Daglig leder Ole Jacob Gran (t. h.) og produktansvarlig Daniel Schultz i PCE AS, fotografert i Loewes utstilling på IFA-messen. Foto: Stian Sønsteng

LYDHØRE FOR NY DISTRIBUSJON

– Det stilles fortsatt visse krav til forhandlerne som skal selge Loewes TVer, men de nye lydproduktene ser vi gjerne solgt i nye kanaler.

Det sier daglig leder Ole Jacob Gran og produktansvarlig Daniel Schultz i PCE AS, som representerer Loewe i Norge.

– Loewe går fra det konservative over mot en yngre kundegruppe, med mindre lydprodukter beregnet på strømming og tilkopling til håndholdte enheter som Ipod, Ipad, Iphone og Android-enheter. Skal man drive med livsstilsprodukter må man også henvende seg til yngre kunder, sier Schultz.

Gran mener de nye spillerne vil ha en langt bredere appell til forhandlerne.

– Vi kommer til å gå for en helt annen distribusjon, og vil ikke lenger være like opptatt av at butikkene skal ha et visst utvalg modeller utstilt i en spesiell innredning. Loewe har åpnet for en ny strategi når det gjelder lydproduktene sine, og håpet er at dette kan bli en døråpner for oss til flere forhandlere, sier Gran.

– Har Loewe vært for konservative når det gjelder distribusjonen?

– Distribusjonen er forholdsvis lik når det gjelder TV og hjemmekino. Vi mener produktene hører hjemme i en riktig innredning i butikkene for at de skal vises fra sin beste side. Når det gjelder de bærbare lydproduktene vil man også henvende seg til andre typer butikker, sier Schultz.

Totalsystem for hjemmet

Han mener at det er vanskelig å fortelle noe om en TV fra Loewe hvis den plasseres på en vegg sammen med titalls andre apparater.

– Det er viktig å få med seg at man ikke er nødt til å ha en Loewe-TV for å ha glede av de nye lydproduktene. Fortsatt legges det vekt på at Loewe er et totalsystem for hjemmet, men de nye produktene kan utmerket godt brukes separat, sier Gran.

– Loewe var ikke raskest ute i overgangen til flate TVer. Hvordan ligger de an i dag?

– De var verken først med flat-TV eller 3D. Det vi ser i dag, når det gjelder smart-TV-løsningene, er at de ligger i forkant sammenlignet med mange av konkurrentene. Loewe har begynt å tenke nytt, de har fått inn nye folk i systemet, og ligger i dag lengre frem, sier Schultz.

Han mener toveis-kommunikasjonen mellom TVene og håndholdte produkter som Ipod/Ipad er et eksempel på dette. Strømming fra TV til TV et annet.

– Har du ti Loewe-TVer i huset kan alle ti trådløst hente filmene du har på hovedapparatet, sier Schultz.

Godkjenning

De nye lydproduktene fra Loewe kommer i tre varianter; Sound Vision og Sound Box, samt Air Speaker som mottar signaler via Apples Airplay. Selskapet satser også på integrasjonsmuligheter i TVene, altså smart-TV-løsninger, med fjernbetjening fra Ipod, Ipad og Android-telefoner.På TV-siden er hele porteføljen i dag med 3D.

– Loewe har lenge hatt innebygde mottakere i TVene sine, men dere har manglet godkjenninger fra Canal Digital og RiksTV. Er dere kommet noe lengre med dette?

– Det gledelige er at prosessen nå er i gang. Produktene fungerer hundre prosent, men vi mangler som nevnt godkjenningene. Når dette vil være klart vet vi ikke, sier Schultz.

– Hvordan går det med salget av Loewe i Norge?

– Det har vært en tøff periode, med finanskrise og generell nedgang. Nå har markedet har stabilisert seg, ting er på vei oppover og vi ser derfor lyst på fremtiden, sier Gran.

– Er dere fornøyd med distribusjonen i Norge?

Flere forhandlere

– Vi vil alltid ha flere forhandlere. Konkret i år ønsker vi oss en til to handlere til. Vi vet vi er svake i enkelte distrikter, som Sørlandet og Rogaland. Andre steder er vi godt dekket, sier Gran.

– For noen år siden gikk dere inn i kjedene. Hva tenker dere om dette nå?

– Vi har vært hos flere kjeder, men konseptet har ikke passet der. Noen kjedebutikker har valgt å fortsette med Loewe, mens 95 prosent av dem ikke lenger selger merket. Det er ikke like enkelt å få denne type produkter fungere i store kjeder, sier Schultz.

– Hva betyr Loewe for PCE?

– Det er vårt viktigste merke og kommer til å forbli det, sier Gran.

Schultz forteller at PCE har omstrukturert produktporteføljen, at de ønsker å ha større fokus på færre produkter. Selskapet er underdistributør for Tivoli og Geneva, de leverer strømmingsprodukter fra amerikanske Orb som er en konkurrent til Sonos, og har også antennemateriell i sortimentet.

Hovedaksjonær i PCE AS er Roy Furulund, som også er størst på eiersiden i Cablecom. Øvrige eiere i PCE AS er Tom Tychesen og Gunnar Bjønnes. Selskapet er tre ansatte og har som mål å omsette for 20 millioner kroner i 2011.

SoundVision er et kompakt lydsystem med innebygd CD, radio, internettradio, blåtann, Ipod/Iphone-base, 2 x USB og 7,5 tommers berøringsskjerm. UPnP, lan, wlan og powerline. 6 høyttalere og 2 subbasser.
Soundbox har CD-spiller, radio, Ipod/Iphone-base og USB.
Airspeaker har Apples Airplay som gjør det mulig å strømme musikk trådløst fra Itunes-biblioteket på datamaskinen eller den håndholdte enheten.
Connect er nye og små TVer på 22 og 26 tommer. Innebygd DVB-T/C/S2, internettradio, nettleser, strømming via DR+ og komplett mediaspiller.Lan, wlan, powerline.
Med Loewe Media App kan TVen fjernbetjenes fra Ipad. Tilgang til innholdet på TVens harddisk, full EPG med opptaks muligheter. Visning av TV-bildet på Ipaden.
Slik ser Loewe for seg fremtidens TVer.
Til toppen