Salget av digitalradio fortsetter å øke kraftig, og størst vekst har de bærbare modellene. Foto: Stian Sønsteng

KRAFTIG VEKST FOR DIGITALRADIO

Det ser ut til at nordmenn tar steget fra analog til digitalt på radio. Salget av dab-radioer økte med 64 prosent.

Dermed blir 2012 nok et godt år for digitalradiosalget. Fra 2010 til 2011 økte salget med 65 prosent, og fra 2011 til 2012 var det altså nesten nok en dobling.

Det er likevel fortsatt mange bilmerker som ikke leverer radio med dab-støtte

900 prosent vekst

Det betyr at det i 2012 ble solgt rundt 219.900 digitalradioer, opp fra 134.000 i 2011. Den største veksten kom på bærbart lydutstyr, opp fra 8.000 enheter i 2011 til 80.000 i 2012. Det er en vekst på 900 prosent for denne type utstyr.

Også andelen biler med dab øker, fra 26.000 enheter i 2011 til 40.000 i 2012. Det er likevel fortsatt mange bilmerker som ikke leverer radio med dab-støtte, noe som vil bli et problem dersom nettet slukkes i 2017. Bransjen forbereder nå salg av separate digitalmottakere tilpasset biler som ikke har dette som standard. Det dreier seg om enheter som koples til ekstrainngang på bilanlegget, eller som gjør om digitalsignalene til en FM-frekvens.

Stadig flere musikkanlegg selges også med dab. 2012 viste en økning fra 8.000 til 17.000 solgte anlegg med digitalradio, en vekst på 112 prosent.

Prognosegruppen venter også at veksten vil fortsette inn i 2013, med et totalsalg på rundt 300.000 radioer. Det tilsvarer en økning på over 40 prosent, og det er spesielt bilradio og bærbare enheter som forventes å stå for veksten.

Krav før slukking i 2017

Det økte salget er positivt for Digitalradio Norge, ettersom myndighetene har stilt som krav at minst halvparten av radiolytterne må lytte til en digital plattform daglig innen 2015, for at FM-nettet slukkes i 2017. I tillegg må det foreligge «tilfredsstillende og rimelige løsninger for bil». Om kravene ikke oppfylles, vil slukkingen bli utsatt til 2019.

Hele Norge får tilgang til digitalradio i 2014, etter at Digitalradio Norge (eid av P4 og NRK), NRK og Norkring inngikk en utbyggingsavtale i vår. Ferdigstillingen av Norges to riksdekkende radionett er ifølge Digitalradio Norge verdens største dab-utbygging til nå, og til sammen koster de digitale radionettene over tre milliarder kroner fordelt over en 20-årsperiode.

I dag dekker digitalradionettet rundt 80 prosent av landets husstander, og en utbygging som skal gi 90 prosent dekning i løpet av 2013 er i gang.

Les også:

Markedet vokser igjen

Større TV bremser prisfallet

Action i kameramarkedet

Hvitevarer vokser videre

Dyrere og smartere mobiler

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
TVene blir stadig større, nå er både 74 og 84 tommer store modeller å finne i butikkene. Her Samsungs 75-tommer, på Elkjøp Mega Store Ullevål. Foto: Stian Sønsteng
Inntoget av små, hardføre og fleksible action-kamera har blåst nytt liv i videomarkedet, her representert ved Sonys HDR-AS15. Foto: Stian Sønsteng
Det er de store hvitevarene som trekker opp innen elektriske husholdningsapparater. Her fra Elkjøp Mega Store Ullevål. Foto: Stian Sønsteng
Mobiltelefonen står fortsatt høyt på nordmenns ønskeliste, ifølge kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng
Alle de store produsentene, og flere små, leverer radioer med støtte for dab. Her ses Pures bærbare modell Evoke Mio, med retro-design og støtte for tilkobling av eksterne musikkenheter.
Til toppen