Produktkonsulent Sarah Gustavsson viser fempakningen med 3D-briller som vil koste rundt 200 kroner. I bakgrunnen en LW550W. I løpet av våren vil denne sammen med LW650W og LW450N lanseres med Cinema 3D.

LG mener det er SMART Å SATSE PÅ PASSIVE BRILLER

LG satser på passive 3D-briller fremfor aktive, og de har funnet ut at folk er villige til å betale en tusenlapp mer for en smartere TV.

Riktig nok er det snakk om tusen svenske kroner, og det er tre av fire spurte som mener smart-TV-funksjonene er verdt de ekstra pengene. På CES viste LG de samme OLED-TVene som på IFA i september, men produktspesialist Kaveh Kiani forsikrer at selskapet vil ha sin første 42-tommers OLED ute i norske butikker i april-mai 2012 - til en overkommelig pris.

 

– Vi avventer markedet, der fokus har ligget på å senke prisene. Derfor blir det feil å lansere en 31-tommer til 30.000 kroner, og vi venter nå på at den nye fabrikken vår i Kinai sommerer klar til å produsere større OLED-paneler,sierKiani.

 

Nordensjef Bjørn Drabløs i LG viser til tall fra GfK, der det går frem at LG i Norden har en markedsandelpå 16 prosent.

 

– Vi deler andreplassen med Sony, etter Samsung som har 35 prosent. For LG vil smart-TV, 3DTV og LED-belyst LCD være tre viktige stikkord fremover. Det er for tiden mye snakk om smart-TV, og vinneren vil være den som har det beste grensesnittet, best tilgjengelighet og best innhold. Smart-TV vil revolusjonere TV-bransjen på samme måte som vi har sett det i mobilbransjen, sier Drabløs.

 

Klikkevideo fra Viasat

Uky Choi er ansvarlig for LGs smart-TV-utvikling i Europa. Han sier selskapet følger nøye med på hva som skjer i Norden, da vi ligger langt fremme på dette området.

 

– Vårt Home Dahsboard gir tilgang til innhold med ett tastetrykk. Vi legger mye i å tilby lokalt innhold og gode applikasjoner beregnet på forbrukernes ønsker. Når det gjelder vår nettleser støtter den Flash og det meste av innholdet som er på nett. Vår smart-TV må være smartere enn konkurrentenes og smartere enn det forbrukerne forventer, sier Choi.

 

Produktspesialist Kiani forteller at LGs smart-TVer har en premiumportal der de visersine nordiskepartnere, som Viasat on Demand og SVT Anytime.

 

– Grunnen til at folk kjøper en smart-TV vil være innholdet i premiumportalen. Vår nettleser har ikke som ambisjon å utkonkurrere datamaskinen, den er utviklet for å gi tilgang til underholdning fra nett. Medialink er vår fildelingsfunksjonalitet som inkorporerer DLNA, som skal gjøre det enklere å dele filer. Vi er for et åpent format, og vil gjøre alt innhold tilgjengelig. Vi vil tilby våre applikasjoner til de ulike mobilstandardene, slik at de kan brukes som fjernkontroll, sier Kiani.

 

På LGs smart-TVer vil det være mulighet å opprette ulike kontoer, slik at barna for eksempel ikke får tilgang til innhold som koster penger.

 

LG tror også hvitevarene blir smarte og tilkoplet det trådløse nettverket i hjemmet. Smarttelefonen skal for eksempel kunne styre vaskemaskin, komfyr og robotstøvsuger.

 

Mot 3D-strømmen

Når det gjelder 3DTV går LG motstrøms. På sine plasmamodeller vil de fortsatt bruke aktive 3D-briller, men på det øvrige sortimentet vil de fase ut den aktive teknologien og kun satse på polariserte og passive briller.

 

– Vi har flyttet teknologien fra brillene til TVen. Med polariserte briller unngår man flimmer, brillene er svært lette, man kan bruke briller fra alle produsenter. Betraktningsvinkelen er bedre, hele 180 grader, og man kan ligge på sofaen og se 3D uten at bildet i brillen blir sort. Vi kaller dette Cinema 3D, da det er enklere å forstå for kunden. Vi ser 3DTV som en sosial handling, og siden prisen per brille er en brøkdel av de aktive er det ikke lenger noe problem å kjøpe nok briller til alle. Dessuten kan man se 3DTV i lengre tid, siden man ikke får vondt i hodet, sier Kiani.

