Susanne Persson, nordisk produktspesialist for mobiler i LG Electronics, viser fram «quick window»-funksjonen i selskapets nye modeller. Foto: Marte Ottemo
Susanne Persson, nordisk produktspesialist for mobiler i LG Electronics, viser fram «quick window»-funksjonen i selskapets nye modeller. Foto: Marte Ottemo

LG BANKER PÅ

Koreanerne lanserer sin første minimodell i G-serien, støtte for Android 4.4 i alle telefoner og en helt ny måte å låse opp mobilen på.

Det er ikke vanskelig å se hva som er fokus på LGs stand under årets MWC. Store plakater annonserer deres nye «knock code»-teknologi.

– Vi lanserte «knock on» med LG G2, og det ble raskt meget populært. Det vil si at du kan slå av eller på skjermen med å tappe på den to ganger. Nå tar vi teknologien et skritt videre med «knock code», sier Susanne Persson, nordisk produktspesialist for mobiler i LG Electronics til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi ligger med G-serien en skjermstørrelse høyere enn konkurrentene når man tar i betraktning størrelsen på telefonen

 

Tapp overalt

Med den nye knock code-funksjonen, får du et enkelt alternativ for å låse opp telefonen. I stedet for å bruke knock on for deretter å logge inn med en PIN-kode, holder det med å tappe to til åtte ganger i ett selvvalgt mønster på skjermen, og på den måten både vekke og låse opp telefonen samtidig.

LGs algoritme og maskinvare gjør det mulig å tappe kodelåsen hvor som helst på skjermen, enten den er på eller slukket.

– Har du en av telefonene med stor skjerm, eller kanskje litt små fingre er det ofte vanskelig å nå over hele mobilen med én hånd. Det problemet løser vi nå, sier Persson.

Hun forteller at alle produkter LG lanserer i 2014 kommer til å ha støtte for knock on og knock code, helt ned til L-serien. I tillegg kommer også noen av modellene fra i fjor til å oppgraderes med knock code.

– Vi har gjort noen brukerundersøkelser på hvor ofte folk sjekker mobilen sin, det er hvert 6. minutt – altså mer enn 100 ganger om dagen, sier Persson.

 

Miniversjon av G2

Blant produktnyhetene er det G2 Mini som er flaggskipet blant modellene som kommer til Norden i denne lanseringen.

– G2 Mini kommer til Norge i andre kvartal. Dette er vår første kompakte modell i G-serien. Vi har tatt med mye av teknologien fra G2 her. Samtidig er det slik at man kan velge å lansere en kompakt modell på ulike vis. Man kan velge å ha akkurat de samme spesifikasjonene i en mindre pakke, eller man kan gjøre som oss, som vil at flere skal kunne har råd til å få den opplevelsen man får med G-serien. Så Mini har noe lavere spesifikasjoner enn G2, og kommer til å ligge rundt 1.000 kroner lavere enn G2, sier hun.

Helt mini er telefonen likevel ikke, men en 4,7 tommer stor skjerm. Batteriet er på 2440 mAh, den har en firekjernes prosessor, støtte for 4G og kommer med Android 4.4 KitKat.

– Vi ligger med G-serien en skjermstørrelse høyere enn konkurrentene når man tar i betraktning størrelsen på telefonen. Det lykkes vi med fordi vi ikke har noen knapper på sidene, og dermed kan trekke skjermen nesten helt ut i kanten, sier Persson.

 

Kitkat til alle

Hun sier også at alle nye modeller fra LG, helt ned til de enkleste modellene, nå kommer med Android 4.4 Kitkat.

– Vi har jobbet mye med operativsystemet ettersom vi lanserte Nexus 5 for Google. Google senket også systemkravene for telefoner i den nyeste versjonen av mobiloperativsystemet, noe som gjør det enklere for produsenter å putte det også i de billigere modellene, sier hun.

Vi fikk også en rask titt på G Pro 2, et flaggskip som ikke kommer til Norden. – – Det er en phablet, og det markedet er ikke så stort ennå. Når vi akkurat har lansert G Flex i denne kategorien i Norge, så har vi valgt å kun lansere G Pro 2 i det asiatiske markedet. Men spesifikasjonene er tegn på hva vi holder på å jobbe med, sier produktsjefen.

Det er kanskje spesielt på kamerasiden vi får se hvordan LG tenker i framtidige modeller. Kameraet er på 13 megapiksler, støtter optisk bildestabilisering og kan dessuten ta opp video med 4K-oppløsning, samt langsom film med 120 bilder per sekund i Full HD.

