– Dette er resultat av langsiktig arbeid med sterkt fokus på å investere i gode kundeopplevelser, sier direktør Anton Hagberg i Komplett.no. Foto: Komplett

KOMPLETT FORTSATT BEST i Norsk kundebarometer

Komplett faller fra sjuende- til tolvteplass, men ligger fortsatt best an i bransjen i Norsk kundebarometer.

Årets vinner er Flytoget, med 85,8 poeng av 100 oppnåelige når det gjelder kundetilfredshet. Dette er det høyeste resultatet i løpet av de mer enn 15 årene Handelshøyskolen BI har gjennomført forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer, der de har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Det er tredje gang Flytoget vinner målingen, heter det på kundebarometer.com.

Best resultat i bransjen når det gjelder tilfredshet, får Komplett.

Stadig fokus på service og kundetilfredshet har bidratt til at norske bedrifter har skjerpet seg

– Dette er resultat av langsiktig arbeid med sterkt fokus på å investere i gode kundeopplevelser, ta kunden på alvor i alle ledd og være ekte og ærlige i alt vi gjør, sier administrerende direktør Anton Hagberg i Komplett.no.

 

Euronics ute

Fagbladet Elektronikkbransjen har siden 2006 fulgt utviklingen i Norsk kundebarometer for Expert, Euronics, Elkjøp og Komplett. Expert går i årets undersøkelse opp fra 137. til 95. plass, mens Elkjøp går fra 166. plass til 130. plass. I fjor oppnådde Euronics best resultat av de tre butikkjedene, men i år er de falt ut av undersøkelsen.

– Vi hadde problemer med å få inn nok data på Euronics. Vi spør i undersøkelsen deltakerne om hvilken kjede de vanligvis handler brune- og hvitevarer hos, og fikk ikke inn nok intervju der folk svarte Euronics. Vår hypotese er at Euronics i mindre grad enn tidligere er førstevalget hos kundene, sier prosjektleder for Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, Pål Rasmus Silseth, til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Det er ingenting som tyder på at vi verken taper kunder eller skårer dårligere når det gjelder kundenes preferanser. Undersøkelser vi gjennomfører for hele bransjen tyder tvert imot på at vi har hatt en positiv utvikling. Det er  veldig hyggelig å lese at bransjen generelt har hatt en positiv utvikling, sier markedsdirektør Kirsti K. Berg i Euronics Norge til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Toppår i snitt

Mer enn 8.900 norske forbrukere har deltatt i årets undersøkelse, hver enkelt er spurt om sitt inntrykk av inntil fire bedrifter. Til sammen 192 virksomheter fra 40 ulike bransjer får sin årlige dom fra norske forbrukere.

I år ligger gjennomsnittet på 71,3 av 100 mulige poeng når det gjelder kundetilfredshet, dette er det høyeste nivået siden Norsk kundebarometer startet målingen. Årets snittresultater ligger neste fem poeng høyere enn i bunnåret 2002.

– Stadig fokus på service og kundetilfredshet har bidratt til at norske bedrifter har skjerpet seg i konkurransen om å vinne kundenes gunst, sier Silseth ved BI i en pressemelding.

Pål Rasmus Silseth er prosjektleder for Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI. Foto: BI
Til toppen