LOKASJONSDATA OGSÅ INNENDØRS

– Casios nye hybrid-GPS kan endre måten folk bruker digitalkameraet på reise.

Det sier administrerende direktør Eivind Hovden i Casio Scandinavia AS.

På Photokina lanserte den japanske produsenten EX-H20G, med verdenskart samt en GPS-løsning som også fungerer innendørs. Casio kaller dette en hybrid-GPS. Denne kombinerer GPS-motoren med en bevegelsessensor.

– Casio lanserte sin første GPS-modell på CES i januar. Da de så at andre produsenter også kom med dette i sine kompaktkameraer, bestemte de seg for å videreutvikle konseptet før de slapp det på markedet. I tillegg til hybrid-GPSen inneholder EX-H20G et verdenskart med informasjon om cirka 10.000 severdigheter, sier Hovden.

Ikke uten stolthet forteller han at kameraet for Nordens del viser severdigheter i hovedstedene Oslo, Stockholm, København og Stockholm – samt Bergen.

– Norden er Europas tredje største marked for Casio, og siden det nordiske hovedkontoret ligger i Norges peneste by var det enkelt å få japanerne med på dette, smiler Hovden.

Kameraet er ikke beregnet på bruk som en navigasjonsenhet, men når du befinner deg i en av byene som er lagt inn i kartverket kan du se hvor på kartet severdighetene befinner seg, illustrert med bilde og en kort beskrivelse.

– Kameraet viser brukerens posisjon og registrerer hvor bilder og videoer er tatt. Dermed kan man til en viss grad bruke kartet til å finne veien tilbake til utgangspunktet for turen, sier Hovden.

Man kan også bruke kameraet til å planlegge hvilke steder man vil se før man reiser på tur. Når man kommer hjem brukes programmer som tilbyr lokasjonsdata, som Picasa, Iphoto og Google Earth, til å se hvor de ulike bildene er tatt.

Bare én stor modell

– Bevegelsessensoren registrer hvor du befinner deg når du ikke har kontakt med satellittene. Med en tradisjonell GPS forsvinner signalene når du kommer innomhus. Dette er trolig den mest avanserte GPSen som er i et kompaktkamera i dag. GPSen slår seg av når du står i ro eller legger kameraet fra deg. Kombinert med Casios lavenergiteknologi og store batterikapasitet gjør dette kameraet brukervennlig på lengre reiser, sier nordisk salgs- og markedssjef Olve Byre.

Han legger også vekt på selve kamerafunksjonene.

– Dette er også et svært godt fotoapparat, med ti ganger optisk zoom og vidvinkel på 24 millimeter, sier Byre.

Kameraet skal være i butikkene i slutten av november, til 2.500 kroner.

Byre tror det er tvilsomt at Casio vil komme med GPS i alle sine modeller.

– Casio vil nok videreutvikle GPS-funksjonaliteten, men dette er bare ett av flere kamerakonsepter. Vi vil også ha designmodeller, innstegsmodeller og høyhastighetsmodeller, sier Byre.

Casio var som kjent tidlig ute med høyhastighetskamera.

– Vi var først ute, og måtte dra mye av markedet i starten. Nå begynner vi å høste fruktene av dette, blant annet gjennom at det er dukket opp aktive miljøer, også innen forskning og sport. Dessuten er dette med å bygge Casio som merkevare, sier Byre.

De første høyhastighetskameraene til Casio var større modeller med større objektiv. I dag er modellene kompakte, med videoopptak utvidet til full HD og stereolyd.

På IFA var EX-FH25 med 20 ganger zoom den eneste modellen utenom kompaktklassen Casio viste. Byre forklarer dette med at hovedfokuset ligger på kompaktkamera, men han ser ikke bort fra at det siden vil komme større modeller.

Hovden mener to av Casios sterkeste sider er LCD-skjermene og batterikapasiteten, som skal holde til tusen bilder på én lading.

– Dette er eksepsjonelt sammenlignet med hva som var tilfellet for bare få år siden, sier han.

Casinus ble Casio

Han ledet tidligere Casinus AS, som blant annet solgte kalkulatorer fra Casio. For åtte år siden var han og Byre for første gang på Photokina. Den gang representerte deres kompakte Exilim digitalkamera i kredittkortstørrelse noe nytt.

– Casio hadde som strategi å bygge Exilim som et undermerke. I dag er dette blitt en merkevare i Norge, og butikkene opplever at kundene kommer inn for å kjøpe en Exilim. Tidligere var vi nok litt misunnelige på hva Canon hadde gjort med Ixus. For ikke lenge siden så jeg at Exilim lå foran Ixus når det gjelder merkekjennskap, og da fikk jeg et lite sjokk, sier Hovden.

Han forteller at markedsandelen til Casio i Norge ligger på 22-24 prosent når det gjelder kompaktkamera.

– Dette er den beste i Europa, kanskje også på verdensbasis. At Norden er Casios tredje største marked i Europa er ganske sensasjonelt når man ser på befolkningsgrunnlaget. Bare Tyskland og Spania ligger foran oss, sier Hovden.

Han forteller at Sverige kommer sterkt etter, der har Casio nå passert en markedsandel på tolv prosent.

– Utviklingen i Norge og Sverige er veldig bra. Dette blir lagt merke til, sier Hovden.

– Hvordan har dere lykkes i Norge?

– Vi har gjort de riktige tingene over lang tid. Relasjonene med kjedene er viktig, og Casio har fått en posisjon som et merke det er mulig å tjene penger på. Vi har dessuten lykkes med å beholde dyktige folk i selskapet. Dette er viktig i arbeidet mot de store kjedene, og vi forsøker å dra dette videre til Sverige og Norden for øvrig, sier Hovden.

– Vi segmenterer produktene og forsøker å finne ut hva som passer i de ulike kanalene. Nettkanalen kan være anstrengende for mange, derfor er dialogen med de ulike aktørene viktig, sier Byre.

– Noen av nyhetene på Photokina er kompaktmodeller med innebygd trådløst nettverk, integrert USB-kontakt og 15 ganger optisk zoom. Når kommer Casio med dette i sine kameraer?

– Noe av det du nevner vil vi nok se fra Casio i tiden som kommer, sier Hovden.

Powered by Labrador CMS