Eric Morales leder AWS’ europeiske gruppe som arbeider med spillteknologi, med ansatte blant i Storbritannia, Norden, Frankrike og Midt-Østen. Foto: Stian Sønsteng

KONSOLLENE HAR SNART UTSPILT SIN ROLLE

– Spillkonsollene vil fortsatt være med noen år, men vi beveger oss definitivt forbi de dedikerte spillmaskinene, sier Eric Morales i AWS.

Publisert

Han leder den europeiske gruppen som arbeider med spillteknologi i Amazon Web Services, Inc. (AWS), med ansatte blant i Norden, Storbritannia, Frankrike og Midt-Østen, og har kontorsted i Stockholm. Vi møter ham under Re:Invent 2019 i Las Vegas i desember, der AWS har samlet over 60.000 medarbeidere, partnere, kunder og journalister.

– Vi ønsker å være der det utvikles spill, og her ligger Norden langt fremme, sier Morales til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han tror spillkonsollene fortsatt vil ha livets rett noen år, men sier mye vil være annerledes.

– Vi snakker om mer enn ett eller to år, og forbrukerne vil fortsatt sette pris på å kunne pakke opp en ny PlayStation til jul. Det er fortsatt unike fordeler med dedikerte spillprodukter, og VR er et godt eksempel på noe som ennå ikke har tatt helt av, som stadig blir rimeligere og bedre. Over tid vil vi se nye forretningsmodeller, strømmetjenester og spillbarhet på tvers av ulike plattformer, sier Morales.

Apple Arcade

Under Re:Invent 2019 er det også et større messeområde. Foto: AWS.

Han mener spillbransjen er inne i en interessant tid, med store endringer.

– Tiden da du gikk inn i en butikk og kjøpte et spill til 600 kroner, er i ferd med å forsvinne, dette gir ikke lenger noen mening. Prisen på et fysisk spill har ikke endret seg på 13 år, og økonomien er ødelagt sett fra et distribusjonsperspektiv. Dette har resultert i at man kan laste ned ytterligere innhold til spill man allerede har kjøpt, og dette har fungert for de større aktørene. Nå ser vi en stor endring, der det skjer interessante ting i strømmetjenestene. Hva skjer hvis du ikke lenger behøver en dedikert spillmaskin, men like gjerne kan bruke TVen eller datamaskinen? Det finnes nye forretningsmodeller, som abonnementsbaserte tjenester. Apple, for eksempel, hjelper mindre utviklere å lage nytt og spennende innhold, med spill i Apple Arcade. Disse aktørene ville kanskje ikke vært noen suksess hvis de sto alene, men som en del av Apple Arcade har de muligheten til å tilby nye og spennende spillopplevelser. At vi vil se mer av dette, gjør meg svært lykkelig over å være en del av denne bransjen, sier Morales og trekker frem spillet «Untitled Goose Game».

Nye konsoller

Tiden da du gikk inn i en butikk og kjøpte et spill til 600 kroner, er i ferd med å forsvinne

– I september var dette det mest populære spillet på Nintendo Switch. Det er et tåpelig spill, der utfordringen din som gås er å ødelegge dagen for alle rundt deg. Hvem hadde forventet dette? Det vi ser, med de nye konsollene som kommer i 2020 fra Microsoft og Sony, samt alle de nye forretningsmodellene, er det en fantastisk spennende tid, og jeg har aldri sett en tilsvarende kreativitet. Sett fra vårt perspektiv, som tilbyr skybaserte tjenester, er at vi med våre tjenester kan hjelpe mange selskap. Som Fortnite, fra amerikanske Epic Games og People Can Fly. De ønsker å skape en opplevelse som er mer sosial enn spillorientert, og opererer i en skala som kun er mulig via AWS, med sine 215 millioner aktive brukere hver måned. De er en stor kunde for oss, men våre tjenester gir også langt mindre selskap tilsvarende muligheter, sier Morales.

Han er født i Puerto Rico, vokste opp i Washington DC i USA, og kom til AWS’ kontor i Stockholm i 2015, som hadde åpnet året før. Siden har AWS etablert seg i Helsinki, København, Oslo og Gøteborg.

Norden satser globalt

Når det gjelder internettbaserte selskap, kjemper Norden i flere vektklasser over sin størrelse

– Hvor stor del av virksomheten til AWS står spillbransjen for i Norden?

– Vi deler ikke nøyaktige tall, men spillbransjen utgjør en betydelig del. Dette er unikt, siden en så stor del av spillbransjen er lokalisert i Norden. Finske Supercell står bak Clash of Clans, og har like mange spillere som det finnes Twitter-brukere, med 100 millioner aktive brukere. Andre nordiske aktører er EA DICE, Rovio, Paradox Interactive, IO Interactive, og CCP Games på Island. I Norden elsker man av en eller annen grunn å lage spill. For å spekulere i årsaken, kan det være fordi Norden var tidlig ute med fibernett. Om du er i Bergen eller Oslo, har du førsteklasses hastighet med lav forsinkelse (latency). Dessuten var dere tidlig ute med IT-infrastruktur, og folk behersker engelsk, sier Morales.

– Hvilken oppmerksomhet har Norden hos AWS når det gjelder skytjenester og spill?

