LANSERER KINO-TV i 21:9-format

– Dette er en TV vi vil få stor oppmerksomhet for, sier marketingsjef Aigars Balcuns i Philips.

Hva 1,4 meter bredt, 69 centimeter høyt og veier 32 kilo? Svar: Philips Cinema 21:9. Selv om TVen bare er noen centimeter høyere enn en vanlig 42-tommer, er åi-effekten stor.

– En viktig årsak til at vi lanserer Cinema 21:9 er oppmerksomheten produktet vil gi Philips som TV-produsent. TVen kommer i det norske markedet i april, men vi kan ennå ikke si noe om i hvilke kanaler, sier marketingsjef Aigars Balcuns ved Philips Consumer Lifestyle i Stockholm.

Nordisk PR-sjef Max Hellström forteller at Philips har gjennomført grundige markedsundersøkelser før de besluttet og lansere produktet.

– Kundene sier at dette er noe de vil ha, og tiden vil vise om de faktisk kjøper TVen. Siden dette er noe nytt, et sterkt signal om Philips posisjon som TV-produsent, vil nok nettopp dette produktet leve en tid. Men hvis det ikke selger, vil det forsvinne fra markedet og erstattes av noe annet, sier Hellström.

Verdens første

Han sammenligner Cinema 21:9 med andre nyvinninger fra Philips, som Ambilight, LED baklys og deres supertynne TV Essence.

– Å lansere en slik TV akkurat i disse dager er ikke det letteste. Vi har klart oss bedre enn mange av våre konkurrenter, men visst er det tøft, sier Hellström.

– Dette er verdens første TV i kinoformat. Når du ser film på en tradisjonell 16:9-TV, er 24 prosent av skjermbildet sorte rammer. For brukeren er det ingen problemer å finne innhold som passer til formatet, mer enn 60 prosent av DVD-filmene kommer i 21:9 – prosentdelen for BD er enda høyere. Fordelen med Cinema 21:9 er at du får se filmen i samme format som regissøren laget den, sier Balcuns.

På et pressemøte i Stockholm 10. mars viste han en av de fem-seks prototypene Philips reiser rundt i Europa med i forbindelse med lanseringen.

– Som dere kan se er ikke TVen mye høyere enn våre 42-tommere – men svært mye bredere. Målt diagonalt er skjermen 56 tommer, mens bredden tilsvarer en 63 tommer i 16:9-format, sier Balcuns.

Til tross for bredden på 1,5 meter mener han den er plasseringsvennlig.

Veggfeste følger med

– I esken vil de som kjøper Cinema 21:9 finne en metallbue som festes til veggen med fem skruer. Det holder at denne er omtrent i water. Siden henges TVen i buen, og man kan etterpå rette den opp – slik man gjør med et bilde, sier Balcuns.

Han viser til kundeundersøkelser som forteller at mens 70 prosent sier de vil henge sin nye TV på veggen – er det mindre enn 30 prosent som faktisk gjør dette.

– Tradisjonelle veggfester er ikke akkurat brukervennlige, og de fleste ender opp med å plassere TVen på en benk. Nå lanserer vi tilsvarende buer også til våre andre TVer. Dermed har vi gjort det enkelt å tilfredsstille kundenes drøm om å henge TVen på veggen, sier Balcuns.

Cinema 21:9 har Philips LED-baserte Ambilight Spectra, som belyser veggen bak TVen med de dominerende fargene i ytterkanten av bildet. Panelet er et tradisjonelt LCD-panel, uten LED bakbelysning.

– LED LCD er sammen med to TV-mottakere og delt skjerm (split screen) to løsninger vi ser på for fremtidige modeller. Når det gjelder LED LCD finnes det i dag rett og slett ikke paneler i markedet i 21:9-formatet, sier Balcuns.

Panel fra Sharp

– Hvem produserer panelene for dere?

– Panelet er produsert av Sharp, som vi mener har de beste panelene. Sharp lager panelene i 21:9-format, og vi er per i dag deres eneste kunde. Etter det vi vet kommer ikke Sharp til å lansere egne 21:9-modeller i år – i hvert fall ikke i Europa, sier Balcuns.

På pressemøtet demonstrerte han hvordan apparatet tilpasser 16:9-sendinger til den brede skjermen. Slik vi kjenner det fra overgangen 4:3 til 16:9, forstørres bildet, det kuttes i topp og bunn, og trekkes mest ut i kantene slik at det som befinner seg midt i TV-bildet ikke skal forvrenges. Vi fikk ikke demonstrert hvordan TVen håndterer 4:3-sendinger. Man kan selvsagt også se sendingene i originalt format, med sorte rammer på sidene.

– Hva med strømforbruket? ville en svensk pressekollega vite.

– I stand-by trekker apparatet 0,15 watt, der er vi blant de beste, svarte Balcuns.

Han sier målgruppen er folk som sitter godt i det, og som er villige til å bruke penger på hjemmekinoen sin. Prisen i butikk blir 4.000 til 4.500 euro.

– Det er omtrent det samme som en 11-tommers OLED-TV fra Sony koster, smiler Balcuns.

ÅPENT INTERNETT PÅ TV

– Vi har valgt en annen tilnærming når det gjelder å gjøre internettinnhold tilgjengelig i TVen. Vi har bygd inn en nettleser basert på Opera, som i tillegg til å vise tilpassede nettsteder også kan brukes til å surfe åpent på nettet, sier marketingsjef Aigars Balcuns.

Han forteller at Philips har kontakt de 50 største nettstedene i hvert land, og bedt dem tilpasse innholdet sitt til Net TV, som Philips kaller sin løsning.

– Vi mener dette ikke er mye å be om, da mange allerede tilpasser innholdet sitt til mobiltelefoner. Vi selger også en annonseplass, men det er det eneste stedet vi forlanger penger – hvis seeren klikker på annonsen, sier Balcuns.

Net TV-modellene har kablet eller trådløs internettilkopling, en dedikert knapp på fjernkontrollen, og vil bli lokalt tilpasset både når det gjelder språk og innhold.

– Vi er i samtale med flere leverandører av blant annet sport, nyheter, vær og underholdning, sier Max Hellström, PR-sjef hos Philips Consumer Lifestyle.

Per idag er globale partnere som YouTube og eBay med, men før sommeren vil alt være klart med nordiske leverandører.

Powered by Labrador CMS