Lars Venning i Dantax med de minste Scansonic-høyttalerne som er produsert i Danmark; MB 1. Prisen er 1.600 euro paret. Foto: Stian Sønsteng
Lars Venning i Dantax med de minste Scansonic-høyttalerne som er produsert i Danmark; MB 1. Prisen er 1.600 euro paret. Foto: Stian Sønsteng

LAGER IGJEN HØYTTALERE I DANMARK

– Det er 25 år siden sist vi produserte høyttalere hjemme i Danmark. At vi nå gjenopptar dette har sitt utspring i at vi kjøpte Raidho for fem år siden.

Det sier administrerende direktør Lars Venning i Dantax A/S, som på IFA har en egen utstilling der de viser varemerket Scansonic. Raidho er høyttalere i øvre sjikt, og er blitt en del av Dantax-familien som holder til i Pandrup på Nord-Jylland. Scansonic-høyttalerne er til nå produsert i Kina, i første omgang er det de tre nylanserte toppmodellene i MB-serien som produseres i Danmark.

– Prismessig slutter de der Raidho starter, sier Venning til fagbladet Elektronikkbransjen.

Prismessig slutter de der Raidho starter

Prisen for høyttalerne i MB-serien er per par i euro: 1.600,- (MB 1), 2.700,- (MB 2.5) og 4.000,- (MB 3.5).

– Hvordan får dere regnestykket til å gå opp, det må være dyrere å produsere høyttalere i Danmark enn i Kina?

– I og med at vi bruker store ressurser på utvikling og komponenter, vil vi sikre at høyttalerne holder den kvaliteten vi ønsker. Selv om lønnskostnadene er lavere i Kina enn i Danmark, har vi valgt å lage de dyrere modellene hjemme. Det gir oss også et kvalitetsstempel, og betyr mye når vi skal selge produktene - for eksempel i Kina.

 

Raidho-design

– Hva vil det bety for salget i Norge?

– Jeg håper det blir tatt godt imot. Vi har kultur i Danmark for å lage gode høyttalere.

– Hvor stort produksjonsanlegg har dere?

– Vi har i underkant av ti medarbeidere som produserer høyttalere for Raidho og Scansonic, og regner med at vi vil utvide staben. I tillegg har vi ingeniører som utvikler produktene, sier Venning.

I markedsføringen legger da også Dantax vekt på at det er Raidhos akustiske ingeniør Michael Børresen som har ledet produktutviklingen.

– I Norge er FM-slukkingen et sentralt tema i bransjen. Hvordan går dab-salget for Dantax?

– Vi kommer med stadig flere modeller, også med blåtann. Vi har hatt et godt salg i Norge som vi ønsker å opprettholde. Norge er det største dab-markedet i Europa.

– Hvordan går det med Dantax A/S?

– Vi er selvsagt aldri helt tilfreds, men har hatt positive resultater og det vil vi ha også i år.

 

Kontoret i Norge stengt

I salgsselskapet har Dantax 16 ansatte, i produksjonen 20 i Danmark. De har rundt 25 underleverandører rundt i verden. Selskapet har vært børsnotert siden 1985, hovedaksjonær med nesten 80 prosent er John Jensen, som i 1971 etablerte selskapet.

På IFA viser danskene nye blåtannhøyttalere med varemerket Scansonic.

– Er dette hyllevare fra Kina?

– Vi har designet mye av det selv, videreutviklet og forbedret OEM-produkter.

– Hva betyr IFA for Dantax?

– Det er en viktig arena for å treffe eksisterende og nye distributører. Vi har distribusjon i 25 land, og ønsker å utvide dette.

– Hva med Norge?

– Vi har gjort det godt i Norge det seneste året. Kontoret i Norge blir stengt i høst, og fremover vil det styres fra Danmark - eventuelt via en distributør, sier Venning.

Til toppen