bladet Elektronikkbransjen snakket med Anton Hagberg, direktør for Komplett Markedsplass, tidligere i høst var ambisjonene store, men det hadde vært tøft å få det tekniske på plass, og Komplett hadde investert store beløp i markedsplassen.

– Det er snakk om flere titalls millioner kroner. Dette er et veivalg vi tror er helt nødvendig for å tilpasse oss moderne varehandel. Det er litt skummelt også, siden vi må arbeide på nye måter - for eksempel ved at vi har konkurrenter inne på vår egen markedsplass. Dessuten er nok ikke varehandelen i Norge generelt forberedt på hva som kommer. Vi ønsker å bære flagget, vise hva vi gjør og hva vi tror kommer til å skje. Dette er et kjempeartig prosjekt, der vi snakker med store og små i ulike bransjer, og det er ingen tvil om at det er veldig mye gode fagfolk omkring, sa Hagberg den gangen.

Kommer i ny form
Komplett Markedsplass hadde 85.000 varelinjer fra rundt 100 andre nettbutikker enn Komplett, blant annet var Euronics, Hi-Fi Klubben, Soundgarden.no, Foto.no, Jensen of Scandinavia, Radiobutikken.no, TT Micro, Tura Scandinavia og Mono inne i systemet.

– Å være innovativ handler om å prøve og feile. Markedsplassen fungerte ikke slik vi ønsket, og da tar vi et steg tilbake før vi staker ut kursen videre. Vi har hatt gleden av å samarbeide med svært dyktige aktører med sterk kundefokus, men samlet har vi ikke klart å gjøre det enkelt nok for kundene. Nå kommer vi til å fokusere sterkt på Komplett i Norge samtidig som vi ønsker å utvikle Markedsplassen i ny form. Vi vil forsøke å finne gode løsninger for medarbeiderne det gjelder, men vi kommer dessverre ikke utenom oppsigelser. Det beklager vi sterkt, sier Olaussen.

Til toppen