 

Han innrømmer at det også er noen ulemper, som at den polariserte filmen påskjermen gir et visst tap av lysstyrke.

 

– Men det er ulemper med den aktive teknologien også. Aktive briller må lades, og de er dyre. Dessuten kan aktive briller være plaget av forstyrrelser fra rommet. Når OLED-TVene våre kommer vil også de bruke den passive 3D-teknologien, som vi ser på som det riktige valget mens vi venter på 3DTVer der man ikke trenger briller, sier Kiani.

 

På CES viste LG en prototyp på nettopp dette.

 

Kiani tror filmentusiasterkan foretrekke aktive 3D-briller, men viser til en undersøkelse fra Frankrike der 88 prosent foretrakk passive briller foran aktive.

 

– Alle briller som er sirkulærpolaroide kan brukes, slik dem man bruker på kino – eller polaroidbrillene fiskerne bruker for å kunne se ned i vann, sier Kiani.

 

Andre vil komme etter

– Blir det utfordrende for LG å markedsføre passiv 3D når konkurrentene fokuserer på den aktive teknologien?

 

– For oss er dette en viktig teknologi å posisjonere seg på, og det vil ikke ta lang tid før de andre kommer etter. Det er LG Display som lager panelene, og de vil også selge dem til andre TV-produsenter, sier Kiani.

 

I dag har LGs Nano-modeller aktive 3D-briller, mens mellomsegmentet har de passive Cinema 3D.

 

– I løpet a våret kommer vi til å gå over til Cinema 3D også på Nano-apparatene. Vårt langsiktige mål er å komme bort fra aktiv 3D, bortsett fra på plasma, sier Kiani.

 

LG satser videre på det de kaller Nano-TV; LCD-paneler med bakmonterte LED-lamper.

 

– LG vil ikke kompromisse på bildekvaliteten. Vi ser at konkurrentene tilbyr ekstremt tynne TVer med tynne rammer. Våre modeller er ikke riktig like slanke med sine 2 centimeter, men de bakmonterte LED-lampene gir langt bedre kontrast og sortnivå. Jo flere lamper dess bedre resultat. I fjor hadde vi optiske plater, nå er disse erstattet med en film. Dette gir plass til flere lamper, antallet er økt fra 1.100 til 2.300 og antall soner fra 240 til 280. Dette løser problemene man kjenner, som bleeding og clouding. Til sammenligning kan det være 300 lamper i TV-apparater med kant-LED og opp til 1.200 lamper i LGs Full LED Slim-teknologi, sier Kiani.

 

LG har sett en økning i plasmasalget, da de større modellene kanskje koster 15.000 kroner mindre enn tilsvarende i LED-belyst LCD.

 

– Plasma er et modent produkt, bildet er ekstremt bra – også sammenlignet med de beste LED-modellene. Teknologien vil definitivt leve videre, og vi har redusert energiforbruket. Når energimerkingen kommer i gang blir plasma B-merket mens LED blir A eller A+. I løpet av året skiller det 200 kroner på strømregningen, sier Kiani.

 

– Smart-TVvilrevolusjonereTV-bransjenpåsammemåtesomviharsett det i mobilbransjen, sa LGs NordensjefBjørnDrabløs på et pressearrangement i Stockholm i etterkant av CES.
– Vårsmart-TVmåværesmartereenn konkurrentenes og smartere enn det forbrukerneforventer, sier UkyChoi, ansvarligfor LGs smart-TV-utviklingiEuropa.
Slik ser LGs Smart-TV-meny ut, vist på toppmodellen LW950
Salgssjef Andreas Røskaft i LG Norge med ST690 som gir tilgang til smart-TV-innhold også på eldre TVer. Bildet er tatt på et pressearrangement i Stockholm i etterkant av CES.
Produktspesialist Kaveh Kiani snakket varmt om smart-TV på CES i Las Vegas.
LW950W er LGs toppmodell, med Nano full LED, og kommer i 47og55tommer. Lillebroren LW770Wkommer i42,47og55tommer, forskjellen er at denneikkeharheldekkendefrontglassmenistedetetfiltermotrefleksjoner.
På CES lanserte LGElectronicsAndroid-smarttelefonen OptimusBlack, den første med LGsnyeskjermteknologi Nova medlysstyrkepå700nits. Dette skal være den lyseste,klaresteogskarpesteskjermenpåmobilmarkedet.
Til toppen