KRIGEN SKJER I ETTERMARKEDET

– De siste ti årene er leverandørene blitt stadig dårligere når det gjelder kompetanse på produkt og sisteleddsmarkedsføring.

Edward Lygre ved Bergen musikkhandel AS (BMH) forventer lite fra leverandørene i bransjen.

– Mer blir overlatt til butikkene, på godt og vondt. Vi tar det som en bonus de gangene leverandørene kan tilføre oss noe ekstra – annet enn priser. De er flinke til å sende PDFer, sier Lygre.

BMH ligger i Chr. Michelsens gt. 6A, et par kvartaler fra Torgallmenningen i Bergen. Forretningen har vært eid av samme familie siden 1924, da den ble etablert av Sigurd Axelsen - bestefar til Bjørn Axelsen som i dag eier 66 prosent av selskapet. Lygre eier de resterende 34 prosentene.

– Vi har vært i de samme lokalene siden 1932, og har stadig fått større plass. Nå er det ikke flere utvidelsesmuligheter, men vi er fornøyde med den plassen vi har, sier Axelsen.

Butikken er på 350 kvadratmeter, fordelt på to plan.

De første produktene BMH solgte var musikkinstrumenter og opptrekksgrammofoner. I 1976 ble musikk- og plateavdelingen lagt ned, og en Bang & Olufsen-forretning etablert. I 2000 ble B&O flyttet til et eget lokale i umiddelbar nærhet, og Bang & Olufsen Bergen drives i dag som et datterselskap til BMH.

Høyere snittpriser

– Vi har sett positive tendenser i markedet fra september og frem til nå. Folk flest merker nok at de har mer penger enn de fryktet, uten at vi av den grunn avblåser finanskrisen, sier Axelsen.

Lygre forteller at de også nyter godt av interne grep tatt det siste året, med tydeligere fokus og kompetanseheving.

– Vi skal være en lyd- og bildespesialist. TV-salget har stabilisert seg, riktignok på et lavere nivå. Dessuten har vi greid å snu fokus mot tokanals lyd, mens flerkanalslyd ligger nede i en sump. TV er mer stabilt og forutsigbart, og vi selger TV som vi gjorde det på slutten av 90-tallet; det nytter ikke lenger bare å ekspedere kundene. Vi har høyere fokus på selve demonstrasjonen og presentasjonen av produktene enn vi hadde for to-tre år siden. Dette har gitt høyere snittpriser, sier Lygre.

Han begynte i butikken for over 20 år siden, da han kom inn som 15-årig utplasseringselev. Axelsen har i løpet av årene hatt en lang rekke skoleelever innom, og forteller at Lygre skilte seg ut.

– Det var hele tiden spørsmål etter nye arbeidsoppgaver, smiler han.

I dag bruker Axelsen det meste av tiden i B&O-butikken, men han er fremdeles aktiv også når det gjelder BMH. Det hender de sender kunder mellom butikkene, og Axelsen sier det derfor er viktig å kjenne produktene begge steder.

– Det er en kjensgjerning at B&O ikke lager produkter for Hvermansen. Noen føler det er i drøyeste laget, og da er det kjekt å kunne tilby en enklere løsning på BMH, sier Axelsen.

Han forteller at BMH har ønsket å kunne tilby litt mer eksklusive produkter enn det som er vanlig i bransjen.

– Vi selger lyd- og bildeprodukter til den bevisste kunde, enten det er unge eller gamle, bedrifter eller privatpersoner. Siden årsskiftet har vi merket at investeringsevnen er større i næringslivet, og dette er viktige kunder for oss, sier Lygre.

Tidkrevende entusiaster

Sortimentet settes ut fra hvilket potensial staben mener produktene har.

– Vi spør oss hva kundene ønsker. Det finnes mye å velge i, så vi ser på hva som treffer best. Dessuten er det vesentlig at vi kan tjene penger. Den store kundebredden gjør at vi forsøker å ha et tilsvarende sortiment, fra dyr HiFi til 70.000 kroner til PC-høyttalere til 1.300 kroner, sier Lygre.

Axelsen tror kundene setter pris på den personlige servicen de yter, og at han og Lygre er tilgjengelig på telefonen.

– De er villige til å betale litt mer for en vare når de kan få den montert og demonstrert hjemme. Vi skulle gjerne gjort mer av dette, men vi er ikke for mange ansatte i disse tider, sier Axelsen.

De to butikkene deler på en fast og en deltidsansatt montør. I butikken har BMH tre ansatte og tre deltid, mens B&O har to på heltid og en deltidsansatt.

– Hvem er hovedkonkurrentene deres?

– Alle. Det er ingen distributører som sier nei til å selge varer, så vi konkurrerer med alle, sier Lygre.

Axelsen er nærmest født inn i bransjen, og trives godt.

– Jeg er utdannet servicetekniker og kom inn i bedriften som 20-åring. Fortsatt synes jeg bransjen er fascinerende, med en fantastisk utikling, sier Axelsen.

Lygre forteller at butikk og marked er hans hovedinteresse, med HiFi som en god nummer to.

– Det viktigste i butikken er at betjeningen er gode selgere, men også at de er entusiaster og opptatt av produktene, sier Lygre.

– Er det et problem at dere har mange tidkrevende lydentusiaster innom?

– Det er selgernes jobb å bruke riktig mengde tid på kundene. Entusiastene kan vi ta oss av om sommeren, men kommer de julaften må vi nok prioritere kundene som er der for å handle, smiler Lygre.

Kan levere alt

– Hva er BMH best på?

– Vi er de eneste i Bergen som kan levere alt innen lyd og bilde, fra enkle og billige løsninger til de dyre og kostbare. I teorien kan alle gjøre dette, men vi gjør det også i praksis, sier Lygre.

BMH bruker eksterne verksteder. Lygre forteller at de forsøker å ha fokus på ettermarkedsbehandlingen, for eksempel ved at de sender ut brev til alle kunder etter et kjøp og i blant inviterer dem til spesielle arrangement.

– Jeg tror ettermarkedet vil skille klinten fra hveten. Det er her krigen vil stå for spesialbutikkene. Vi vil aldri kunne konkurrere med internett og de største aktørene når det gjelder førstegangskjøperen. Derfor vil kundens trygghet bety ekstremt mye, sier Lygre.

– Jeg har tro på faghandelen og synes stadig flere setter pris på måten vi følger opp kundene etter kjøp, sier Axelsen.

Lygre er opptatt av at det krever mye tid og ressurser å drive faghandel.

– Du blir spist opp. Det er en fordel at kundene igjen søker trygghet og kanskje er lei inkompetanse. Men det krever også en stor grad profesjonalitet. Man kan ikke drive som i 1950, og må være proff i alle ledd, sier Lygre.

– Var ikke faghandelen profesjonell i 1950?

– Etter den tidens målestokk var vi nok det. Vi må ha gjort noe riktig siden butikken lever ennå, ler Axelsen.

Anders Haukeland selger HiFi og hjemmekino ved Bergen musikkhandel.
Bergen musikkhandel ligger i Chr. Michelsens gt. 6A.
Paal Bjaarstad (t. h.) er innom Bergen musikkhandel, og får hjelp av butikkselger Tim Even Ingebrigtsen.
Fra det ene lytterommet.
Bose-veggen ved Bergen musikkhandel.
Bergen musikkhandel ble etablert i 1924, og på veggene henger minner fra svunne tider.
Til toppen