2,1-megapiksel-kameraet på fremsiden har en spesiell blits, som LG sier vil by på bedre selfies tatt i dårlig lys.

 

Viktig mellomsegment

En annen nyhet er LG F70, en 4G-telefon som legger seg i midsjiktet. Den ahr et kamera på fem megapiksler og en skjerm på 4,5 tommer. Modellen har også et batteri på 2440mAh.

F70 har også blitt utstyrt med et alternativt, tilpasset grensesnitt som skal gjøre det enkelt for nye smarttelefon-brukere å administrere telefonen, og som minner om brukergrensesnittet på klassiske mobiler. Brukerne kan velge mellom det moderne smarttelefon-grensesnittet og det enklere mobiltelefon-grensesnitt.

– LG ønsker å vokse både på det norske markedet og globalt, i verdi og antall. Det er klart vi kan vokse i verdi med modellene i G-serien, men vil du vokse i antall må du ha noe som bygger volum. Dette er den andre modellen vi lanserer i F-serien. Det vi har fokusert på er å komme ned i pris, med gode spesifikasjoner. F70 vil koste rundt 1.500 kroner mindre enn G2, sier Persson.

Blant de enklere modellene kommer LG nå med L90, L70 og L40.

– Dette er den tredje generasjonen i L-serien, og det er en viktig serie for oss når det gjelder volum i 3G-markedet. Vi jobber med å ta inn telefonene i Norden nå, så vi får se om alle tre kommer på markedet her, sier Persson.

Felles for de tre modellene er en bedre og større skjerm, kraftigere prosessor og Android 4.4 KitKat.

 

Satser på tilbehør

Også disse har fått «quick window»-dekslet, et gjennomsiktig vindu som lar deg se hvem som ringer eller hva klokken er uten å løfte på dekslet.

– Vi lanserte quick window med G2, og nå kommer dette helt ned til L-serien. Accessoirer er viktig både for å bygge lønnsomhet og å differensiere oss mer fra konkurrentene. Jo mindre markedsandeler man har, jo vanskeligere er det å jobbe med tilbehør, men LG vokser og kjøper du en LG-telefon skal du også kunne kjøpe LG-accessoirer, sier Persson.

 

Hun forteller de jobber tett med kollegaene på AV-siden, og kommer med flere nye hodetelefoner og ørepropper.

 

Mer treningsbånd

Også LG har kastet seg på smartutstyrsbølgen, og viste fram Lifeband Touch allerede på CES-messen i januar. Nå er det kommet mer informasjon om treningsarmbåndet.

Det har fått en trykkfølsom oled-skjerm, og kan synkronisere med både iOS- og Android-mobiler.

Samtidig lanseres en tilhørende fitness-app og et headset med innebygd puslmåler.

Armbåndet måler alle bevegelser for kontroll på kaloriforbruket, uansett om du løper, går, svømmer, trener på treningssenter eller spiller ballsport.

Du kan også bruke det for å styre visse funksjoner på din smarttelefon som for eksempel å øke eller senke volumet, bytte låt eller stoppe musikken. Om du i tillegg kobler det sammen med din pulsmåler, som Polar, Wahoo, Zephyr eller LGs nye headset med innebygd pulsmåler, ser du også din hjertefrekvens på armbåndet. 

LG Lifeband Touch tåler vann, er kompatibel med Bluetooth, har et oppladningsbart batteri med fem dagers funksjonstid samt innebygd akselerometer og høydemåler.

Heart Rate Earphones er LGs nye trådløse Bluetooth-headset med innebygd pulsmåler. Headsettet kan brukes til telefonsamtaler eller for å lytte til musikk samtidig som sensorene i øretelefonene måler pulsen. Heart Rate Earphones vann, og har et akselerometer som måler bevegelser over tre akser.

 Lifeband Touch kan i tillegg synkroniseres med en rekke andre treningsapplikasjoner som MyFitnessPal og Runkeeper

– Lifeband Touch ligger egentlig ikke under oss i mobildivisjonen, men under mediadivisjonen hos oss, men vi jobber mye sammen. Dette produktet kan selges separat, i både sportsbutikker, via operatører i bundle sammen med andre mobiler eller hos elektronikk-kjedene, sier Persson.

Smartarmbåndet vil koste rundt 1.800 kroner ut i butikk.

Til toppen