– Når det gjelder internettbaserte selskap, kjemper Norden i flere vektklasser over sin størrelse. Opera kom fra Norge, og var tidlig ute med en nettleser der andre siden har kommet etter. De nordiske landene har små hjemmemarked, og aktørene må fra første dag tenke globalt hvis de vil gjøre suksess. I Tyskland kan du være fornøyd selv om du bare har tyske kunder, med 80 millioner innbyggere som snakker samme språk. Det samme gjelder Japan, med 123 millioner innbyggere, sier Morales.

Local Zones

Han trekker frem Paypal, med hovedkontor i Stockholm, som et eksempel.

– Da de lanserte sine tjenester i Brasil kunne de bygd opp en egen infrastruktur i Sao Paolo, eller gjøre som de gjorde, ved å bruke AWS. Det samme skjedde da de åpnet i Singapore og Storbritannia. Denne muligheten er kraftfull, der men ikke behøver å kompromisse på sikkerhet eller brukervennlighet. Her på Re:Invent 2019 har vi lansert Local Zones, der vi oppretter en fysisk infrastruktur tettere på kundene, slik at man ytterligere reduserer forsinkelsen i nettet. På spillsiden endrer dette spillereglene fullstendig, men det gjelder også en rekke andre områder, der man drar nytte av kortere responstid. Det vakre med dette er at man bringer en full AWS-funksjonalitet ut til kundene.

– Hvor kommer de neste Local Zones?

– Det vet jeg ikke, men vi vil etablere dem der kundene etterspør tjenesten. At vi etablerte oss i Sverige, var fordi kundene etterspurte dette. Med Local Zones kan vi gjør dette enda raskere.

– Hvor stor andel har AWS av spillbransjen?

– Vi er markedsleder, men 90 prosent av spillbransjen driftes fortsatt på lokale servere, så våre beste dager er absolutt foran oss. Vi går inn i 2020 med store investeringer og nye ansatte, også i Norden, der vi har folk som hver dag hjelper spillbransjen å lage nye og fantastiske spill.

Norden og Israel

AWS er selvstendig selskap, og vi tjener på at kundene våre gjør suksess

– Er det andre marked du vil sammenligne med Norden?

– Vi ser mange likheter mellom Norden og Israel. Regionene kunne ikke vært mer ulike, men begge er drevet av eksport. Skyen hjelper selskapene i disse regionene å lansere tjenestene sine, og det handler i bunn og grunn bare om koding for å gå inn i nye marked. Dette frigjør kapasitet for selskapene til å utvikle nye produkter og tjenester, og vi har et program som gjør dette enkelt for våre kunder. Med AWS Market Place, som i bunn og grunn er en app-butikk, er det enkelt å komme ut, sier Morales.

– Opplever du at kundene er skeptiske til å inngå et samarbeid med dere, eid av Amazon.com, Inc. som dere er?

– Jeg har aldri møtt en kunde som er redd for å samarbeide med oss. Netflix er en av våre store kunder, og de konkurrerer med Amazon Prime Video. AWS er selvstendig selskap, og vi tjener på at kundene våre gjør suksess. Vår forretningsmodell er å hjelpe kundene med å løse sine utfordringer.

– Dere samarbeider både med Microsoft, Sony og Nintendo?

– Det stemmer, samt mobilaktører som gir gode spillopplevelser, som EA DICE, samt Mojang som er en del av Microsoft. Vi konkurrerer med Microsoft, men de er samtidig en viktig forretningspartner. Amazon Lumberyard er vår egen spillmotor, som alle kan bruke gratis til å utvikle spill, og denne støtter både Xbox og PlayStation.

Spill i skyen

– Hva med planene deres om å lansere en skybasert spilltjeneste?

– Dette kommenterer vi ikke, sier Morales.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2020, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Men, vi har noen kule kunder som blant annet gjør det mulig for kundene å lagre sitt eget Steam-bibliotek i skyen. Vi har også et eget spillstudio som vil lansere to titler i 2020, og er slik sett involvert i alle ledd av spillbransjen, sier Morales.

Den sosiale videostrømmetjenesten Twitch er eid av Amazon, og Morales sier Twitch er en viktig del av familien.

– AWS har Amazon og Twitch som kunder, men vi behandler ikke dem så mye annerledes enn Twitch-konkurrenten Caffeine.

– Hva er AWS’ DNA?

– Vi er et entreprenørselskap, kulturen er intens, og vi beveger oss uhyre raskt. Bare i år, før Re:Invent 2019 her i Las Vegas, har vi lansert over 1.700 nye produkter og tjenester. Bare tenk deg hvor mange dette blir hver uke! Det er umulig å henge med på alt, selv om du arbeider her. Men! Vi lærer stadig nye ting, vi er nysgjerrige, og dette er det mest spennende med selskapet. Hver gang jeg leier en Airbnb, spiller Clash of Clans, bestiller en Lyft eller Uber, er dette mulig takket være AWS, og det føles riktig bra. Når min kone ser på bryllupskjoler på Pintrest, er det ganske rått følelsesmessig at denne tjenesten driftes av min arbeidsgiver.

Powered by Labrador CMS